موضوعات: اخبار دریایی

ایفای نقش بازیگران جدید تجارت دریایی در بستر تحریم

زمان مطالعه: 1 دقیقه


کشورهای گروه۷ و متحدانشان با هدف دوگانه تضعیف منابع مالی جنگ روسیه صادرات نفت‌خام روسیه هر بشکه بیش از 60 دلار را منع کرده اند.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، روسیه، یکی از تامین‌کنندگان بزرگ نفت جهان، در جریان جنگ جاری با اوکراین، برای حمل نفت‌خام خود به شرکت‌های غیرغربی، به طور فزاینده‌‌‌ای به خریداران خارجی روی آورده است. کشورهای گروه۷ و متحدانشان با هدف دوگانه تضعیف منابع مالی جنگ روسیه بدون ایجاد اختلالات قابل‌توجه در عرضه جهانی در بحبوحه فشارهای تورمی، شرکت‌های کارگزار نفتکش، بیمه‌‌‌گران و سایر شرکت‌های خدماتی را از تسهیل صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا منع کرده‌‌‌اند؛ مگر اینکه هر بشکه بیش از ۶۰دلار فروخته نشود.

این سقف قیمت که از ۵دسامبر ۲۰۲۲ اجرایی شده است، به طور مستقیم نفتکش‌‌‌هایی را که تحت پرچم، مالکیت و اداره شرکت‌هایی از گروه۷، اتحادیه اروپا، استرالیا، سوئیس و نروژ نیستند، شامل نمی‌شود. در حالی که این کشتی‌‌‌ها معمولا قدیمی‌‌‌تر هستند و نگهداری آنها هزینه بیشتری دارد، سهم آنها در بازار صادرات نفت‌خام روسیه طی ماه‌‌‌های اخیر در حال افزایش بوده است.تحلیل داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که سهم نفتکش‌‌‌های بدون محدودیت قیمت در حمل و نقل صادرات نفت خام اقیانوس آرام روسیه بیشتر از نفتکش‌‌‌هایی است که این محدودیت را دارند. نفت‌‌‌هایی مانند سوکول، ساخالین و گریدهای شرق سیبری بیشتر از نفت روسیه از بنادر دریای بالتیک یا دریای سیاه مانند اورال در این تجارت‌‌‌ها نقش دارند. در حالی که کارگزاران نفتکش در یونان که برترین کشور مالک کشتی در اروپاست، توانستند موقعیت سنتی قوی خود را در بازار روسیه در چند ماه اول پس از اجرای سقف قیمت حفظ کنند، اما اکنون جایگاه خود را به همتایانشان در امارات متحده عربی، روسیه، چین و هنگ‌کنگ واگذار کرده‌‌‌اند.

منبع: اس ‏‏‌اند پی گلوبال  ترجمه(دنیای اقتصاد)

انتهای پیام/

بازنشر مرین‌پرس به نقل از گفتمان دریا

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: گفتمان دریا