سایه خصوصی‌سازی بر سر ۴۸ بندر کوچک کشور

بر اساس اعلام معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی قرار است تا ۲ ماه آینده بنادر کوچک به بخش خصوصی واگذار شوند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، محمدعلی حسن‌زاده، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، از آغاز واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی تا ۲ ماه دیگر خبر داد و گفت: ۴۸ بندر کوچک در ایران داریم که از دو ماه دیگر واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود.

وی افزود: پایش بنادر کوچک از نظر فنی و زیرساخت‌های موردنیاز آن‌ها را آغاز شده که به‌زودی به پایان می‌رسد و پس از آن، می‌توان اعلام کرد هریک از بنادر کوچک به چه زیرساخت‌ها و الزامات فنی برای تبدیل شدن به بنادر اقتصادی کوچک نیاز دارند.

به گفته حسن زاده، طرح پایش دیگری را در دستور کار قرار دادیم تا از طریق مشاوران مختلف بتوانیم مسائل و مشکلات فنی بنادر را از نظر زیرساخت‌های مختلف استخراج کنیم که مشخص شود کدام بنادر برای واگذاری به بخش خصوصی مناسب است و کدام‌یک از آن‌ها را بخش دولتی و سازمان بنادر باید بر عهده بگیرد.

بر اساس این گزارش، ۴۸ بندر کوچک در ایران وجود دارد که به غیر از چند بندر، بقیه آن‌ها در سواحل جنوبی هستند که باید به‌زودی تکلیف واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و توسعه بنادر روشن شود. طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور اخیراً به پایان رسید و هم‌اکنون تعداد دقیق بنادر و نیازمندی‌های آن‌ها برای تبدیل شدن به بنادر اقتصادی مشخص شده است.

بر این اساس، سازمان بنادر و دریانوردی در حال تدوین و اکران قرارداد واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی است. به نظر می‌رسد با توجه به پایان یافتن طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور و پس از استحصال مشخصات و نیازمندی‌های فنی و زیرساختی آنها، واگذاری بنادر به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد مراحل اجرایی آن تا حدود دو ماه آینده آغاز شود.

برای واگذاری بنادر کوچک شرایطی عنوان شده است؛ از جمله اینکه متقاضی نباید از بخش دولتی باشد. برای واگذاری بنادر کوچک به بخش‌خصوصی در مراحل اولیه اهلیت سرمایه‌گذار از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس‌ازآن با ارزیابی پارامترهای مختلف، بنادر کوچک به ارائه‌کننده بهترین طرح از نظر میزان سرمایه‌گذاری، میزان درآمدزایی و میزان اشتغال‌زایی و دیگر پارامترها واگذار می‌شود.

بنادر کوچک، بنادری هستند که امکان پهلودهی شناورهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را دارند. این بنادر مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و مواردی از این دست بوده و مجموعه عوامل حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک در آنجا مستقرند.

طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۴، بنادر کوچک از نظر وزنی حدود ۷،۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده اند. از نظر ارزشی نیز این رقم نیز بیش از ۹ درصد بوده و این بدان معناست که بیش از ۹ درصد از ارزش کل کالاهای تجاری کشور به بنادر کوچک اختصاص دارد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تهران

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

س شهریور 19 , 1398
پنج اقیانوس روی زمین وجود دارد، همه آن‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و یک حجم آب پیوسته را تشکیل می‌دهند. قبلا فقط چهار اقیانوس وجود داشت: آرام، اطلس، هند و منجمد شمالی.
اقیانوس‌های جهان کجا به هم می‌رسند؟

شاید برای شما جالب باشد