موضوعات: اخبار دریایی

خام‌فروشی آبزیان صیادان بوشهری در بازارهای خارجی

اقتصاد سرآمد از خام فروشی آبزیان صیادان بوشهری در بازارهای خارجی گزارش می‌دهد.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

بخش عمده ماهی و میگوی استان بوشهر با صورت خام صادر می‌شود که با ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری می‌توان ارزش افزوده بیشتری برای این محصولات ایجاد کرد.به گزارش اقتصادسرآمد، :استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی از نظر پرورش آبزیان است که باعث شده تا این استان به عنوان قطب آبزی‌پروری کشور شناخته شود و سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید میگوی پرورشی داشته باشد.

استان بوشهر در حوزه آبزیان علاوه بر پرورش میگو و مقدار کمی ماهی در قفس، دارای صیادان پرتعدادی از شمال تا جنوب استان است که در نوار ۹۰۰ کیلومتری ساحلی استان مشغول به صید و صیادی هستند.

ماهی و میگوی استان بوشهر دارای کیفیت بسیار بالایی است که در بازارهای داخلی خواهان فراوانی دارد و بخش زیادی از آن به خارج از کشور صادر می‌شود و در کشورهای مختلف دارای مشتری‌های خوبی است.

یکی از چالش‌های اساسی در فروش آبزیان استان بوشهر، خام‌فروشی است به گونه‌ای که بخش عمده ماهی و میگوی استان بوشهر بدون فرآوری و به صورت خام به خارج از کشور صادر شده و وارد بازارهای بین‌المللی می‌شوند.

خام فروشی به معنای فروش محصولات ابتدایی هر زنجیره تولید است به گونه‌ای که ارزش افزوده‌ای برای محصول ایجاد نمی‌شود و محصول بدون تغییر و یا فرآوری وارد بازارهای دیگری می‌شود.

ماهی و میگو قابلیت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به دیگر محصولات را دارند ولی فعالان این حوزه اغلب محصولات خود را بدون تبدیل و فرآوری به بازارهای هدف در خارج از کشور می‌فرستند که به معنی از دست دادن فرصت است.

در استان بوشهر این صنایع برای فرآوری محصولات ماهی و میگو به خوبی رشد نکرده است و نیاز است که با حمایت مناسب زمینه برای رشد این صنایع فراهم شود.

صادرات بیش از ۵۰ هزار تن آبزی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات وجود دارد و این استان در عرصه صادرات در کشور پیشتاز است.

ماهی و میگوی استان بوشهر مشتری‌پسندی بالایی در بازارهای داخلی و خارجی دارندابوالقاسم محمدزاده ماهی و میگو را از محصولات مزیتی و رقابتی در استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: ماهی و میگوی استان بوشهر مشتری‌پسندی بالایی در بازارهای داخلی و خارجی دارند و در عرصه صادرات جایگاه وی بود.

امینی تکمیل زنجیره ارزش آبزیان را یکی از برنامه‌های مهم در استان بوشهر دانست و گفت: با ایجاد صنایع مربوطه زمینه ارزش افزوده بیشتری در صنعت آبزیان فراهم می‌شود.

امید می‌رود با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حمایت و همراهی مسئولان مربوطه شاهد توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی آبزیان در استان باشیم که علاوه بر اشتغال و تولید، نقش مهمی در صادرات، درآمدزایی و ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: اقتصاد سرآمد