نبود استراتژی مشخص برای استفاده از ظرفیت‌های بندری در کشور

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان این که در بخش ظرفیت بنادر استان با چند مشکل مواجه هستیم، گفت: علی‌رغم این که شاهدیم کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس در حال سرمایه‌‌گذاری‌های چشم‌گیری در حوزه ظرفیت‌های بندری هستند، ما استراتژی مشخصی برای استفاده از ظرفیت های بندری چه برای توسعه استان و چه کشور نداریم.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، امید حاجتی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی استان خوزستان اظهار کرد: از حمایت دولت در زمینه‌های مختلف مانند توسعه، رفع عقب‌افتادگی‌های تاریخی، حوادث و بلایای طبیعی، بابت اقدامات و مصوبات تاثیرگذار برای خوزستان تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل در استان خوزستان، خاطرنشان کرد: در بخش مسافر بیشترین جابجایی توسط شبکه جاده‌ای انجام می‌شود و شبکه ریلی نیز سهم سوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است. همچنین در بحث جابجایی بار، علی‌رغم ظرفیت بسیار خوبی که در زمینه ریلی داریم ولی متاسفانه از این ظرفیت به طور کامل استفاده نمی‌شود و با توجه به شاخصه‌های کیفیت راه‌های‌مان، ضعف شبکه‌های ریلی باعث شده که شاهد مشکلات و حوادثی در این بخش باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: از نظر تن‌کیلومتر کالای حمل شده در جاده های استان نیز رتبه یک کشور را در اختیار داریم اما از نظر کیفیت راه‌ها در رده پانزدهم هستیم، یعنی تناسب بین حجم بار و کیفیت راه‌ها، تناسب مناسبی نیست. ضمن این که 133 نقطه حادثه‌خیز در خوزستان وجود دارد و متاسفانه در تصادفات جاده‌ای، رتبه سوم کشور داریم. همچنین به 860 میلیارد تومان برای رفع مشکلات در نقاط حادثه خیز نیاز است.

وی گفت: انتظار داریم توسعه راه‌های شهری استان با سرعت بیشتری انجام شود تا تناسب حجم ترافیکی‌ با کیفیت راه‌ها به هم نزدیک شود. همچنین پیشنهاد داریم که به بحث آزادراه اهواز – لردگان کمک شود و بعد از آن هم آزادراه اهواز به اندیمشک که می‌تواند به بحث ترانزیت کالا کمک کند. با توجه به فاصله‌ای که نسبت به کیفیت راه‌ها و ترافیک سنگین بار به ویژه در جاده‌ها وجود دارد، به عنایت ویژه‌ای در بحث تخصیص کامل پروژه‌های ملی در این زمینه نیاز است.
حاجتی گفت: ظرفیت اسمی ما در حمل و نقل ریلی جنوب، 18 میلیون تن است که متاسفانه به دلیل گلوگاه لرستان، ‌ظرفیت واقعی ما 5 میلیون تن است و به همین دلیل نتوانستیم بخشی از بار ترافیک حمل و نقل جاده‌ای را به شبکه ریلی انتقال دهیم و طبیعتا از این ظرفیت اسمی بی‌بهره مانده‌ایم.

وی بیان کرد: همچنین احداث راه‌آهن اهواز به اصفهان و راه‌آهن جنوب و همچنین اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره مدنظر است. اگر اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره اجرا شود، باعث افزایش حمل و نقل در بحث صادرات برای تجار کل کشور خواهد شد. در بحث حمل و نقل هوایی نیز تعداد متعددی ظرفیت فرودگاهی داریم که در راس آن فرودگاه اهواز است. متاسفانه فرودگاه اهواز در مرکز شهر است و امکان توسعه آن به دلیل قرار داشتن روی میادین نفتی وجود ندارد که نیاز است به احداث پروژه فرودگاه جدید اهواز کمک شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: در بخش ظرفیت بنادر استان با چند مشکل مواجه هستیم و علی‌رغم این که شاهدیم کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس در حال سرمایه‌‌گذاری‌های چشم‌گیری در حوزه ظرفیت‌های بندری هستند، ما استراتژی مشخصی برای استفاده از ظرفیت های بندری چه برای توسعه استان و چه کشور نداریم که البته سیاست گذاری آن در سطح ملی انجام می شود. درخواست ‌ما این است که بحث احداث  بندر خشک اندیمشک مورد توجه قرار گیرد. این مهم می تواند پشتیبان خوبی برای تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری و همچنین ترانزیت کالا از بندرامام باشد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ضرورت توسعه متوازن زیرساخت های ارتباطی بندر چابهار

پ مهر 4 , 1398
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اهمیت توسعه متوازن زیرساخت های ارتباطی بندر چابهار، باید در جهت پیشرفت پروژه های جاده ای و ریلی به صورت هماهنگ اقدام شود.
منقطه آزاد تجاری و بندر چابهار در سواحل مکران

شاید برای شما جالب باشد