موضوعات: اخبار دریایی

ممانعت از ورود پسماند لایروبی بنادر کشور به دریا‌ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

امید صدیقی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: ساماندهی دفع مواد زاید و پسماند‌ها در دریا‌های کشور در راستای حفاظت از محیط زیست دریا‌ها طی سال‌های اخیر در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در همین راستا دستورالعمل اجرایی دفع مواد زاید و پسماند‌ها به دریاها، سال گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به تمام دستگاه‌های کشور ابلاغ شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، با ابلاغ این دستورالعمل از این پس فقط دفع مواد زایدی در دریا مجوز خواهند گرفت که در کمیته دفع مواد زاید و پسماند‌های استان‌های ساحلی بررسی و با مفاد دستورالعمل مطابقت داشته باشند.

صدیقی با اشاره به اینکه، براساس پروتکل لندن، دفن تمام مواد خاطرناک اعم از خورنده، رادیواکتیو، سمی و … در دریا‌ها ممنوع است و لازم است مورد توجه مقامات دولتی کشور‌ها قرار گیرد، گفت: براساس این پروتکل، دفن برخی از مواد در دریا‌ها با رعایت ضوابطی بلامانع است که از معروف‌ترین این مواد قابل دفن می‌توان به لای اشاره کرد که این امر در صورتی است که امکان استفاده از آن در خشکی وجود نداشته باشد.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: در مجموع براساس دستورالعمل اجرایی پروتکل لندن، هشت دسته مواد مضر بنا به شرایطی خاص مجاز به دفن در دریا‌ها خواهند بود که لای تنها یکی از این هشت مورد است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما به دلیل توسعه در سواحل همواره درخواست‌های لایروبی در بنادر و اسکله جهت تامین آب کانال و یا توسعه تاسیسات ساحلی وجود دارد، لذا موضوع لایروبی و ریختن لای در داخل دریا معضل مهم آلودگی زیست محیطی محسوب می‌شود.

به گفته صدیقی، با ابلاغ دستورالعمل دفع مواد زاید و پسماند به دریا‌های کشور تا حدود زیادی شاهد رفع مشکلات ناشی از ورود پسماند به ویژه لای به دریا‌های کشور خواهیم بود.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت