ترکمنستان در پی توسعه همکاری ها در دریای کاسپین

رئیس جمهور ترکمنستان در روزهای اخیر رئیس موسسه دریای کاسپین را در این کشور منصوب کرد که تحت نظارت معاون نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور قرار است هدف توسعه همکاری ها در دریاچه کاسپین را دنبال کند.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش این خبرگزاری، “مراد عطاجانوف” (Myrat Atajanow) به عنوان مدیر موسسه دریای کاسپین ترکمنستان منصوب  شده است. موسسه دریای کاسپین با حکمی بر اساس حکم ریاست جمهوری تشکیل شده و کنترل فعالیتهای این موسسه جدید بر عهده “رشید مریدوف” (Rashid Meredov) معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قرار دارد.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان در مطلبی در این خصوص نوشته است که این موسسه با هدف توسعه همکاری در منطقه دریاچه خزر و تحلیل کارهای انجام شده در زمینه ها و حوزه های مختلف ، انجام پژوهشهای علمی دریایی ، تهیه اسناد حقوقی بین المللی و ملی مرتبط با این دریاچه و همچنین مرور اجرای معاهده های بین المللی مربوط به دریای کاسپین در ترکمنستان ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش ، قربان قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان بتازگی در یک سخنرانی در کنفرانسی با عنوان “دریای کاسپین و توسعه همکاری اقتصادی بین المللی” در منطقه گردشگری “آوازه” ترکمنستان ، اولویتهای همکاری در بخش انرژی را مشخص کرد.  

رئیس جمهور ترکمنستان گفت: ذخایر عظیم هیدروکربونی دریای کاسپین و نواحی مجاور ، در صورت استفاده موثر می تواند نیروی محرکی قوی برای رشد کشورهای ساحلی دریای کاسپین و کشورهای همسایه باشد و همچنین شرایط لازم برای تاسیس شرکتهای تولیدی و احداث تاسیسات صنعتی را تضمین کند.

ذخایر نفت و گاز ترکمنستان در دریای کاسپین جهت مناقصه مشخص شده است

بر اساس گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان ، حدود 32 بلوک با ذخایری  در حدود 11 میلیارد تن نفت و 5.5 تریلیون متر مکعب گاز از بخش ترکمنستان در دریای کاسپین برای مناقصه بین المللی مشخص شده است.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از مسیر آذربایجان نیز در این ارتباط مطرح شده و بروکسل و عشق آباد در تدارک تهیه نسخه ای از توافق حقوقی برای انتقال آینده گاز از ترکمنستان به اروپا هستند. برای امکان پذیر شدن این پروژه ، آذربایجان باید خط لوله ای به طول 300 کیلومتر از کف دریای خزر احداث کند. 

به گزارش این خبرگزاری، کنوانسیون حقوقی دریاچه کاسپین روز 12 اوت سال گذشته میلادی (21 مرداد 1397) در آکتائو قزاقستان به امضای پنج کشور ساحلی دریاچه خزر رسید .

 به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، آنچه در کنوانسیون نظام حقوقی کاسپین مشخص است، آن است که دو زمینه بستر و زیربستر هنوز به نتیجه نرسیده و قرار شده در مذاکرات دوجانبه به نتیجه برسد ولی درباره پهنه آبی با توجه به مشکلاتی که زیربستر پیدا شده و کشورهای دیگر به صورت دوجانبه توافق کرده‌اند.

ظریف اوایل مرداد ماه امسال در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره سهم ایران از بستر و زیربستر ایران در رژیم حقوقی دریاچه کاسپین افزود: در واقع در مورد روی آب توافق کردیم و زمانی این توافق  مورد قبول است که هر پنج کشور درباره آن توافق کنند لذا مقرر هم کردیم تا ایران در عمل انجام شده قرار نگیرد.  

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه هم هفته گذشته بحث ها و گمانه زنی‌ها درباره تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین را “نادرست” توصیف کرد و گفت: تحول تازه ای در زمینه رژیم حقوقی دریای کاسپین صورت نگرفته و بحث ها از سطح همکاری کشورها و مذاکرات فراتر نرفته است.

 موسوی گفت: حضور دکتر ظریف در صحن مجلس شورای اسلامی و توضیحات ایشان برای پاسخ به سوال سال گذشته نمایندگان محترم مجلس بوده است. هیچ بحث حقوقی در این زمینه نهایی نشده است.

وی یادآورشد: مذاکرات تا این زمان محدود به کلیات همکاری کشورهای ساحلی خزر بوده و هیچ مبحثی درباره رژیم حقوقی و تقسیم حدود بستر و زیربستر توافق و نهایی نشده است.

 دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه اواسط مرداد ماه امسال در اولین همایش مجمع اقتصادی کاسپین که در ترکمنستان برگزار شد ، گفت که امضای کنوانسیون حقوقی دریاچه خزر رویدادی تاریخی است و مسکو قصد دارد بزودی این کنوانسیون را به تصویب برساند. 

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

استفاده از سامانه پدافندی جدید بر روی شناورها

س شهریور 5 , 1398
فرمانده نیروی راهبردی ارتش گفت: امروز وزارت دفاع بنابرتدبیر فرمانده معظم کل قوا به موضوع مصونیت بخشی و تأمین امنیت یگان های شناوری نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف و به ویژه پدافند هوایی تا حد بالایی جامه عمل پوشانده است.
دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش

شاید برای شما جالب باشد