موضوعات: اخبار دریایی

کاهش ۶۵ درصدی میزان خسارت و حوادث کشتی‌های بزرگ در شرایط غیر جنگی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر‌اساس گزارش مؤسسه Allianz Commercial میزان ضرر و زیانی که به کشتی‌های بزرگ ناوگان دریایی جهان در مدت ۳۰  سال وارد شده از ۲۰۰ کشتی به طور متوسط در سال‌های گذشته به ۲۶ کشتی در پایان ۲۰۲۳ میلادی رسیده است.  

این در حالی است که میزان خطرات برای کل ناوگان کشتیرانی جهان همچنان باقی است، بر‌اساس این گزارش رقم ۲۶ کشتی اعلام شده در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از یک سوم کاهش دارد و در واقع بررسی‌های این مؤسسه نشان می‌دهد طی دهه گذشته میزان خسارت به کشتی‌ها و ضرر و زیان ناشی از آن ۶۵ درصد پایین آمده است.  

این گزارش در حالی تدوین شده که واقعیت‌های موجود در صنعت کشتیرانی نشان می‌دهد نوسان‌های فزاینده، عدم اطمینان ناشی از جنگ، رویداد‌های ژئو‌پلیتیکی، پیامد‌های تغییرات آب و هوایی، خطرات آتش سوزی، خطرات ناشی از گم شدن کانتینر، غرق شدن، حمله دزدان دریایی و… همچنان به قوت خویش باقی است.  

اما بررسی‌های مؤسسه Allianz Commercial که بیشتر به عنوان بیمه‌گر دریایی شناخته می‌شود، نشان می‌دهد ایمنی را در صنعت دریایی مورد تایید قرار داده و اعلام کرده  رعایت استاندارد‌های ایمنی باعث پایین آمدن میزان حوادث شده  و از خطای انسانی نیز کاسته شده است.

در این میان درگیری‌هایی مانند جنگ اسرائیل و غزه، روسیه و اوکراین در حال تغییر شکل صنعت کشتیرانی جهانی هستند و ایمنی خدمه، کشتی، زنجیره تامین و زیر ساخت‌ها را تهدید می‌کند. از سوی دیگر دزدی دریایی با ظهور مجدد نگرانی را در آفریقا بیشتر کرده است که این گزارش بدون لحاظ کردن این حوادث تدوین یافته است.

کاپیتان راهول خانا، رئیس جهانی مشاوره دریایی آلیانز در زمینه نتایج این تحقیقات می‌گوید اختلال در کانال پاناما بر تغییرات آب و هوایی صنعت کشتیرانی تأثیر گذاشت. بحران دریای سرخ و جنگ روسیه و اوکراین کربن زدایی در حمل‌و‌نقل را به چالش کشید، اما با همه این اوصاف در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۶ مورد خسارت وارده به کشتی‌ها در سطح جهانی گزارش شد که نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی که ۳۸ تا ۴۰ مورد بود، کاهش نشان می‌دهد.

به گفتۀ وی در طول  یک دهه گذشته بیش از ۷۲۹ کشتی خسارت دیده در منطقه دریای چین جنوبی، هند و چین، اندونزی و فیلیپین گزارش شده است که این مناطق در دهه گذشته در رتبه اول قرار داشتند. مدیترانه شرقی و دریای سیاه در رتبه دوم جدول جای می‌گیرند.  

در این ارتباط  باید گفت آتش‌سوزی در کشتی یک نگرانی همیشگی است، خوشبختانه آمار آن نسبت به سال‌های  قبل پایین آمده و در کل پنج سال گذشته، ۵۵ مورد آتش سوزی در کشتی‌ها صورت گرفته است.

وی در ادامه به حوادث درگیری در مناطق آسیب پذیر دریای سرخ اشاره کرد و می‌گوید آنچه در این تجزیه و تحلیل مورد ارزیابی و بحث قرار گرفت جدا از حوادثی بود که در دریای سرخ رخ می‌دهد، در صورت ورود به موضوع آسیب دیدن کشتی در دریای سرخ باید گفت ۱۰۰ کشتی به نوعی مورد هدف شبه نظامیان حوثی یمن قرار گرفته‌اند و اختلال در حمل‌و‌نقل دریایی را باعث شدند که مسیر کشتی‌ها دورتر شد. این حوادث جنگی در آنالیز آمار‌ها محاسبه نشد.

کاپیتان نیتین چوپرا، مشاور ارشد ریسک دریایی در این زمینه گفت: آنچه در دریای سرخ رخ می‌دهد یک تحول نگران کننده است که مسیر‌های کشتیرانی در معرض حوادث ژئوپلیتیکی قرار می‌گیرد از سوی دیگر جنگ در اوکراین، روسیه، اسرائیل و فلسطین همچنان تهدید فزاینده‌ای برای کشتی‌های تجاری در‌بر دارد و دفاع در برابر آن‌ها کمی مشکل است.

بدین ترتیب شاید بتوان ادعا کرد در صورت عدم وقوع جنگ کشتی‌ها نسبت به ۳۰ سال قبل با استاندارد و ایمنی بهتری در مسیر‌ها تردد می‌کنند و مانند سال‌های پیش حوادث ناگواری را در صنعت کشتیرانی شاهد نیستیم.  

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

مدیر سایت