تحول ریلی- دریایی منطقه با بازیگردانی
ایران و روسیه
تراکم جمعیت روسیه در منطقه حوزه فدرال قفقازی و مرکزی است و اغلب مراکز تولیدی نیز در این مناطق متمرکز است و از نظر تجاری این مناطق هم با انزلی و استان گیلان و منطقه آزاد کاملا آشنایی و مراودات تجاری دارند. بنابراین بندر انزلی برای آنها قابل اعتمادتر بوده و توسعه مسیر ریلی و بندری در انزلی مطلوب است. خصوصا که تاکید روسیه در سالهای اخیر راهاندازی خط ریلی از آستارا به رشت و رشت به بندرعباس بوده است. در این راستا یکسال از امضای موافقتنامه بین ایران و روسیه مبنی بر تامین منابع مالی ساخت خط ریلی رشت به آستارا گذشته است اما این پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و از سوی دولت اطلاع رسانی در خصوص عدم اجرایی شدن این موافقنامه صورت نگرفته است.
کمک روسیه به ایران برای عضویت در سازمان شانگهای و همینطور بریکس از جمله نکاتی است که نشان میدهد همسایه بزرگ ما در بخش شمالی کشور به توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی چشم دوخته است.
از سوی دیگر روسیه یک سند راهبردی توسعه ژیوپولتیک اقتصادی دیگر با کشورهای حوزه دریای خزر و با همسایگان و هند و پاکستان و کشورهای عربی خلیج فارس و کشورهای آفریقایی و آسیا بسته و قطعا مسیر ترانزیتی ایران اهمیت قابل توجهی برایش خواهد داشت .
کمک روسیه به ایران برای عضویت در سازمان شانگهای و همینطور بریکس از جمله نکاتی است که نشان میدهد همسایه بزرگ ما در بخش شمالی کشور به توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی چشم دوخته است.
با این حال اکنون هم در ایجاد خط ریلی رشت به کاسپین و تامین واگنها و دیگر زیرساختها نیاز به سرعت بیشتری بود که تاکنون به علت ضعف دولتهای وقت و عزل و جابجاییها و ناکارآمدی در مدیریت منطقه آزاد انزلی این خط ریلی زودتر به سرانجام نرسید. اگر چه پس از افتتاح و راه اندازی ریل بندر کاسپین، ناوگان دریایی بندر پاشنه آشیل آن است و نیازمند افزایش کشتیهای بزرگ یا غول پیکر در دریای خزر هستیم.
آیا خط ریلی رشت-کاسپین، منطقه
را متحول میکند؟
به نظر میرسد مانند هر بیزینس دیگری این مهم نیازمند ریسکها و آفرهای جذاب برای بازرگانان و تجار است. بنابراین لازم است که در هزینه حمل ریلی از بندرعباس به بندر کاسپین، راه آهن سراسری ایران با همکاری و بسته تشویقی، از سهم خود کم کند و قیمتها را به اندازهای کم کنند که برای مشتریان خارجی و ترانزیت کالاهای آنها از مسیر ایران جذابیت ایجاد شود.
این فرصت باعث میشود که با این اتفاق، انگیزه سرمایهگذاری در حوزه لجستیک در بندر کاسپین بسیار زیادتر شود، از سوی دیگر سرمایهگذاری که گیلانیها میتوانند انجام دهند سرمایهگذاری در خرید واگن سربسته و واگنهای دارای تانکرهای تخصصی است، که باید از این فرصت استفاده کنند.
خصوصا بعد از راه اندازی خط ریلی رشت به آستارا، ایستگاه رشت بعنوان یک مرکز و هاب تجاری ریلی در شمال کشور و منطقه معرفی خواهد شد. این موضوع قطعا فرصتهای شغلی فراوانی را در رشت، انزلی و آستارا ایجاد میکند که بی نظیر است. از طرفی وقتی بار زیادی وارد کاسپین شده و تخلیه شود نیاز به زیرساختها و تجهیزات لجستیکی تخلیه و بارگیری کالاست که این هم فرصت شغلی مستقیم وغیرمستقیمی را در منطقه ایجاد میکند و باعث رونق منطقه میشود همه اینها نوید دهنده توسعه اقتصادی گیلان است. به شرطی که راه اندازی سریعتر خط ریلی به کاسپین و خط ریلی رشت به آستارا در دستور کار قرار گیرد که همه این موارد بستگی به عملکرد و همسویی دولت و مدیریت منطقه آزاد انزلی دارد. مدیریتی که فارغ از دانش و رابطه و سیاست، اشراف کاملی بر سیاستگذاریها و استراتژیهای توسعه اقتصادی و ژیوپولتیکی کشورهای منطقه داشته باشد. به یاد داشته باشیم که اکنون مبادلات تجاری بین کشورهای چین و روسیه از ۲۵۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته، و خود کشور چین هم با ایجاد جاده (یک کمربند یک راه) بخش بزرگی از مبادلات تجاری خود را به این سمت میکشاند. خصوصا که در حال حاضر ما ناظر ترانزیت کالاهای چینی از مسیر قزاقستان – اوکتائو به بندرانزلی هستیم. موقعیت کریدور شمال جنوب و موقعیت ایران و اتصال به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند و کشورهای پیرامون موقعیت ویژهای است که نباید از آن غافل شد و دیپلماسی و توسعه تجاری را باید در کنار هم اعمال کرد.
بازنشر مرینپرس به نقل از اقتصاد سرآمد