دو بندر مهم صیادی جنوب لایروبی فوری می‌خواهند

بریس و رمین، دو بندر صیادی مهم در شرق چابهار که 6 هزار صیاد دارند و تامین‌کننده‌ای اصلی برای تقاضای بازار صید و صیادی ایران به‌حساب می‌آیند با ورود افسار گسیخته گل و لای عملا حالا در گل‌اند و لایروبی فوری می‌خواهند .

زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، دو بندر صیادی بریس در رمین در شرق چابهار در گل هستند، لایروبی فوری می‌خواهند و مسولان توجهی نمی‌کنند” این فصل مشترک درد و دل‌های یک هفته اخیر صیادان سیستان و بلوچستان است.

برای استانی که آمارهای سازمان شیلات ایران گواهی می‌دهد با 24 هزار صیاد و هزار و پانصد شناور کوچک و بزرگ قطب شیلاتی ایران است و تامین کننده بیش‌از 60 درصد صید صنعتی و تجاری کشور به حساب می‌آید، به گل نشستن دو بندر مهم‌تجاری‌اش، زنجیره تامین و عرضه و تقاضا را مشکل‌دار می‌کند و بر معیشت و زندگی هزاران صیادی که در این دو بندر زندگی می‌کنند، تاثیر می‌گذارد .

قرار بود سال 95 با نیمه بحرانی‌شدن دو بندر لایروبی آغاز شود اما نشد

یکی‌از صیادان این دو بندر در تماس با ایسنا می‌گوید: 70 درصد حوزچه بریس و 85 درصد حوزچه بندر رمین را گل گرفته است و عملا رفت‌وآمد شناورها به‌ویژه لنج‌ها قطع شده است .

یحیی بستام می‌افزاید: دهانه ورودی به دو حوزچه این دو بندر مهم با گل مسدود شده و در جزر غیرقابل عبور برای شناورها می‌شود؛ تنها در هنگامه مد امکان تردد شناورها وجود دارد و آن‌هم به سختی به‌طوری بسیاری از لنج‌های صیادی در بندر بریس با به گل نشستن آن به بندر پسابندر در همسایگی عزیمت کرده‌اند و پسابندر را با فشار و تراکم بالای رفت و آمد مواجه ساخته‌اند.

این صیاد محلی تصریح می‌کند: کار و روزی 6 هزار صیاد با به گل نشستن این دو بندر به مخاطره افتاده است و انگار هیچ مسولی نمی‌داند چه‌خبر است !!

وی خاطرنشان می‌کند: از 6 سال پیش با ورود گل و لای به حوزچه این دو بندر بارها با مدیران شیلات درخواست و مکاتبه کردیم که به لایروبی ورود پیدا کنند، قرار بود اواخر سال 95 با نیمه بحرانی‌شدن دو بندر لایروبی آغاز شود ولی هنوز آغاز نشده و حالا شرایط بحرانی شده است .

لایروب مجهز در بندرعباس منتظر یدک‌کش نیروی دریایی‌ست

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: اسکله بریس سال 1381 لایروبی شده اما چون دستک‌های رسوب‌گیر در دهانه ورودی‌اش نصب نشد گل و لای دوباره وارد بندر شد و مشکل ساز. ما از دو سه‌سال پیش زمانی که شرایط در بریس و رمین بد شد وارد عمل شدیم و موفق شدیم 54 میلیارد تومان اعتبار ملی مصوب برای لایروبی و ایجاد دستک رسوب‌گیر برای این دو بندر بگیریم .

هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: اعتبار مصوب شد اما تخصیص نیافت، قرار بود اواخر سال 95 لایروبی آغاز شود اما چون اعتبار تخصیص نیافت نتوانستیم مناقصه برگزار کنیم .

وی تصریح می‌کند: بالاخره با پیگیری‌های فراوان و این در و آن در زدن اعتبار تخصیص یافت، مناقصه برگزار شد و شرکت حشمت رود برنده مناقصه اقدام به تجهیز کارگاه و انتقال لایروب کرد؛ لایروب این شرکت که یک لایروب مجهز در نوع خود به حساب می‌آید درحال حاضر در بندرعباس منتظر یدکش نیروی دریایی‌ست تا به چابهار منتقل شود .

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم پس از انتقال لایروب، عملیات لایروبی ظرف سه‌سال آینده تمام شود و با تجهیز اسکله‌ها به دستک‌های رسوب‌گیر دیگر شاهد ورود حجم افسار گسیخته لای به داخل حوزچه‌ها نباشیم .

میرمرادزهی ادامه می‌دهد: دو بندر بریس و رمین اولی در 55 کیلومتری و دومی در 12 کیلومتری شرق چابهار سال 1371 به‌بهره‌برداری رسیدند، در بندر رمین سه تعاونی صیادی، 212 فروند شناور قایق و لنج و حدود 2400 نفر صیاد کار می‌کنند. در بریس هم 6 تعاونی صیادی و 391 فروند شناور قایق و لنج و حدود 4 هزار صیاد کار می‌کنند .

وی تصریح می‌کند: هردو بندر بریس و رمین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض ورود گل‌ولای فراوان هستند و تقریبا 60 تا 80 درصد حوزچه و درهانه ورودی هر دو بندر را گل فرا گرفته است .

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تاکید می‌کند: از میان 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید سیستان و بلوچستان که شامل تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت‌تیر، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر می‌شود؛ تیس، رمین، بریس و هفت تیر به لایروبی نیاز دارند که دو بندر بریس و رمین وضعیت بدتری دارند و وضعیت در هفت‌تیر و تیس بهتر است .

وی خاطرنشان می‌کند: لایروبی بندر صیادی تیس که در حوزه منطقه آزاد چابهار است قرار است با تفاهم‌نامه به این منطقه واگذار و با منابع منطقه آزاد لایروبی شود، بندر هفت‌تیر هم که در نزدیکی بندر شهید بهشتی سازمان بنادر است و عملیات احداث و توسعه فاز اول بندر شهیدبهشتی موجب آمدن لای در آن شده قرار است با کمک این سازمان لایروبی شود .

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی:

http://marinenews.ir/2019/04/27/ancher/%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88/

http://marinenews.ir/2019/04/26/tourism/%D8%B3%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D9%81-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1/

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دیپلماسی نفتکش‌ها

ش خرداد 25 , 1398
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هیچ انگیزه ای برای اخلال در آزادی کشتیرانی در خلیج فارس ندارد به این دلیل ساده که به رغم فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، توانسته خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد.

شاید برای شما جالب باشد