بندرانزلی شاخص‌ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های بندرانزلی در حوزه تجارت دریایی گفت: دریای خزر به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان، بستر مناسبی برای حمل‌ونقل دریایی انواع کالاها فی‌مابین کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله ایران، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان فراهم کرده است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، حمیدرضا آبایی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل دریایی نقش قابل‌توجهی برای توسعه پایدار کشورهای جهان دارد، اظهار کرد: اهمیت دریا و تأثیر آن در اقتصاد و زندگی امروزه بشر غیرقابل‌انکار است.

وی با بیان اینکه منافع کشورهای صاحب دریا ارتباط مستقیم با نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ آن‌ها دارد، گفت: راهبرد دریایی کشورها بر مبنای اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی پایه‌گذاری و دنبال می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه زندگی میلیاردها انسان در جهان وابسته به صنعت دریانوردی و کشتیرانی است، افزود: برابر بولتن‌های آماری و خبری دنیا ،بیش از ٨٠ تا90 ​درصد میانگین وزنی کالاها و 60 تا 70 درصد میانگین ارزشی کالاها از طریق حمل‌ونقل دریایی جابجا می‌شوند.

آبایی با اشاره به اینکه بنادر تجاری ایران در حوزه دریای خزر، دریای عمان و خلیج‌فارس نیز قادر به تخلیه و بارگیری 270 میلیون تن انواع کالاها در سال هستند، گفت: دریای خزر به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه جهان، بستر مناسبی برای حمل‌ونقل دریایی انواع کالاها فی‌مابین کشورهای حاشیه دریای خزر ازجمله ایران، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان فراهم کرده است.

بندر انزلی و فرصت دسترسی به بازار کشورهای استقلال‌یافته شوروی سابق

وی قرار گرفتن دو کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل کالا ( شمال_جنوب و تراسیکا ) در مسیر دریای خزر آن را به‌عنوان پل ارتباطی فیما بین کشورهای آسیای میانه با بازارهای جهانی برای حمل‌ونقل انواع کالاها از کشورهای اروپایی به جنوب شرق آسیا، اقیانوس هند و بلعکس کرده، تصریح کرد: بندرانزلی به‌عنوان قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر دارای امکانات و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای تحت حمل کشتی‌ها و کامیون‌ها بوده و همواره این بندر از قدیم تا به امروز به‌عنوان یک بندر مهم برای بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی در شمال ایران موردتوجه بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از دیرباز بندرانزلی به‌عنوان دروازه اروپا برای مبادلات تجاری مورداستفاده قرارگرفته، تصریح کرد: برخورداری از مزیت‌هایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، باکو در آذربایجان، دسترسی آسان به بنادر  اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی جمعیت کشورهای استقلال‌یافته شوروی سابق و کشورهای همسایه ایران و نیز قرار گرفتن ​آن در مسیر کریدورهای بین‌المللی ترانزیت ( شمال-جنوب ، تراسیکا ) و نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز کرده است.

کاهش زمان حضور کشتی ها در بندر انزلی

آبایی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ شاهد اتفاقات خوبی در مجتمع بندری انزلی بودیم، بیان کرد: زمان حضور کشتی (port time) در بندرانزلی کاهش یافت و همچنین عملیات کانتینری نیز ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت که امیدواریم با پشتیبانی مسؤولان استان گیلان، پر سابقه ترین بندر شمال کشور را به جایگاه اصلی خویش بازگردانیم.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای افزایش ظرفیت و ارتقای توان عملیاتی بندرانزلی گفت: توسعه زیرساخت‌های بندری ازجمله احداث هفت پست اسکله جدید تجاری و مسافری در حوضچه جدید شرقی بندرانزلی، ایجاد یارد کانتینری،  احداث سوله سورتینگ و سردخانه از اقدامات پیش رو است.

منبع: فارس

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رویکرد یکپارچه مصونیت‌پذیری شناور در مراحل اولیه طراحی

ش مهر 6 , 1398
کتاب رویکرد یکپارچه مصونیت‌پذیری شناور در مراحل اولیه طراحی تالیف حمید معیری و هادی توحیدی منتشر شد.
رویکرد یکپارچه مصونیت‌پذیری شناور در مراحل اولیه طراحی

شاید برای شما جالب باشد