موضوعات: اخبار دریایی

تلاش خزانه داری آمریکا برای جلوگیری از فعالیت ناوگان اشباح ایران

زمان مطالعه: 4 دقیقه


یک هیأت آمریکایی برای بررسی کمک مالزی به ایران برای دور زدن تحریم‌ها با پناه دادن به کشتی‌های موسوم به «ناوگان اشباح» به مالزی سفر کردند.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، به نوشته وبگاه ساوت چاینا مورنینگ پست، پیش‌بینی می‌شود انتقال نفت ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا، هنگام دیدار هیأت خزانه‌داری از واشنگتن با مقامات مالزیایی در روزهای آتی در دستور کار قرار گیرد.

غرب مدت‌هاست که مالزی را به کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی با پناه دادن به کشتی‌های موسوم به «ناوگان اشباح» در آب‌های خود متهم می‌کند. این ناوگان نفت ایران را تخلیه و سپس برای فروش به چین به عنوان نفت مالزی حمل می‌شود و تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را نادیده می‌گیرد.

در حالی که جنگ اسرائیل و غزه تهدید به یک درگیری منطقه‌ای را تشدید می‌کند، ایالات متحده در تلاش است تا جریان‌های مالی ایران و نیروهای متحدش را بیش از پیش محدود کند.

به گفته ادگارد کاگان، سفیر ایالات متحده در مالزی، برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی و نیل مک براید، مشاور کل خزانه‌داری این هفته در کوالالامپور خواهند بود و در آنجا با مقامات مالزی گفتگو خواهند کرد. کاگان گفت که هیئت ایالات متحده بر اهمیت «پاسخ یکپارچه جهانی به تهدیدات حیاتی» در دیدارهای خود با دولت‌های مالزی و سپس سنگاپور تاکید خواهد کرد.

کاگان در حاشیه نمایشگاه خدمات دفاعی آسیا 2024 در کوالالامپور به خبرنگاران گفت: «ما مطمئن هستیم که دولت مالزی موضع ایالات متحده در رابطه با انتقال نفتی که تحریم شده … و تاثیر بالقوه‌ای که می‌تواند داشته باشد را درک می‌کند».

ایران و ده ها کشور دیگر برای نمایش توان دفاعی خود در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. انور ابراهیم، نخست وزیر، روز دوشنبه در جریان بازدید از این نمایشگاه، توقفی کوتاه در غرفه ایران داشت.

روز جمعه، وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد که این نمایندگان را به منظور تحدید درآمد ایران و گروه‌های متحدش -و هم‌چنین برای بحث در مورد اجرای تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی علیه روسیه- اعزام می‌کند. در این بیانیه آمده است: «از ابتدای سال جاری، خزانه‌داری اقدامات مهمی را برای مقابله و اختلال در ارسال غیرقانونی نفت ایران به خریداران در شرق آسیا انجام داده است، از جمله ارسال از طریق انتقال کشتی به کشتی در آب‌های بین‌المللی نزدیک سنگاپور و مالزی».

این نمایندگان از دوشنبه تا پنجشنبه در مالزی و سنگاپور خواهند بود.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که هر دو مجلس کنگره آمریکا در ماه نوامبر قانون جدیدی به نام قانون توقف پناه دادن به [کشتی‌های حامل] نفت ایران را تصویب کردند. این قانون شامل اقداماتی برای اعمال تحریم‌ها بر بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی مرتبط با تجارت فرآورده‌های نفتی تحریم‌شده ایران و همچنین انتقال نفت ایران از کشتی به کشتی است.

انتقال کشتی به کشتی شامل تحویل نفت خام، فرآورده‌های نفتی، مواد شیمیایی فله مایع و گاز مایع بین تانکرها در دریا است، بدون اینکه کشتی در بندر یا تأسیسات دیگر پهلو بگیرد.

شرکت بیمه‌گر دریایی Skuld در گزارشی در سال 2021 اعلام کرد که شاهد افزایش نقل و انتقالات کشتی به کشتی در سواحل مالزی، آفریقا و کارائیب است که با افزایش گزارش شده صادرات نفت از کشورهای تحریم‌شده مانند ایران و ونزوئلا مرتبط است.

افزایش بیش از 54 درصدی صادرات نفت خام به چین در سال 2023 در مقایسه با سال 2022 وجود داشت که اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) آن را عجیب تشخیص داد، زیرا از کل تولید نفت خام مالزی فراتر رفت و استنباط کرد که برخی از عرضه‌ها می‌توانست از جای دیگری منشأ گرفته باشد.

خاویر بلاس، کارشناس کالا و انرژی بلومبرگ نیوز گفت که این نتیجه تغییر نام تجاری نفت خام ایران از چین به مالزی است. بلاس در مقاله‌ای که در 23 آوریل منتشر شد، نوشت: «مسئله کوچکی نیست: مالزی در سال گذشته چهارمین تامین‌کننده بزرگ نفت خارجی چین، پس از عربستان سعودی، روسیه و عراق بود.

استفاده از روش کشتی به کشتی برای دور زدن تحریم‌ها باعث شد تا سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) قطعنامه‌ای را برای جلوگیری از عملیات دریایی توسط «ناوگان اشباح»، که شامل «بیش از هزار» نفتکش قدیمی است، صادر کند. گزارش مرکز حقوق بین‌الملل در دانشگاه ملی سنگاپور می‌گوید نفتکش‌هایی که در انتقال کشتی به کشتی نفت در دریا نقش داشتند، خطر جدی آلودگی نفتی را نیز به همراه دارند. در ماه می گذشته، یکی از این تانکرهای قدیمی با نام «پابلو» در آب‌های مالزی منفجر شد و سه خدمه آن کشته شدند. این کشتی از چین به سمت سنگاپور می رفت تا نفت خام را تحویل بگیرد.

ترجمه: اکوایران

انتهای پیام/

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: گفتمان دریا