موضوعات: اخبار دریایی

مهم‌ترین راهبردهای دریایی و بندری کشور در دولت سیزدهم چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه


گروه راهبردی – در نخستین نشست شورای سیاست گذاری، هماهنگی و تحول حمل و نقل کشور، ضمن اعلام مهم‌ترین راهبردهای دریایی و بندری در دولت سیزدهم، ایجاد و توسعه بنادر جدید همچون سواحل مَکُران (کوه مبارک)، مطالعات بندر جدید شمال خلیج فارس و بندر جدید لنگه از جمله راهبردهای موجود در این بخش عنوان شد.
به گزارش روزنامه دریایی اقتصادسرآمد از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی؛ عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست که به میزبانی سازمان بنادر و با حضورهادیان فر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مدیران عامل و روسای سازمان ها و شرکت های حوزه حمل و نقل برگزار شد، اظهار داشت: در یک نگاه، راهبردهای کلان سازمان بنادر و دریانوردی در دولت سیزدهم را می توان اجرای سیاست های کلی اقتصاد دریامحور، ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی، شناسایی پروژه های خدماتی اشتغال زا و بهره گیری هرچه بیشتر از شرکت های دانش بنیان، برشمرد.

جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی
وی افزود: در بخش جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اجرای بیش از ۱۸ همت سرمایه گذاری سازمان در بخش زیرساخت ها و روبناها، افزایش ظرفیت بازرگانی کشور به ۲۹۰ میلیون تن در دولت سیزدهم و سرمایه گذاری تامین مالی ایجاد زیرساخت های اراضی ۲۴۰۰ هکتاری و خطوط لوله انتقال فراورده های نفتی بندر شهیدرجایی از مهم ترین راهبردهایی است که در دولت سیزدهم می توان به آن اشاره کرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد ترمینال غلات و اجرای فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهار در بخش سرمایه گذاری داخلی و خارجی، عنوان کرد: سرمایه گذاری در اراضی لجستیکی، رمپ ریلی و سیلوی غلات بندر امیرآباد و همچنین تکمیل سرمایه گذاری هندی ها در فاز ۱ بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی است.

ترانزیت و تسهیل تجارت با همسایگان
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به مقوله ترانزیت و تسهیل تجارت با همسایگان اشاره و عنوان کرد: تدوین استراتژی و برنامه های اجرایی توسعه همکاری های بندری و دریایی با کشورهای هدف و اولویت دار (دیپلماسی  دریایی و بندری)،  حضور فعال در نشست های تخصصی و مذاکرات دو جانبه و چند جانبه در حوزه دریای خزر، افزایش سهم حمل ریلی از ترافیک بنادر ریلی از طریق نیاز سنجی، بهبود و توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر کشور و همچنین توسعه بنادر ریل پایه (انزلی، بوشهر و چابهار) از راهبردهای سازمان بنادرو  دریانوردی در حوزه ترانزیت و تسهیل تجارت با همسایگان در دولت سیزدهم، است.

حوزه اقتصاد دریامحور
اسلامی در مورد اقتصاد دریامحور نیز، بیان کرد: تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مفصلی به کمک دولت و مجلس مهم ترین راهبرد است.
ایمنی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی
وی در خصوص راهبردهای موجود در بخش ایمنی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی، بیان کرد: پیگیری تقویت توان جستجو و نجات دریایی، توسعه و تجهیز ایستگاه های جستجو و نجات دریایی بر اساس ارزیابی خطر در سواحل و جزایر کشور، توسعه نظارت الکترونیک بر آب های تحت نظارت کشور و توسعه ایستگاه های اصلی مقابله با آلودگی دریا در خلیج فارس و دریای عمان از جمله راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی در بخش ایمنی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی در دولت سیزدهم است.

توسعه مسافری و گردشگری دریایی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به راهبردهای این سازمان در بخش توسعه مسافری و گردشگری دریایی، اظهار داشت: در این راستا می توان به برنامه ریزی جهت ساخت شناورهای جدید و تعمیر شناورهای موجود و همچنین احداث اسکله های مسافری و سایت گردشگری دریایی اشاره کرد.

راهبردهای جدید تجهیزات بندری و دریایی
اسلامی ادامه داد: در بخش تدوین راهبردهای جدید تجهیزات بندری و دریایی نیز می توان به تدوین سند راهبردی تامین تجهیزات بنادر متناسب با پیش بینی تقاضا، ترافیک کالا و ظرفیت تجهیزت موجود با همکاری بخش خصوصی و دولتی و نیز، توسعه تجیهزات بنادر بر مبنای فناوری ها و مدل های جدید، اشاره کرد.

ایجاد و توسعه بنادر جدید
وی در خصوص ایجاد و توسعه بنادر جدید نیز، بیان کرد: سواحل مکران (کوه مبارک)، مطالعات بندر جدید شمال خلیج فارس و بندر جدید لنگه از جمله راهبردهای موجود در این بخش است.

شهرها و دهکده های لجستیکی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش شهرها و دهکده های لجستیکی، عنوان کرد: پیاده سازی نتایج مکان یابی و اجرای تشریفات ادارای مراکز لجستیک کشور در بنادر و برنامه های اجرایی برای شرها و دهکده های لجستیکی از جمله راهبردهای موجود است.
سیاست گذاری تعرفه ها
اسلامی افزود: در حوزه تعرفه ها نیز می توان از بازطراحی، تدوین سیاست های جدید و اصلاح ساختار تعرفه های خدمات بندری و دریایی نام برد.

توجه به ظرفیت های مناطق  آزاد
 و ویژه اقتصادی بندری
وی همچنین در مورد توجه به ظرفیت های مناطق  آزاد و ویژه اقتصادی بندری، اظهار داشت: ارتباط فرآیندمحور با سازمان های مرتبط با موضوعات مناطق از قبیل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و…از جمله راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی است.

توسعه سامانه های نرم افزاری
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره توسعه سامانه های نرم افزاری، خاطرنشان کرد: هوشمندسازی بنادر و استفاده از سامانه های جامع ارائه خدمات از جمله راهبردهایی است که می توان به آن اشاره کرد.

راهبردهای منابع انسانی و توسعه کمی و کیفی دریانوردی
اسلامی در رابطه با راهبردهای منابع انسانی و توسعه کمی و کیفی دریانورد نیز، توضیح داد: در حوزه منابع انسانی جذب نیروهای متخصص سازمانی و نیز بکارگیری نخبگان از جمله راهبردهای قابل اشاره است و در حوزه راهبردهای توسعه کمی و کیفی دریانوردی نیز می توان از  تربیت و تامین نیروی دریانورد متخصص و توسعه کیفی مراکز آموزشی و دانشگاه های دریایی نام برد.

ساماندهی بنادر کوچک
وی در خصوص بنادر کوچک نیز، خاطرنشان کرد: سازماندهی و اقتصادی کردن بنادر کوچک (بنادر شادگان، چوئبده، اروندکنار، گناوه، دیر، خمیر، جاسک و سیریک) راهبرد مهم سازمان بنادر و دریانوردی در بخش بنادر کوچک است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: اقتصاد سرآمد