استرالیا ادعای چین بر دریای چین جنوبی را زیر پرسش برد

استرالیا اعلام کرد که هیچ مبنای حقوقی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی پکن بر دریای چین جنوبی وجود ندارد؛ اظهارنظری که باعث افزایش تنش‌های اخیر بین دو کشور می‌شود.

مناقشه دریای چین جنوبی
زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، این اظهارنظر پس از آن مطرح شد که آمریکا مواضع خود را در قبال چین اوایل ماه جاری میلادی سخت تر کرده و پکن را به تشکیل یک کمپین “کاملا غیرقانونی قلدرمآبانه” برای کنترل دریا چین جنوبی متهم کرد.

تغییر موضع استرالیا درباره چین در حالی صورت گرفته که ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا و لیندا رینولدز، وزیر دفاع این کشور قرار است در روزهای آتی برای دیدار با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور به واشنگتن بروند.

وزرای امور خارجه و دفاع استرالیا قرار است در نشست ۲۰۲۰ رایزنی‌های سطح وزرای آمریکا و استرالیا با همتایان خود در واشنگتن دیدار کنند. این دو اوایل امروز گفتند که محور گفتگوها اشتراک تلاش‌ها در راستای یک منطقه هند –پاسیفیک امن، باز، پایدار و مقاوم به ویژه در مقابل تاثیرات کووید-۱۹ است.

دولت استرالیا در بیانیه خود به سازمان ملل درباره ادعای چین درباره دریای چین جنوبی آورده است: دولت کانبرا ادعای چین را درباره حقوق تاریخی یا حقوق دریایی و منافعی که برای یک دوره بلندمدت در دریای چین جنوبی مطرح کرده، رد می‌کند.

در این بیانیه به مخالفت‌ها و شکایت‌های مطرح شده از فیلیپین، ویتنام و مالزی نیز اشاره شده چون این کشورها نیز مدعی مالکیت دریای چین جنوبی هستند.

در ادامه این بیانیه دولت کانبرا آورده است: هیچ مبنای قانونی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی دولت پکن وجود ندارد. استرالیا هرگونه ادعا بر آب‌های داخلی، دریای قلمرویی، منطقه اقتصادی ویژه و فلات قاره‌ای را که در چنین بسترهای دریایی واقع شده، رد می‌کند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

احتمال همکاری اسرائیل، مصر و یونان علیه ترکیه در شرق مدیترانه

ش مرداد 4 , 1399
یک ژنرال اسرائیلی اعلام کرد که اسرائیل، یونان و مصر به صورت مشترک با "چالش ترکیه" مواجه هستند که این امر این طرف‌ها را در مقابل آزمون‌های دشواری قرار می‌دهد که ممکن است حکایت از تشدید نزاع‌ها در شرق مدیترانه داشته باشد و امکان دارد سطح نابسامانی اوضاع به رویارویی نظامی برسد.
نقشه جغرافیایی کشورهای حوزه دریای مدیترانه

شاید برای شما جالب باشد