آتش سوزی در پیشرفته‌ترین زیر دریایی اتمی روسیه / مرگ 14 ملوان روسی

وقوع آتش سوزی در یکی از پیشرفته ترین زیردریایی های اتمی روسیه موجب شده تا «ولادیمیر پوتین» وزیر دفاع این کشور را به محل حادثه اعزام کند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که بر اثر آتش سوزی در یک زیردریایی این کشور ۱۴ ملوان کشته شده‌اند.

هفت نفر از کشته شدگان این حادثه، کاپیتان رده اول نیروی دریایی روسیه بودند و دو نفر نیز بالاترین مدال افتخاری کشور، یعنی قهرمانی روسیه را داشتند.

وزارت دفاع روسیه نام این زیر دریایی را اعلام نکرده و در مورد دلایل وقوع حادثه و احتمال زنده ماندن تعدادی از خدمه آن هیچ توضیحی نداده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت این زیردریایی هنگام تجسس در اعماق آب در حریم دریایی آن کشور و بندرگاه نظامی سورمرسک، پایگاه ناوگان شمالی نیروی دریایی آن کشور دچار حریق شده و تحقیقات در مورد این حادثه آغاز شده است.

وزارت دفاع روسیه در بخش دیگری از بیانیه گفت با فداکاری خدمه زیردریایی آتش سوزی مهار شده ولی در مورد دلایل احتمالی این حادثه، تعداد خدمه‌ای که در زیردریایی بودند و یا احتمال زنده ماندن برخی از آنها هیچ توضیحی نداد.

در این بیانیه گفته می‌شود که مأموریت زیردریایی تحقیق در بستر دریا بوده ولی نام و نوع زیر دریایی را مشخص نکرد.

رسانه‌های روسیه گزارش دادند که این زیردریایی اتمی که برای عملیات حساس در اعماق اقیانوس‌ها طراحی و ساخته شده یکی از محرمانه ترین شناورهای نظامی روسیه است.

 وبسایت روسی «آر بی سی» در گزارشی گفت که یک زیردریایی اتمی مدل آ اس ۱۲- لوشاریک بوده است.

لوشاریک که در سال ۲۰۱۰ به نیروی دریایی روسیه پیوست پیشرفته‌ترین و ناشناخته‌ترین زیردریایی روسی است. نام آن از یک شخصیت کارتونی دوران شوروی، یک اسب اسباب بازی کوچک که پیکرش مجموعه‌ای از اشکال کروی بود به عاریه گرفته شده است.

نمونه برداری از عمق 2500 متری توسط این زیردریایی

ظاهراً دلیل انتخاب این نام نحوه طراحی فضای داخلی زیردریایی است که از یک مجموعه کپسول‌های کروی از جنس تیتانیوم ساخته شده که در برابر فشار آب در اعماق اقیانوس بسیار مقاوم است.

زیردریایی لوشاریک در برنامه‌های تحقیقاتی سال ۲۰۱۲ برای اثبات حاکمیت روسیه بر مناطق گسترده‌ای از قطب شمال نقش فعالی داشت. طبق بیانیه‌های رسمی که در آن زمان منتشر شد این زیردریایی توانسته بود از عمق دو هزار و ۵۰۰ متری نمونه برداری کند. زیر دریایی‌های معمولی می‌توانند به عمق ۶۰۰ متری برسند.

آسوشیتدپرس می‌افزاید حدس زده می‌شود که زیردریایی لوشاریک قادر بود به عمق ۶ هزارمتری برسد ولی اثبات این ارزیابی به صورت مستقل امکان ندارد. کارشناسان می‌گویند احتمالاً یکی از مأموریت‌های این زیردریایی مختل کردن کابل‌های ارتباطی در کف دریاها بوده است.

رسانه‌های روسی می‌گویند با وجودیکه این زیردریایی بخشی از ناوگان شمالی است ولی تحت فرمان مستقیم بخش تحقیقات آب‌های عمیق در وزارت دفاع آن کشور است که به خوبی اهمیت مأموریت‌های آن‌را نشان می‌دهد.

این آتش سوزی پر تلفات ترین حادثه نیروی دریایی روسیه از سال ۲۰۰۸ است. در آن سال بر اثر فعال شدن تصادفی سیستم اطفای حریق در زیردریایی اتمی نرپا هنگام آزمایش آن ۲۰ نفر کشته شدند.

اما پرتلفات ترین حادثه نیروی دریایی روسیه در دوران پسا شوروی انفجار و غرق شدن زیردریایی اتمی کورسک در روز ۱۲ اوت ۲۰۰۰ هنگام مانور در دریای بارنتس بود که به مرگ تمامی ۱۱۸ نفر خدمه آن منجر شد.

همچنین بخوانید:

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش قدرت بازدارندگی بدون پیشرفت های دریایی ناتمام است

چ تیر 12 , 1398
جانشین وزیر دفاع حضور پرقدرت در عرصه دریا را یک ضرورت انکار ناپذیر در فضای امروز جامعه جهانی عنوان کرد و افزود: افزایش قدرت بازدارندگی و رسیدن بر بلندای اقتدار، بدون پیشرفت های دریایی ابتر و نا تمام است.

شاید برای شما جالب باشد