موضوعات: سرخط خبرها

برگزاری همایش ملی توسعه سواحل مکران / الگوی توسعه سواحل مکران باید چگونه باشد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

همایش ملی توسعه سواحل مکران با تأکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور توسط اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

به گزارش مارین نیوز، همایش ملی توسعه سواحل مکران با تأکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریامحور با حضور دکتر صادقی شاهدانی؛ رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی، امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر زمانیان؛ رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دکتر نگاهداری؛ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دکتر مقتدایی؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، توسط اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد.

ضرورت تدوین سند ملی توسعه سواحل مکران / نقش ۳ درصدی این منطقه در رشد اقتصادی کشور

دکتر مهدی صادقی شاهدانی رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی در افتتاحیه همایش گفت: ما در این همایش چند بحث را دنبال خواهیم کرد؛ یکی از این مباحث پرسش به این سؤال است که الگوی توسعه سواحل مکران باید چگونه باشد و به چه صورت باید این الگو را پیاده‌سازی کرد. در این رابطه موضوع زیرساخت هایی که باید برای توسعه سواحل مکران  مورد توجه قرار بگیرد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا همچنین یادآور شد: در همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا بیش از ۲۰۰ مقاله دریافت کردیم و ۲۰ مقاله سفارشی نیز به این همایش ارسال شده است. سعی کردیم از تمامی عرصه‌های علمی که در این رابطه دغدغه دارند،  استفاده لازم را داشته باشیم.

رئیس همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا با بیان اینکه ما باید به دنبال طراحی یک الگوی توسعه باشیم، تاکید کرد: باید بدانیم این الگوی توسعه را از کجا باید شروع کنیم و محور اساسی این الگوی توسعه چه است و چه کسانی باید بازیگران اصلی پیاده سازی این الگوی توسعه باشند. اعتقاد ما این است موضوع مردمی سازی اقتصاد در این الگو موضوع مهمی است و سعی می‌کنیم ظرفیت مردم را برای ایجاد توسعه لازم در سواحل مکران بسیج کنیم.

از سیاست‌های توسعه دریامحور دور مانده‌ایم / تعیین تکلیف این سیاست‌ها ظرف ۶ ماه آینده

دبیر علمی همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اینکه از سیاست‌های توسعه دریامحور دور مانده‌ایم، گفت: تکلیف سیاست‌های توسعه‌ای دریا باید ظرف ۶ ماه آینده مشخص و امکانات زیرساختی اعم از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم برای اجرای این سیاست‌ها فراهم شود.

غلامرضا مصباحی مقدم در همایش ملی توسعه سواحل مکران تحول اساسی و برنامه ریزی در حوزه دریا را چشم انداز توسعه ای کشور دانست و گفت: نگاه توسعه ای سیاستگذاران کشور برای توسعه کشور مبتنی بر توسعه سرزمینی و جغرافیای خشکی متکی بود و به ظرفیت دریا ها در این زمینه توجهی نشده بود. این در حالی است که بخش اعظمی از زندگی کشورهایی که در سواحل دریا زندگی می کنند بر فعالیت های تجاری، گردشگری و علمی دریا متکی است و از دریا استفاده زیادی می برند.

دبیر علمی همایش ملی توسعه سواحل مکران با بیان اینکه دریای عمان و خیلج فارس ایران را با اقیانوس ها و مردم کشورهای جهان مرتبط می کند، خاطرنشان کرد: این ظرفیت به ما امکان می دهد در ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، گردشگری و علمی دریا استفاده و ارتباط خود با کشورهای دنیا را توسعه دهیم. البته دست یابی به چنین توسعه ای نیازمند تدوین سیاستی است که راهبری آن توسط قوه مجریه صورت بگیرد و با بسیج سایر دستگاه ها بتواند به تدوین طرح جامع این سیاست ها اقدام کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سه منطقه از کشور اعم از استان خوزستان، بوشهر و سیستان بلوچستان باید به عنوان قطب پیشران توسعه دریا در کشور تعیین شود که البته در بوشهر زیرساخت هایی نیز فراهم شده است. ضمن اینکه وجود دو دانشگاه دریایی در چابهار و خرمشهر می تواند در دست یابی به توسعه با کمک دریا کمک کننده باشد.

اقتصاد دریا نقش اصلی در توسعه سرمایه داری را دارد

دکتر بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: واقعیت این است که دو سوم جمعیت جهان در مناطق مرزی ساحلی و آب راه ها زندگی می‌کنند. وی افزود: هسته اصلی اقتصاد در دنیای امروز در بستر دریا شکل گرفته و اقتصاد دریا نقش اصلی در توسعه سرمایه داری را دارد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه اقتصاد دریا محور یک اقتصاد با مقیاس بالا بوده به گونه ای که میتوان در ارزان بودن حمل و نقل دریایی آن را دید، اظهار کرد: در کشور ما از دیرباز خیلی تفاوتی بین اقتصاد و اقتصاد دریا تفاوتی نداشته، زیرا ما وابسته به اقتصاد نفت بودیم و کمتر از اقتصاد دریا برای توسعه کشور بهره بردیم اما مدتی است برنامه ریزی ها به سمت اقتصاد دریا محور پیش رفته است.

نگاهداری با اشاره به مسائل مشترک اقتصاد دریا محور، گفت: یکی از مسائل مشترک اقتصاد دریا در کشور ما، مسئله حکمرانی و نگاشت نهادی دستگاه و مدیریت سیاسی در کشور، و ارتباط آن با سایر دستگاه های موجود در این امر است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: ما در ایام تحریم باید به اقتصاد دریا محور نگاه ویژه داشته باشیم. ما باید به درهم تنیدگی اقتصادی با سایر کشورها توجه ویژه داشته باشیم تا از طریقی هم تأمین امنیت و هم ارزآوری را برای کشور داشته باشیم.

نگاهداری خاطرنشان کرد: بدون تحلیل صحنه بین الملل نمیتوان برای توسعه سواحل مکران و پروژه های بنادر کاری انجام داد پس باید یک تغییر پارادایم از نگاه سنتی به نگاه جدید داشته باشم.

وی در پایان با بیان اینکه برای توسعه این سواحل باید از کشورهای منطقه و فرامنطقه ای استفاده کنیم، بیان کرد: اگر بتوانیم در توسعه این سواحل از کشور چین استفاده کنیم و سواحل مکران را به سی پک متصل کنیم این میتواند دغدغه چینی ها را هم مرتفع کند و در همکاری و توسعه سواحل مکران نقش مهمی داشته باشد.

مکران واقعا ناشناخته برای کشور و عموم مردم است

دکتر عباس مقتدای نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در ادامه همایش توسعه سواحل مکران گفت: من تمایل دارم از زاویه نگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این همایش نگاه کنم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در دانشگاه امام صادق در ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم، موضوع پراهمیت دیپلماسی اقتصادی را مطرح کردند. ما با چندین جلسه که برگزار کردیم، کمیته ای را تشکیل دادیم تا بتوانیم خلأهای موجود در دیپلماسی اقتصادی را پر کنیم. امروز ما ۱۰ روز است که طرح دیپلماسی اقتصادی را در کمیسیون امنیت نهایی کردیم و آخرین مراحل آن ظرف چند روزه آینده تکمیل خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: وقتی از نزدیک منطقه مکران را می‌بینیم که چطور در سکویی ایستادیم که همه اقیانوس ها را مسلط هستیم و الان هم افتخار ناوگروه ۸۶ که توانست اقتدارش را در منطقه اقیانوسی و در مناطق دریایی دور تر نشان بدهد، واقعا ایران یک جایگاه برتری در سطح بین المللی پیدا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی آماده ریل گذاری های قانونی را انجام دهیم. ما از مرکز پژوهش های مجلس خواسته بودیم که اقتصاد دریامحور را که یک راهبرد اساسی و توسعه ای است را یک تشریحی از آن ارائه دهد دیدیم که در آنجا چند نکته به آن اشاره شده بود که اساسی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: ما در برنامه هفتم، بر توسعه سواحل مکران تأکید ویژه ای داشته ایم. ما در این برنامه گفته ایم متوسط رشد سالانه ارزش افزوده اقتصاد دریامحور به ۱۶ درصد و نسبت جمعیت این سواحل به کل کشور به ۸ درصد برسد، این حکم نشان میدهد ما به توسعه این سواحل در قانونگذاری تأکید داشته ایم.

مقتدایی در پایان تأکید کرد: مکران واقعا ناشناخته برای کشور و عموم مردم است و آنچه که رهبری تاکید دارند وجود ظرفیت ها در منطقه مکران است که میتوانیم برای رشد کشور از آن استفاده کنیم.

لازم به ذکر است که در نوبت عصر همایش پنل های تخصصی در ۴ حوزه حکمرانی، دیپلماسی اقتصادی، گردشگری و توسعه صنعتی و دانش بنیان برگزار شد و در اختتامیه از مقالات برتر تقدیر به عمل آمد.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت

آخرین اخبار: