فعالیت ۱۳۳ بانوی دریانورد در پایتخت دریایی ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از فعالیت ۱۳۳ بانوی دریانورد در پایتخت دریایی ایران خبر داد.

الله مراد عفیفی‌پور
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، اله مراد عفیفی پور با اشاره به جایگاه کلیدی استان هرمزگان در صنعت دریانوردی ایران و همچنین نقش مهم و راهبردی دریانوردان در جبهه جنگ اقتصادی، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دریانورد در جهان مشغول به کار روی کشتی‌ها و فعالیت دریانوردی هستند که از این میزان، دریانوردان ایرانی شماری نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی افزود: تعداد ۳۳ هزار نفر از این جمعیت (یعنی حدود یک چهارم جمعیت کل دریانوردان ایران) در محدوده آب‌های استان هرمزگان و یا شناورهای ثبت شده در این استان فعالیت می‌کنند.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت ممتاز استان هرمزگان و بنادر مهمی مثل شهید رجایی، شهید باهنر و لنگه و قشم، بیش از ۵۰ درصد دریانوردان دنیا حداقل یکبار به بنادر این استان تردد داشته‌اند.

وی تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد از دریانوردان دنیا نیز حداقل یکبار از آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران گذر کرده‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در راستای جلوگیری از تبعیض جنسیتی در مجامع دریایی و دریانوردی، دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی (آیمو IMO) شعار روز جهانی دریانورد سال ۲۰۱۹ را “توانمند سازی زنان در مجامع دریایی” نامگذاری کرده است.

عفیفی پور بیان کرد: از شمار ۱۸۷ نفر جمعیت کل بانوان دریانورد کشور، استان هرمزگان سهم قابل توجه و چشمگیر ۱۳۳ نفری را به خود اختصاص داده است که بخش عمده آنها در ناوگان مسافری و گردشگری دریایی فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: این مشارکت چشمگیر بانوان دریانورد هرمزگانی در مقایسه با سایر استان‌های ساحلی کشور، بیانگر جایگاه ویژه و اثرگذار دریا و صنعت دریانوردی در شاکله خانواده مردم هرمزگان است.

عفیفی پور خاطر نشان کرد: مشارکت بیشتر بانوان در فعالیت‌های دریانوردی (به عنوان شغلی ریشه دار و اصیل) در جامعه ساحل نشینان خلیج فارس و دریای عمان از جمله سیاست گذاری‌های اداره کل بنادر و دریانوردی در راستای تحقق توسعه دریامحور به شمار می‌رود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: بی شک این مهم به علت وجود پتانسیل‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در بحث تربیت نیروی دریانورد شایسته در گستره این جغرافیا به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین استان ساحلی و دریایی ایران محسوب می‌شود.

شایان ذکر است؛ از سال ۲۰۱۰ تاکنون به مدت نه سال است که تاریخ ۲۵ ژوئن همزمان با ۴ تیرماه به عنوان روز جهانی دریانورد اعلام شده که در این ارتباط با برگزاری رویدادهای مختلف از دریانوردان در سراسر جهان قدردانی می‌شود.

بر این اساس، سازمان آیمو(IMO ) هرسال شعاری را به مناسبت این روز اعلام می‌کند که برای ۲۵ ژوئن (چهار تیرماه) سال ۲۰۱۹ «توانمند سازی زنان در جامعه دریایی» را به عنوان سرلوحه شعار اصلی خویش قرار داده و هدف از انتخاب این شعار را فرصتی برای برجسته کردن حضور زنان در مشاغل دریایی می‌داند.

براساس گزارشی که در سایت این سازمان بین المللی منتشر شده، امسال کمپینی از سوی سازمان IMO تشکیل شده تا دریانوران عکس‌ها و خاطرات خود را برای انعکاس در رسانه‌ها ی اجتماعی در چنین روزی ارسال کنند.

آیمو در کمپینی با عنوان ایجاد یک تغییر از شرکت کنندگان دعوت کرده با حضور حداکثری برای ایجاد تعامل در فضای آنلاین و اعلام همبستگی با دریانوردان زن و مرد به ویژه انعکاس فعالیت‌های زنان تلاش کنند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

از پلانکتون تا مرغ دریایی؛ استفاده از جانوران آبزی به عنوان «جاسوس‌های امنیتی»

س تیر 4 , 1398
گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان دفاع آمریکا تلاش دارد تا از موجودات دریایی به عنوان جاسوس‌های امنیتی و ناظر بر فعالیت‌های در زیر دریا استفاده کند. این سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته رفاعی ایالات متحده (DARPA) است که می‌خواهد با استفاده از موجوداتی مانند پلانکتون ها به تشخیص فعالیت‌ زیردریایی‌ها و پهپاد‌های اقیانوس‌پیما مشغول شود.

شاید برای شما جالب باشد