موضوعات: اخبار دریایی

برای اشاعه فرهنگ صحیح ماهیگیری با قلاب در کشورچکار کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه


گروه شیلات- امید اسماعیلی – آموزش صید با قلاب در کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر یک فعالیت تفریحی محسوب می شود و مثل بسیاری از فعالیت های تفریحی دیگر، آموزش آن جدی گرفته نمی شود، اما لازم است ذکر شود که یک سالی می‌شود که در ایران، تعاونی ماهیگیری با قلاب راه اندازی شده است به دنبال ساماندهی و آموزش حرفه ای صید با قلاب است.
امروزه ماهیگیری و صید ماهی علاوه بر این که به یک صنعت تبدیل شده است، یک تفریح و ورزش سالم نیز می باشد. جالب است که بدانید این روز ها ماهیگیری با قلاب بسیار رایج شده است. گاهاً در اخبار رسانه ها و یا در رسانه های اجتماعی با خبرهای مواجه می شوید که کسی حتی یک بچه، ماهی خیلی بزرگی را به کمک قلاب صید کرده است! این موضوع چگونه ممکن است؟ آیا آن ها روش متفاوت تری را نسبت به بقیه به کار می‌برند و یا اینکه صرفاً از روی شانس و تصادف این امر میسر می‌گردد؟ شاید بیندیشید که ماهیگیری با قلاب، روش پیچیده‌ای نیست و هر کسی می‌تواند از پس آن بر بیاید، اما لازم است بدانیم که همین روش به ظاهر ساده، در صورت آموزش می‌تواند بسیار مؤثرتر و پربارتر اتفاق بیفتد و حتی در کشورهای پیشرفته، صیدهای ناشی از آموزش در رقابت‌هایی که با این موضوع برگزار می‌گردد، بسیار موفق تر ظاهر شده و متقاضی زیادی دارد.
فرشاد محمدی، مؤسس تعاونی ماهیگیری با قلاب کشور ایران در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد، درباره تعاونی ماهیگیری با قلاب کشور ایران می گوید: این تعاونی با حمایت سازمان شیلات ایران با اهدافی چون ترویج و تحکیم مشارکت های عمومی مردم و سازمان شیلات و ساماندهی ماهیگیری با قلاب تأسیس شده است.
وی می افزاید: در کشور ما، افراد بدون علم و دانش ماهیگیری، ناخواسته خساراتی را به محیط زیست و ذخایر آبزیان وارد می‌کنند، شکل گرفته شده است در همین رابطه دو دوره کارگاه آموزشی برگزار شده است . به دلیل تعداد بالای درخواست‌ها، سازمان شیلات برای آذرماه در هفتمين نمايشگاه بين‌المللي شيلات، آبزيان، ماهيگيري، غذاهاي دريايي و صنايع وابسته (۲۰۲۳ifex) هم یک کارگاه آموزشی دایر کرد که ورود برای عموم آزاد بود.
مؤسس تعاونی ماهیگیری با قلاب ایران با بیان این‌که یکی از اهداف اصلی تعاونی، ایجاد اشتغال است، گفت: برای این‌که زمینه کاری در موضوع ماهیگیری بسیار گسترده است؛ یعنی می‌توان فعالیت اقتصادی و تجاری بزرگی داشته باشیم. ارگان های مانند سازمان شیلات، حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی با همکاری هم می‌توانند فرصت زیادی را در اختیار جامعه صیادان با قلاب بگذارند و رونق این حرفه را بیشتر کنند.
فرشاد محمدی با اشاره به اینکه افراد باید برای استفاده از ادوات ماهیگیری آموزش دیده و با اصول و مبانی ماهیگیری آشنا شوند افزود:  تاکنون دو دوره آموزشی در این رابطه توسط تعاونی ماهیگیری با قلاب برگزار شده است و در ادامه در محل دائمی تعاونی این روند ادامه خواهد یافت. همچنین درخواست شده است که در تمام استان‌ها، این تعاونی یک نماینده و پایگاهی را داشته باشیم. با توجه به قولی که سازمان شیلات به ما داده است، ما هم مکاتبات اداری لازم را انجام دادیم و قرار شد تا این کار گسترش یابد.
وی درباره انگیزه راه اندازی این تعاونی را گفت: خودم از کودکی ماهیگیری کردم، اما بر پایه هیچ گونه اصول و ضوابطی نبوده است. متوجه شدم که نیاز است تا این موضوع ساماندهی شود. هرجا که برای ماهیگیری مراجعه می کردم، می دیدم که افراد بدون ضابطه و قاعده و حتی با روش های نا مناسب ماهیگیری می کردند. با توجه به علاقه ای که به کشورم دارم، ضرورت آموزش ماهیگیری با قلاب را در کشور احساس کردم.

فقدان آموزش و نبود شیوه‌های انتقال تجربیات ماهیگیری
مؤسس تعاونی ماهیگیری با قلاب ایران اضافه کرد: این روش ماهیگیری تفریح پر طرفداری است و مخاطب زیادی هم دارد، ولی آموزشی برای آن در کشور وجود نداشته است و اصولی برای آن تعیین نشده است. وقتی با ماهیگیران در این باره صحبت کردم، آن ها هم فقدان آموزش و نبود شیوه های انتقال تجربیات ماهیگیری را به عنوان یک مسأله و مشکل مطرح می‌کنند. برای این اساس، تصمیم گرفتیم تا این مسأله را حل کنیم و در سال گذشته در ششمین نمایشگاه شیلات، شروع فعالیت این تعاونی کلید خورد و آن‌جا با رئیس محترم سازمان شیلات آشنا شدیم که حمایت های زیادی را از ما انجام دادند و خدا را شکر تا به امروز هم خوب پیش رفتیم.
محمدی در خصوص تجربه موفق و مشابه دیگر کشورهای دنیا می افزاید:
این کار اولین بار در کشور آمریکا انجام شده است. در ایالت فلوریدا، شرکت IGFA که یکی از شرکت های بزرگ ماهیگیری و ثبت رکورد است، انجام می شود. در کشور انگلیس هم یک شرکت که زیر مجموعه شرکت IGFA فعالیت می کند، این موضوع را پیش می برد.شرکت IGFA متشکل از بازنشستگان سازمان شیلات  و سازمان محیط زیست آن کشورهاست. در این شرکت، دوره های آموزشی برگزار می‌شود و همچنین مسابقاتی بزرگ و پررقابتی را در قالب تورهای مختلف برگزار می‌کنند.
وی اظهارداشت: ماهیگیری با قلاب، به لحاظ درآمدی جزء پنجمین رتبه درآمد در دنیا را دارد و یکی از پرطرفدارترین هم هست. کشور ایران سومین کشوری است که این دوره آموزشی را برگزار می‌کند.

مؤسس تعاونی ماهیگیری با قلاب ایران در همین رابطه درباره فعلیت های کشورهای آسیایی می گوید: کشورهای همسایه ما در این زمینه فعالیتی ندارند. اما در شرق آسیا ۷ کشور به صورت مشترک رشته ای به نام ماهیگیری ورزشی را در یک مکان مشخص راه اندازی کردند، ولی ماهیگیری تفریحی با قلاب، در آسیا، کشوری اقدام نکرده است.

درخواست از رئیس سازمان شیلات ایران برای حمایت از ماهیگیری با قلاب
محمدی در ادامه این گفت و گو به اقتصادسرآمد افزود: امیدوارم مردم و مسئولان مانند آقای حسینی ـ رئیس سازمان شیلات ایران که دانش و تجربه زیادی در موضوع ماهی و ماهیگیری دارند، علاقه و حمایت خود را درباره ماهیگیری بیش از پیش افزایش دهند که در این صورت ماهیگیری در کشور جایگاه بسیار بهتری خواهد داشت. این مهم نیاز به مشارکت و حمایت جامعه ماهیگیران و مسئولان دارد که امیدوارم مشارکت و حمایت کنند.
روزنامه دریایی سرآمد آمادگی خود را برای کمک به توسعه فعالیت‌های تعاونی ماهیگیری با قلاب در ایران و همچنین اشاعه فرهنگ صحیح ماهیگیری با قلاب در کشورا را اعلام می‌کند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: اقتصاد سرآمد