موضوعات: اخبار دریایی

سود ۵.۴ میلیارد دلاری حمل‌و‌نقل کانتینری علی‌ر‌غم بحران دریای سرخ

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ دریایی؛ درآمد خطوط کانتینری از زمان اوج همه گیری کرونا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی در روند نزولی قرار گرفت.  

 در این راستا بزرگترین خطوط کانتینری در سه ماهه آخر ۲۰۲۳ میلادی به زیان خالص دست یافتند. ارزیابی کارشناسان  بر این اساس بود که در سال ۲۰۲۴ میلادی با زیان مالی مواجه شوند، اما شروع جنگ اسرائیل با فلسطین باعث بحران دریای سرخ شد که علی‌رغم چالش‌ها و مشکلاتی که در پی داشت باعث شد تا کشتی‌ها مسیر‌های طولانی را به جای مسیر کوتاه طی کنند، به صورتی‌که در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی سود خطوط کشتیرانی بزرگ به ۵.۴ میلیارد دلار رسید.  

در حالی‌که در پایان سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ میلادی خطوط کشتیرانی بزرگ با ضرر و زیا‌ن ۷۰۰ میلیون دلاری مواجه بودند.  

در ادامه این گزارش آمده است افزایش درآمد خطوط کشتیرانی بزرگ به دلیل بالا رفتن نرخ‌ها در ارتباط با بحران دریای سرخ، تغییر مسیر کشتی، جذب تناژ و افزایش تقاضا‌ی اضافی بود عاملی که در سال ۲۰۲۳ میلادی صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری فاقد آن بود.

شرکت بررسی وضعیت کانتینری «مک کاون» در این ارتباط آورده است مسیر‌های آسیا به اروپا بیش از ۲۵ درصد مسیر‌های جهانی را تشکیل می‌دهد و این مسیر با دور زدن بحران دریای سرخ اگرچه با کاهش ۸ درصدی ظرفیت جهانی در نیمه اول ۲۰۲۴ میلادی مواجه شد، اما سود خوبی عاید شرکت‌های کانتینری کرد.  

به گفتۀ وی افزایش ۹.۲ درصدی تقاضا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل باعث شد قویترین رشد را در سه ماهه اول سال جاری میلادی شاهد باشیم.  

شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که تغییر مسیر از دریای سرخ به سمت بنادر آفریقایی باعث ازدحام بنادر آسیایی شده است در این ارتباط باید گفت حجم بالای کالا و تغییر الگو‌ها در زیر‌ساخت‌ها، تغییر مسیر‌ها و عملیات کانتینری در مناطق خاصی تأثیر‌گذار بود.  

«مک کاون» یاد‌آور شد: بازار همچنان برای خطوط کشتیرانی در سه ماهه دوم مثبت است و با نزدیک شدن به فصل اوج، نرخ‌های کانتینر‌ی نقطه‌ای بیش از ۳۰ درصد در هفته‌های گذشته بالا رفته که آن هم بنا به اظهار تحلیلگران و کارشناسان به دوره تمدید قرارداد‌ها برمی‌گردد.  

ناگفته نماند که تمدید قرارداد به علت عدم اطمینان بازار صورت گرفته و ظرفیت محدود کنونی در برابر عرضه بیش از حد به بحران دریای سرخ برمی‌گردد.  

این گزارش حاکی است خطوط کشتیرانی در حال حاضر به خوبی مدیریت ریسک را در دریای سرخ با اتخاذ رویکرد خاصی به کار گرفته‌اند؛ براساس گفته مسئولان خطوط کشتیرانی بزرگ  فعلاً ترجیح می‌دهند از طریق دماغه امید نیک به مسیر خود ادامه دهند.

 در این میان مقایسه نتایج به دست آمده سود خطوط کانتینری در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی با سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد بیشترین شانس از آنِ بزرگترین خطوط کشتیرانی از جمله  مرسک است که بیشترین سود را در سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی یعنی ۲.۱۸ میلیارد دلار کسب کرد، اما در پایان سال به زیان ۱۶۶ میلیون دلاری رسید.

در حال حاضر شرکت‌های یانگ مینگ، MSC، اورگرین، HMM   و CMA CMA سود بیشتری را در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۳ میلادی گزارش کردند.  

این  خبرگزاری در پایان گزارش داد با نگاهی به درآمد ۱۲ ماهه شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مشاهده می‌شود این درآمد از سال قبل تا مارس ۲۰۲۴ میلادی حدود ۱۶.۴ میلیارد دلار بوده است.  این در حالی است که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی در پایان  سال ۲۰۲۲ میلادی منتهی به ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۷۱ میلیارد دلار سود داشتند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: مانا