( RIM-161 Standard Missile 3) معروف به اس‌ام-۳ (SM-3) نیروی دریایی آمریکا

موشک ریم-۱۶۱ استاندارد ۳ ( RIM-161 Standard Missile 3) معروف به اس‌ام-۳ (SM-3) نیروی دریایی آمریکا

موشک ریم-۱۶۱ استاندارد ۳ (به انگلیسی: RIM-161 Standard Missile 3) معروف به اس‌ام-۳ (SM-3) نوعی سیستم موشکی سطح‌به‌هوای آمریکایی است که توسط شرکت ریتیون با هدف رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد ساخته شده‌است و در نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دفاع دریایی ژاپن به کار گرفته شده‌است. این موشک بخشی از سامانه دفاع موشک بالستیک ایجیس است و بر روی کشتی‌های جنگی سوار می‌شود و مدل زمین پایه آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اسرائیل برای توسعهٔ نوع زمین‌پایهٔ آن ابراز علاقه کرده‌بود اما بعداً تصمیم گرفت به جای آن موشک بومی ضد بالستیک پیکان ۳ را طراحی کند.

اس‌ام-۳ در اصل برای دفاع از کشتی های جنگی در برابر موشک‌های بالستیک ساخته شده اما از قابلیت هدف قرار دادن ماهواره‌هایی که در مدار نزدیک به زمین قرار دارند نیز برخوردار است. اس‌ام-۳ قادر است با هواپیماها، کشتی‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک در فاصلهٔ تا 700 کیلومتر درگیر شود.

برد این موشک 700 کیلومتر، سرعتش 10 ماخ و سقف پرواز آن 500 کیلومتر است. مدل پیشرفته تر این موشک که قرار است تا سال 2030 رونمایی شود , قابلیت پرواز تا 2500 کیلومتر , هدفگیری موشک تا فاصله ی 1500 کیلومتر و سرعت تا 15 ماخ ؛ برخوردار است. آزمایش نهایی این موشک , از سال 2014 شروع و تا 2025 , طول می کشد. sm3 blook 2IIa زمین پایه است و در درون تونل های شکار قرار می گیرد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *