تجهیز ناوهای جنگی آمریکا در نبردهای دریایی به دو سلاح جدید

آمریکا در آستانه تجهیز ناوهای جنگی خود به دو سلاح جدید است که این نیرو را برای مقابله با تهدیداتی که در نبردهای احتمالی امروز با آن مواجه است، آماده خواهد کرد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، از آنجایی که 90 درصد از نقل و انتقالات در دنیا از طریق دریا انجام می‌شود، حفظ امنیت و کنترل مسیرهای آبی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل کشورهای مختلف به دنبال تسلط بر این مسیرها و بهره مندی از منافع حاصل از این برتری هستند.

ناوگان نظامی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا

در همین راستا این کشورها سعی می‌کنند که با افزایش توان نظامی خود در دریا، به تسلط مورد نظر خود دست پیدا کنند. به همین دلیل آمریکا که برای سال‌ها بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نیروی دریایی دنیا را در اختیار داشت و از این طریق از منافع خود در سرتاسر دنیا پشتیبانی می‌کرد، اکنون با چالش‌های جدیدی مواجه شده است.

گسترش نیروی دریایی کشورهایی مانند چین، توسعه سلاح‌های هایپرسونیک توسط رقبای آمریکا و استفاده گسترده این کشورها از موشک‌های ضد کشتی و پهپادها برای به چالش کشیدن برتری کمی و کیفی نیروی دریایی آمریکا از جمله مهم‌ترین تهدیداتی هستند که این کشور با آن‌ها مواجه است.

ناوگان نظامی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا

در نبردهای آینده، آمریکا با حملات پر تعداد موشک‌های ضد کشتی و پهپهادها مواجه است که ‌می‌توانند سامانه‌های دفاعی ناوهای جنگی آمریکا را اشباع کرده و از آن عبور کنند. ابزارهای دفاعی ناوهای آمریکایی در مقابل این حملات، سنسورهای و سلاح‌هایی است که اغلب تا 20 سال از توسعه آن‌ها گذشته و برای مقابله با تهدیدات متفاوتی ساخته شده‌اند.

به همین دلیل نیروی دریایی آمریکا دو ابزار جدید را برای پاسخ به این تهدیدات توسعه داده است که هر دو به تازگی وارد مرحله تولید شده‌اند.

رادار دفاع هوایی و موشکی AN-SPY-6

رادار دفاع هوایی و موشکی AN/SPY-6

ناوشکن‌ها و رزمناوهای آمریکا که مسئول محافظت از ناوگروه در مقابل تهدیدات سطحی و هوایی هستند، جدای از سنسورها و رادارهای مختلف، به یک رادار اصلی برای کشف و درگیری با اهداف مجهز هستند. این رادار SPY-1 نام دارد و مدل‌های مختلف آن از دهه 70 میلادی تا کنون بر روی ناوهای جنگی آمریکا ، ژاپن، کره، استرالیا، اسپانیا و نروژ نصب شده است.

مدلی از این رادار که بر روی ناوهای آمریکایی نصب شده است دارای برد 310 کیلومتر است و می‌تواند اهدافی به اندازه توپ گلف را از فاصله 165 کیلوتری نشخیص دهد. این مدل از رادار SPY-1 از قابلیت ردگیری بیش از 100 هدف به صورت همزمان برخوردار است و سال‌ها است که به عنوان یکی از کلیدی ترین تجهیزات در سپر دفاع موشکی آمریکا به شما می‌رود.

اما تهدیدات جدید نیازمند راداری است که بتواند اهداف را از فاصله بیشتر کشف کرده و بتواند با تعداد زیادی از این اهداف به صورت همزمان درگیر شود. به همین دلیل نیروی دریایی آمریکا در سال 2013 قراردادی را با شرکت ریتیان برای توسعه یک رادار جدید  امضاء کرد. این رادار SPY-6  نام دارد و از رادار SPY-3 به مراتب قدرتمند تر است.

رادار دفاع هوایی و موشکی AN-SPY-6

به گفته ریتیان، این رادار 30 برابر حساس‌تر از رادار SPY-3 است. برای مثال اگر SPY-3 بتواند هدفی را در فاصله 50 کیلومتری کشف کند، رادار SPY-6 توانایی کشف هدفی دو برابر کوچک‌تر را در فاصله 100 کیلومتری کشف خواهد کرد. گفتنی است که این رادار برای دفاع در مقابل حملات وسیع و پیچیده طراحی شده که در نبردهای دریایی آینده رخ می‌دهند. هم‌اکنون ریتیان در حال ساخت دو عدد از این رادار است که بر روی ناوشکن‌های در حال ساخت آمریکا نصب خواهند شد.

موشک SM-6 نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا

موشک SM-6

خانواده موشک‌های استاندارد از دهه 60 میلادی، موشک‌های پدافندی اصلی نیروی دریایی آمریکا بوده‌اند. هم اکنون نیز دو مدل از این موشک در خدمت نیروی دریایی آمریکا است که یکی وظیفه درگیری با هواگردها و موشک‌های کروز و دیگر وظیفه درگیری با موشک‌های بالستیک را دارد.

همانطور که پیش از این گفته شد، با توجه به تهدیدات جدید، کشف و درگیری با اهداف در فواصل بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. موشک‌‌ پدافندی اصلی نیروی دریایی آمریکا استاندارد 2 (SM-2) نام دارد که دارای برد حدودی 167 کیلومتر است. با وجود این که این موشک دارای برد قابل توجهی است، اما این برد تنها در مقابل اهدافی که در ارتفاع بالا حرکت می‌کنند موثر است و عملا برد آن در مقابل موشک‌های کروز بسیار کمتر و وابسته به برد کشف رادار ناو است.

موشک SM-6 نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا

به همین دلیل شرکت ریتیان موشک استاندارد 6 یا SM-6 را برای نیروی دریایی آمریکا توسعه داد. این موشک دارای برد 240 کیلومتر است که آن‌ را به بلند بردترین موشک پدافندی دریا پایه تبدیل می‌کند. SM-6 از قابلیت درگیری مشارکتی برخوردار است. این یعنی موشک SM-6 می‌تواند خارج از برد رادار ناو شلیک کننده و با استفاده از اطلاعات رادار ناوهای دیگر با اهداف درگیر شود. بنابراین برد آن محدود به برد کشف رادار ناو شلیک کننده نخواهد بود. خصوصیات دیگری مانند توانایی کشف اهداف در میان عوارض زمین، توانایی درگیری با موشک‌های بالستیک و همچنین توانایی هدف قراردادن دیگر ناوها به عنوان یک موشک ضد کشتی فراصوت، SM-6 را به سلاحی ایده آل برای مقابله با تهدیدات جدید بدل ساخته است که از توانایی درگیری با تقریبا همه اهدافی که یک ناو جنگی در دریا با آن مواجه می‌شود برخوردار است.

ترکیب این دو سلاح (رادار SPY-6 و موشک SM-6) ناوهای جنگی آمریکا را قادر می‌سازند که حملات پر تعداد و پیچیده را خنثی کرده و امنیت ناوگروه‌های این کشور را در شرایط جنگی تضمین کنند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پاسخی برای نیاز کشتی ها،تولید مازوت کم سولفور

ش بهمن 12 , 1398
شرکت‌های کشتیرانی ایران در حالی که از ابتدای سال میلادی جاری ( ۲۰۲۰)،‌ دغدغه تامین سوخت کم سلفور را دارند، به گفته رییس پژوهشگاه صنعت نفت اکنون این امکان فراهم شده تا از تولید نیمه صنعتی مازوت کم سولفور با استفاده از فناوری ایرانی می‌دهد.
آلودگی صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی

شاید برای شما جالب باشد