ترکیه دست از “اقدامات غیرقانونی” در شرق مدیترانه بردارد

وزارت خارجه یونان اعلام کرد، آتن ترکیه را به توقف اقدامات غیرقانونی در شرق مدیترانه ترغیب کرد زیرا این فعالیت‌ها تحریک‌آمیز بوده و صلح و امنیت منطقه را ازبین می‌برند.

کشتی تحقیقاتی oruc reis ترکیه
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، وزارت خارجه یونان اعلام کرد، یونان هرگز باج‌خواهی را نمی‌پذیرد و از حقوق حاکمیتی خود دفاع خواهد کرد.

نیروی دریایی ترکیه امروز اطلاعیه دریانوردی را صادر کرد که در آن اعلام کرد کشتی تحقیقاتی ترکیه موسوم به “اوروچ رئیس” عملیات لرزه نگاری در شرق مدیترانه را طی دو هفته آینده انجام خواهد داد.

همچنین به نقل از تی‌آرتی، کشتی تحقیقاتی اوروچ رئیس برای ادامه فعالیت‌های اکتشاف هیدروکربن به سوی سواحل قبرس حرکت می‌کند. کشتی تحقیقاتی اوروچ رئیس ناوتکس جدید خود (حیطه و برنامه فعالیت جدید خود) را که تا ۲۳ اوت ادامه خواهد داشت، اعلام کرد.

بر این اساس، اوروچ رئیس به همراه کشتی‌های آتامان و چنگیز خان، فعالیت‌های لرزه‌نگاری خود را در آب‌های آزاد قبرس در مدیترانه شرقی و در منطقه‌ی که قبلاً اعلام شده، انجام خواهد داد.

کشتی تحقیقاتی اوروچ رئیس قادر به انجام انواع مختلف تحقیقات زمین شناسی، ژئوفیزیکی، هیدروگرافی و اقیانوس شناسی به ویژه در زمینه فلات قاره‌ای و منابع طبیعی است.

در این کشتی که یکی از کمیاب‌ترین کشتی‌های تحقیقاتی کاملاً مجهز و چند منظوره در سطح جهان است، تحقیقات ژئوفیزیکی مختلفی از جمله لرزه‌نگاری دو و سه بعدی، بررسی نیروهای جاذبه و میادین مغناطیسی انجام می‌گیرد.

این کشتی می‌تواند عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی تا عمق ۸ هزار متر و عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی را تا عمق ۱۵ هزار متر انجام دهد.

در این رابطه فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اظهار کرد: کشتی تحقیقاتی لرزه نگاری اوروچ رئیس که برای انجام مأموریت جدید خود از آنتالیا به حرکت درآمده بود، به منطقه فعالیت خود در مدیترانه رسید.

فاتح دونمز در توییتر نوشت: ترکیه برای رسیدن به خودکفایی انرژی در دریای مدیترانه و دریای سیاه بدون وقفه به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، این گام احتمالا منجر به تنش مجدد با یونان می‌شود که عضو ائتلاف ناتو است.

این خبرگزاری افزود: دو کشور درباره درخواست‌های درهم تنیده نظیر منابع نفت و گاز در منطقه اختلاف دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه جمعه گفته بود ترکیه عملیات حفاری و اکتشاف انرژی را در منطقه آغاز می‌کند زیرا یونان به وعده‌های خود در این باره عمل نکرد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

«زباله»‌ نفس دریای کاسپین را به شماره انداخته است

س مرداد 21 , 1399
دریای کاسپین بزرگ‌ترین دریاچه دنیا است که در شمال ایران و در امتداد سه استان گیلان، مازندران و گلستان قرار دارد اما کافی است چند قدم در ساحل این دریا قدم بزنید تا با زباله‌ها و ماهی‌هایی که بر ساحل این دریا خشک شده‌اند مواجه شوید.
زباله در سواحل دریای کاسپین

شاید برای شما جالب باشد