موضوعات: اخبار دریایی

خروج شش هزار میلیاردی  پول حقیقی از بازار بورس

زمان مطالعه: 5 دقیقه


گروه بازار سرمایه- مسعود وطنخواه – آمار ورود و خروج پول حقیقی به بورس نشان می‌دهد که در تمام روزهای هفته گذشته، تراز پول حقیقی در بازار سرمایه منفی بود به عبارت دیگر، خروج پول حقیقی اتفاق افتاده است.
( 8 تا 12 اردیبهشت ماه) شنبه منفی  170، یکشنبه منفی 706، دوشنبه منفی هزار و 554، سه‌شنبه منفی سه هزار و 128 و چهارشنبه منفی 2هزار 495 میلیارد ریال بود. منفی بودن تراز پول حقیقی در تمام روزهای هفته از یک‌سو و افزایش مقدار آن از سوی دیگر نشان‌دهنده نبود دورنمای مثبت از بورس نزد فعالان بازار سرمایه است.این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به بقیه، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب‌تری  اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات انجام داد. یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در حجم معاملات مشخص می‌شود. بدین معنی که زمانی‌که متوسط حجم معاملات سهام یک شرکت، در مقایسه با میانگین حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص ( مثلا  هفتگی، ماهانه و یا سه ماهه) افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود با خروج پول هوشمند باشد و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
یکی دیگر از راه‌های تشخیص ورود یا خروج پول هوشمند، سرانه خرید یا فروش هر شخص حقیقی یا حقوقی است. سرانه خرید یک شخص برابر است با حاصل تقسیم ،حجم معاملات سهام یک شرکت بر تعداد خریداران آن و سرانه فروش یک شخص برابر است با حاصل تقسیم حجم معاملات سهام شرکت بر تعداد فروشندگان آن.
روند صعودی خروج پول در هفته گذشته همچنان با روند نزولی ارزش معاملات خرد بورس نیز تایید شد؛ به طوری که ارزش معاملات خرد در روزهای شنبه 4.9، یکشنبه 4،  دوشنبه 4.2، سه‌شنبه 3.7 و چهارشنبه  3.5همت (هزار میلیارد تومان) بود به عبارت دیگر، تداوم روند نزولی ارزش معاملات خرد در هفته گذشته سبب شد که این مقدار به کانال 3همت وارد شود که برای بازار سرمایه‌ای که نیازمند ارزش معاملات در محدوده بالای 7همت است، خبر خوبی نیست.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد.
احتمال بازگشت عرضه اولیه‌ها به تالار شیشه‌ای
روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داده بود همین امر سبب شد که عرضه اولیه‌ها لغو شود.
هفته گذشته محمود گودرزی، مدیر عامل شرکت بورس در نشست خبری معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران و مدیران عامل بورس و فرابورس بیان کرد: به محض اینکه شرایط بازار مهیا و ارزش معاملات معقول باشد، عرضه اولیهها از سر گرفته می‌شود, همچنین معصومی خانقاه در این باره گفت: احتمال بازگشت عرصه اولیه‌ها از اردیبهشت یا نهایت اوایل خرداد وجود دارد.
عرضه اولیه معادل فارسی «Initial Public Offering» یا «IPO» است . منظور از IPO اولین باری است که بخشی از سهام یک شرکت در بازار بورس و به شکل عمومی عرضه می‌شود. ، با عرضه‌های اولیه سهام یک شرکت در بازار بورس، آن شرکت از حالت سهامی خاص خارج و به یک شرکت سهامی عام تبدیل می‌شود و مردم می‌توانند سهام آن شرکت را از طریق بازار بورس خریدوفروش کنند. شرکت‌های بسیاری در بازار بورس وجود دارند و هر یک از شرکت‌های در یک بازه زمانی وارد این بازار و به اصطلاح عرضه اولیه شده‌اند.

برگزاری جلسه معارفه خنور
بر اساس اطلاع‌رسانی فرابورس، جلسات معارفه مربوط به شرکت سهام شرکت نور ایستا پلاستیک (نماد معاملاتی خنور ۱) دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه راس ساعت ۱۰:۰۰ و سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه  ساعت: ۱۰:۰۰ از طریق تلویزیون اینترنتی واچار به نشانی www.wachartv.com به صورت زنده پخش خواهد شد.

آشنایی با نماد خنور
این شرکت که در ۲۲ فروردین ۱۳۷۷ تاسیس شد در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ در گروه خودرو و ساخت قطعات، فعالیت خود در بازار دوم فرابورس را شروع کرد.
شرکت نورایستا پلاستیک پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۹ شهریور با نماد “خنور” در گروه خودرو و ساخت قطعات به عنوان صد و نود و هفتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اولیه سهام بایستد.
تولید قطعات کامپوزیت ترمو پلاستیک خودرو به روش GMT، محصولات از لاستیک و پلاستیک، تولید قطعات کامپوزیت خودرو به روش SMC محصولات ازلاستیک وپلاستیک، تولید قطعات کامپوزیت به روش LFT و تولید بدنه کامپوزیت تابلو برق به روش SMC ازجمله محصولات این شرکت است.در ترکیب سهامداری شرکت حسین اخوان با ۴۳.۹۶ درصد سهام، موسسه اهداف نیکان با ۴ درصد، شرکت تدبیر نیکان ایرانیان با ۴۰.۹ درصد و شرکت موج نیکان با ۱۱ درصد سهام حضور دارند. سرمایه اولیه شرکت با ۲۶۲ نیروی انسانی، ۱۰۰ هزار تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات خرد در محدوده کانال 3همت نشان می‌دهد که بورس از نبود نقدینگی لازم و ضروری برای حداقل دادوستد رنج می‌برد. هر عامل یا تصمیم غیرکارشناسانه در این روزها نه‌تنها مشکلی از بازار سرمایه نمی‌کاهد که در نهایت موجب عمیق‌تر شدن رکود این روزهای بورس خواهد شد با توجه به این که عرضه اولیه‌ها، ارزندگی قیمت در چند روز اول عرضه دارند مورد استقبال فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرند نظر به اینکه این روزها روند خروج نقدینگی از بورس ادامه دارد پس به طور معمول بیشتر نقدینگی لازم برای خرید این عرضه اولیه‌ها از داخل بورس تامین می‌شود به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران مجبورند قسمتی از سهام دیگر خود در بورس را برای فروش عرضه کنند که این امر در نهایت موجب افزایش عرضه در برابر کاهش تقاضا و کاهش قیمت و ارزش بازار سرمایه می‌شود.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: اقتصاد سرآمد