موضوعات: اخبار دریایی

قطر بزرگترین قرارداد ساخت کشتی را با چین امضا کرد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ دریایی؛ شرکت قطر انرژی با شرکت‌های کشتی‌سازی دولتی چین به منظور ساخت ۱۸ فروند کشتی فوق مدرن LNG سایز QC-Max به ارزش ۶ میلیارد دلار امضا کرد.

بر‌اساس این گزارش هر کدام از کشتی‌ها که با آخرین و جدید‌ترین فنّاوری ساخته خواهد شد و به کشتی‌های فوق مدرن شهرت دارند ۲۷۱ هزار متر‌مکعب ظرفیت خواهند داشت و در کارخانه‌های کشتی‌سازی CSSC و کشتی‌سازی Hudong- Zhonghua چین ساخته می‌شود.

هشت فروند از این کشتی‌ها در سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۲۹ میلادی و ۱۰ فروند دیگر در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۱ میلادی تحویل می‌شوند.

توافقنامه جدید بین قطر و چین با حضور سعد شریدا الکعبی مدیر‌عامل قطر انرژی و مدیر ارشد کشتی‌سازی CSSC و Hudong- Zhonghua چین امضا شد.  

 مدیر عامل قطر انرژی در این مراسم طی سخنانی گفت این ۶ میلیارد دلار  قراردادی که برای کشتی‌های فوق مدرن  امضا شد بزرگترین قرارداد ساخت کشتی تا کنون بوده است. در حال حاضر ۱۳ فروند کشتی LNG در اندازه معمولی در کارخانه Hudong- Zhonghua  در دست ساخت است که اولین سری آن در سه ماهه سوم سال جاری آماده تحویل است.

در ادامه این گزارش آمده است شرکت قطر انرژی توافقنامه ساخت کشتی با چین و کره جنوبی را در مجموع برای ۱۰۴ کشتی تا کنون امضا کرده که بزرگترین برنامه کشتی سازی لیزینگ تاریخ صنعت کشتی‌سازی را تشکیل می‌دهد.

در پایان این گزارش آمده این قرارداد جدید نقطه عطفی در همکاری رو به رشد چین و قطر در بخش انرژی است، زیرا قطر برای عرضه انرژی به کشتی‌های جدید فوق مدرن نیاز دارد. این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۱۷ میلیون تُن گاز LNG به چین صادر کرده است. قطر در ماه آوریل با سفارش ۱۹ فروند کشتی حامل LNG سفارش ساخت کشتی به چین و کره را به ۱۰۴ فروند رساند.

شایان ذکر است علاوه بر سفارش ساخت کشتی حامل LNG توسط قطر به کشور چین، قرار‌داد ۲۷ سال خرید گاز LNG توسط چین از قطر در سال ۲۰۲۳ میلادی امضا شده است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت