چرایی عدم وجود شناورهای هیدروفویل کرافت و SWATH در ناوگان نیروی دریایی ایران

در چهار دهه گذشته ستون فقرات و بخش مهمی از ناوگان نیروی دریایی ایران به قایق‌های تندرو اختصاص یافته است. این قایق‌ها علیرغم داشتن سرعت‌های بالا، دارای خواص دریامانی (حرکات در امواج) بسیار ضعیفی هستند به‌گونه ای که شدت زیاد حرکات باعث افت شدید سرعت آن‌ها می‌شود.

چرایی عدم وجود شناورهای هیدروفویل کرافت و SWATH 4در ناوگان نیروی دریایی ایران
زمان مطالعه: 3 دقیقه

محمد مونسان*


در چهار دهه گذشته ستون فقرات و بخش مهمی از ناوگان نیروی دریایی ایران به قایق‌های تندرو اختصاص یافته است. این قایق‌ها علی‌رغم داشتن سرعت‌های بالا، دارای خواص دریامانی (حرکات در امواج) بسیار ضعیفی هستند به‌گونه ای که شدت زیاد حرکات باعث افت شدید سرعت آن‌ها می‌شود. که در شکل زیر قابل ملاحظه است:

چرایی-عدم-وجود-شناورهای-هیدروفویل-کرافت-و-SWATH-در-ناوگان-نیروی-دریایی-ایران

در این شکل به‌وضوح دیده می‌شود که سرعت یک قایق تندرو سرشی در فورس دریایی 4 از 50 گره به کمتر از 20 گره سقوط می‌کند درحالی‌که کشتی‌های هیدروفویل کرافت و SWATH قابلیت حفظ سرعت در امواج را به‌خوبی دارند و افت سرعت بسیار کمی دارند.

قایق گشتی نیروی دریایی سپاه

از طرف دیگر، شدت حرکات زیاد قایق‌های تندرو باعث می‌شود که نتوان تسلیحات سنگین، هدایت شونده و دقیق روی آن‌ها نصب کرد چون هر سلاحی برای نصب روی پلتفرم‌های دیگر(شناورها) دارای استاندارد خاصی برای محدوده شدت حرکات پلتفرم است.

چرایی-عدم-وجود-شناورهای-هیدروفویل-کرافت-و-SWATH-2در-ناوگان-نیروی-دریایی-ایران

به همین دلیل روی قایق‌های تندرو معمولا تسلیحات سبک و شلیک مستقیم (غیر هدایت شونده) نصب می‌شود و اگر هم تسلیحات دیگری نصب شوند، خطرات و خطای بالایی دارند. این نقطه ضعف، یک نقطه ضعف ماهیتی و ذاتی برای قایق‌های تندرو است که در فورس‌های دریایی بالا قابلیت‌های عملیاتی بسیار ضعیفی از خود نشان می‌دهند.

حالا سوال این است که اگر درگیری با دشمن در فورس‌های دریایی بالا اتفاق بیفتد باید چه کرد؟ باید صحنه نبرد را خالی گذاشت؟!

چرایی-عدم-وجود-شناورهای-هیدروفویل-کرافت-و-SWATH-3در-ناوگان-نیروی-دریایی-ایران

نیروی دریایی کشورهای دیگر برای پوشش این نقطه ضعف و حضور در دریا در شرایط دریای مواج از دو نوع شناور استفاده می‌کنند:

1- کشتی‌های SWATH برای گشت‌زنی و حضور مداوم در یک منطقه خاص.

2- کشتی‌های هیدروفویل کرافت برای انتقال سریع از یک نقطه به نقطه دیگر (ترانزیت).

حالا باز هم باید به‌طور جدی از خودمان بپرسیم:

1- چرا این دو نوع شناور نه در ساختار نیروی دریایی ارتش و نه در ساختار نیروی دریایی سپاه وجود ندارند؟!

2- اگر قرار به حضور قدرتمند دریایی در دریای عمان (با فورس دریایی بالا در اغلب فصول سال) باشد آیا قایق‌های تندرو و شناورهای تک بدنه (حتی تناژ سنگین) جوابگو هستند؟ (با عنایت به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای حضور در مدار 10 درجه و میانه اقیانوس هند)

3- چرا جامعه مهندسین و طراحان دریایی کشور مشاوره لازم به نیروهای نظامی را در این زمینه نمی‌دهند؟

امید است با نگاه عالمانه‌تر و دقیق تر به بازبینی قابلیت‌های عملیاتی شناورهای نظامی خود پرداخته و نقاط ضعف را پوشش دهیم و خود را برای حراست از آب‌ها و سواحل خود در هر فورس دریایی و هر فصلی از سال و در هر منطقه ای آماده کنیم.

*عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

5 دیدگاه برای “چرایی عدم وجود شناورهای هیدروفویل کرافت و SWATH در ناوگان نیروی دریایی ایران

  1. حرفش کاملا منطقی هست. اصولا SWATH برای سرعتهای بالا و خصوصا زمانی که Hs بیشتر از ٢ متر هست از لحاظ پرفورمنس بسیار بهتر از مونوهال عمل میکنه و هم بحث بهبود سی کیپینگ هم کاهش مصرف سوخت رو بدتبال داره

    1. منطقه-ی عملیاتی قایق های سپاه عموما به خلیج فارس محدود میشه اونجا هم موج آنچنانی نداره + استفاده از هیدرو فویل یا فناوری های مشابه باعث میشه ارتفاع کشی از سطح زمین بیشتر بشه که باعش میشه از فاصله ی دور تری ( چه با استفاده از تصاویر حرارتی و یا رادار ) شناسایی بشه + شتاب مورد نیاز برای تکنولوژی هایی مثل هیدرو فویل نیاز به توربین های گازی داره که ایران بهشون دست رسی نداره

      1. تو خلیج فارس حرفتون درست هست Hs غالبا زیر ٢ متر هست ولی دریای عمان چون با اقیانوس هند هست امواج سنگین تره. البته اگه صرفا خود خلیج فارس مدنظر باشه همین قایقها جوابگو هستن البته باز بحث این هست چه فضای خالی عرشه ای برای نصب تجهیزات مطلوب هست و چه سطحی از سی کیپینگ برای عملیات.

      2. تصور نادرستی که وجود داره اینه که فکر کنیم شناورهای هیدروفویل کرافت فقط در ابعاد بزرگ ساخته میشن. این تصور کاملا نادرسته. این نوع شناورها رو مثل هر نوع شناوری میشه در ابعاد و تناژ کوچک هم ساخت.

پاسخ دادن به علی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بزرگترین شناور برقی جهان در دانمارک به آب انداخته شد

ج شهریور 1 , 1398
بزرگترین شناور تمام برقی باری-مسافری جهان در دانمارک به آب انداخته شد و برای اولین بار مسیر بین دو بندر جنوبی دانمارک، فینشاو و سوبی را طی کرد.
بزرگترین شناور برقی جهان در دانمارک

شاید برای شما جالب باشد