موضوعات: اخبار دریایی

تأثیر بحران دریای سرخ بر ۲۰ درصد حمل‌و‌نقل کانتینری جهان

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از بلومبرگ؛ سخنگوی شرکت مرسک در این زمینه گفت: از دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی تا‌کنون خطوط کشتیرانی دریای سرخ تغییر مسیر داده و به سمت دماغه امید نیک حرکت کرده‌اند تا از حملات شبه نظامیان یمن در امان باشند، که این امر به طولانی‌تر شدن زمان سفر و بالا رفتن کرایۀ حمل منجر شده است.  

وی در ادامه گفت: منطقه دریای سرخ همچنان به عنوان منطقه خطر تلقی می‌شود و کشتی‌ها از حملاتی که در مناطق فراساحلی روی می‌دهد در امان نیستند.

وی تأکید کرد: هزینۀ سوخت شرکت کشتیرانی مرسک در مسیر آسیب دیده بین آسیا و اروپا ۴۰ درصد بیشتر از هر سفر دیگری است.  

سخنگوی مرسک گفت: کشتی‌های خود را مجبور کرده‌ایم تا سفر خود را طولانی‌تر کنند به همین جهت زمان و هزینه بیشتری برای ارسال محموله به مقاصد وجود دارد.

سخنگوی مرسک بحران دریای سرخ را به عنوان فشار‌سنج تجارت دریایی جهان قلمداد کرده و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اختلالات تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به قوت خود باقی باشد.

از سوی دیگر سخنگوی شرکت هاپاگ لوید گفت: فعلاً مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ با این ارزیابی تغییر مسیر می‌دهد که قبل از پایان ۲۰۲۴ میلادی جهان بتواند بر بحران دریای سرخ غلبه کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی سعی خود را به کار می‌گیریم تا از خلیج عدن و دریای سرخ دوری کنیم، افزود: این کار باعث هزینه تحمیل شده بر تمامی خطوط کشتیرانی شده است، زیرا با دور شدن از دریای سرخ و کانال سوئز پیش‌بینی می‌شود ظرفیت حمل کانتینر بین آسیا، شمال اروپا و دریای مدیترانه در سه ماهه دوم بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در پی بحران دریای سرخ، مرسک تا‌کنون بیش از ۱۲۵ هزار کانتینر اجاره کرده  یاد‌آور شد: تلاش ما برای اینکه قابلیت اطمینان خود را افزایش دهیم ادامه دارد، اما طولانی‌تر شدن مسیر و بالا رفتن نرخ‌ها مشکلات و چالش‌های ما را بیشتر می‌کند.  

در ادامه این گزاش آمده است: «رودولف ساعد» مدیر‌عامل خط کشتیرانی CMA CGM فرانسه طی سخنانی گفت: اگرچه برخی کشتی‌ها از طریق دریای سرخ با اسکورت ناو‌های فرانسوی و سایر کشور‌های اروپایی تردد می‌کنند، اما اکثر کشتی ها‌ی این شرکت در حال تغییر مسیر به سمت بنادر آفریقایی هستند.  

وی در ادامه تأکید کرد: مشکلی که در این ارتباط وجود دارد این است که کشتی‌های بزرگ ما نمی‌توانند در برخی بنادر آفریقایی به خوبی پهلو بگیرند به همین جهت به کشتی‌های کوچکتر نیاز داریم.

«رودولف ساعد» در ادامه تأکید کرد: انباشته شدن کشتی‌ها و ایجاد تنگنا برای پهلوگیری آن‌ها به طور همزمان در بنادر آفریقایی کمبود تجهیزات و مشکلات خاصی در پی دارد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

مدیر سایت