تبلور باور ملی در توسعه ناوگان‌ نیروی دریایی ارتش

فرمانده کارخانجات نداجا یکی از رسالت‌های کارخانجات نیروی دریایی را تعمیر ناوگان دریایی برشمرد و گفت: از دوران دفاع مقدس این وظیفه بر عهده ماست امروز نیز در امر آماده سازی و تعمیر ناوگروه‌ها نیز در حال فعالیت هستیم.

ناوچه پیکان نیروی دریایی ارتش با کد P22
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، ناخدا یکم ستاد عباس فاضل نیا اظهار داشت: نیروی دریایی یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در جنگ تحمیلی بود و موجب شد در همان ابتدای جنگ نیروی دریایی ارتش عراق از هم بپاشد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس وظیفه اسکرت نفتکش‌ها بر عهده نیروی دریایی ارتش بود و بالغ بر هزاران نفتکش توسط این نیرو تامین امنیت شد.

فرمانده کارخانجات نداجا گفت: در ادامه جنگ تک آوران و نیروهای هوادریای نیروی دریایی نقش به سزایی در آزادسازی خرمشهر داشتند که قابل اغماض نیست و نمی توان آن را کتمان کرد.

فاضل نیا در ادامه به جایگاه نیروی دریایی و تقویت ساختار نظامی پس از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: رکن اساسی در نیروی دریایی فناوری است و هر کشوری در حوزه نظامی حرفی برای گفتن دارد نیروی دریایی قدرتمندی نیز دارد، ناتو و آمریکا در چرخه فناوری های نو حرف برای گفتن دارند و لذا برایشان نیروی دریایی نیز قابل اهمیت است. 

وی ادامه داد: در بعد فناوری بالاترین و پیچیده ترین سطح ساخت زیردریایی است که ما در ساخت زیردریایی سبک کلاس غدیر روی خط تولید هستیم و کاملا خودکفا هستیم، در خصوص ساخت زیردریایی نیمه سنگین خودکفا شده ایم و اخیرا با الحاق زیردریایی فاتح معادلات دشمن به هم ریخت.

فرمانده کارخانجات نداجا گفت: در خصوص تعمیرات زیردریایی های سنگین هم اقدامات خوبی داشته ایم و پس از تعمیر و الحاق زیردریایی طارق در حال تعمیر زیردریایی نوح هستیم که خود کشور سازنده هم به این نتیجه می رسد که در گام بعد ساخت زیردریایی سنگین هم خواهیم رسید. 

در حوزه ساخت ناوشکن‌ها کاملا به خودکفایی رسیده‌ایم

فاضل نیا در خصوص خودکفایی در حوزه ساخت ناوشکن اظهار داشت: در این زمینه کاملا به خودکفایی رسیده ایم اولین ناوشکن، جماران بود که با دستور فرمانده معظم کل قوا ساخته و الحاق شد و پس از آن نیز ناوشکن دماوند و سهند و دنا ساخته شد که ساخت صفر تا صدی آنها در کارخانجات نداجا انجام شده است.

  وی گفت: اخیرا پس از ساخت ناوشکن سهند و الحاق آن به نیروی دریایی جنوب، حدود سه ماه است که در ماموریت آب های دور در حال انجام فعالیت است و این مسئله را تاکید می‌کنم که در ساخت ناوشکن کاملا به خودکفایی رسیده ایم و با کمک صنعت ناوشکن ها به تسلیحات جدید و به روز از جمله موشک کرور، سامانه های دفاع نقطه ای و پدافندهای مختلف نیز تجهیز شده اند که دشمن هرگاه دست به اقدامی نابخردانه بزند قطعا پشیمان خواهد شد.

  فرمانده کارخانجات نداجا تاکید کرد: قدرت بازدارندگی نیروی دریایی به میزانی رسیده است که آمریکا به خود اجازه نمی‌دهد در مورد جنگ سخنی به میان بیاورد زیرا می داند اگر بزند با واکنش شدیدتری از جانب ایران و نیروی های مسلح روبرو خواهد شد.

  فاضل نیا با تاکید بر این مطلب که نسبت به آینده تحلیل دقیق داریم و فناوری کشورهای مختلف را رصد می‌کنیم، اظهار داشت: برنامه ریزی ما به سمتی متمرکز شده که در میدان رزم دشمن را منفعل کنیم و به همین جهت به سمت سلاح‌هایی خواهیم رفت که قدرت بازدارندگی را افزایش دهد و دشمن را نیز منفعل کند، گام های خوبی برداشته شده است و خبرهای خوبی در سال ۹۸ و ۹۹ از پیشرفت‌های حوزه دفاعی در نیروی دریایی مردم شریف ایران اسلامی خواهند شنید. 

وی یکی از رسالت‌های کارخانجات نیروی دریایی را تعمیر ناوگان دریایی برشمرد و گفت: از دوران دفاع مقدس این وظیفه بر عهده ماست امروز نیز در امر آماده سازی و تعمیر ناوگروه‌ها نیز در حال فعالیت هستیم. 

فرمانده کارخانجات نداجا با تاکید بر اینکه در این کارخانجات از نیروهای متخصص در همه گرایش های مورد نیاز استفاده می‌شود، اظهار داشت: مجموعه کارخانجات نداجا با ۵۰ هکتار وسعت دارای ۵۰ کارگاه تخصصی از جمله دیزل، آهنگری و تراش کاری است که زیر ساخت های تعمیراتی خوبی پیش بینی شده است و منابع نیروی انسانی متخصص بسیار خوبی نیز در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف در این کارگاه ها مشغول فعالیت هستند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تولید اولین ماهی رباتیک با قابلیت تقلید از ماهی تن

س مهر 2 , 1398
محققان با تقلید از نحوه حرکت سریع ماهی تن زردباله یا گیدر، رباتی را تولید کرده اند که می‌تواند الهام بخش حرکت سریع وسایل نقلیه خودران در زیر آب های اقیانوس ها باشد.
تولید اولین ماهی رباتیک با قابلیت تقلید از ماهی تن

شاید برای شما جالب باشد