نخستین موافقتنامه تحقیقات علمی پنج کشور حاشیه خزر تدوین شد

مدیرکل دفتر هماهنگی‌های سیاسی دوجانبه وزارت امور خارجه از تدوین و بررسی نخستین موافقتنامه تحقیقات علمی پنج کشور حاشیه دریای خزر با هدف تعیین چارجوب همکاری تحقیقات علمی دریایی خبر داد.

زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، رضا نظر آهاری در بیست و دومین اجلاس اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر در سالن حکمت دانشگاه گیلان تاکید کرد: همکاری‌های علمی سهم مهمی در تفاهم کشورهای حاشیه دریای خزر دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی‌های سیاسی دوجانبه و ابتکارات منطقه ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: دریای خزر سبب تعامل و دوستی بین کشورهای حاشیه، کانونی همگرایی و تقویت تعامل بین ملت‌های اطراف آن برای صلح و دوستی است.

وی با اشاره به امضای ۱۶ سند بین پنج کشور حاشیه دریای خزر، افزود: در سایه تعامل و همکاری کشورهای ساحلی تاکنون اسنادی شامل محیط زیست، امنیت، اقتصاد، شیلات و حمل و نقل به امضا رسیده است.

آهاری با بیان اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر دارای سوابق فرهنگی، تاریخی و توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی بالایی هستند، ادامه داد: افزایش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی بین موسسات علمی و تحقیقاتی کشورهای ساحلی خزر یک فرصت خوب برای ارتقای دانش و رونق اقتصادی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی های سیاسی دوجانبه و ابتکارات منطقه ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: تبادل اطلاعات در حوزه‌های علوم مربوط به دریای خزر منجر به ایجاد بانک اطلاعاتی دریای خزر، تبادل اطلاعات و دانشجو، همکاری های علمی و دانشگاهی میان دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای ساحلی دریای خزر و برای تأمین رفاه مردم در منطقه است.

وی افزود: مباحثی درباره موضوعات امنیتی، اقتصادی، حمل و نقل، ایمنی دریانوردی، مبارزه با صید غیرقانونی ماهیان و مبارزه با مواد مخدر در دستور کار کشورهای ساحلی قرار گرفته است‌.

آهاری با اشاره به بررسی و تدوین موافقتنامه تحقیقات علمی در دریای خزر توسط پنج کشور عضو، گفت: این سند اولین موافقتنامه علمی در دریای خزر با هدف تعیین چارجوب همکاری در تحقیقات علمی دریایی بین دولت‌های ساحلی این دریا است‌.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نیروی دریایی آمریکا در نبرد با ایران قادر به پیروزی نیست

س مهر 9 , 1398
نشریه «فارن پالیسی» نوشت: ارتش آمریکا ایران را یک قدرت درجه دو می پندارد، اما گزینه های واشنگتن در برابر تهران به شدت محدود است و نیروی دریایی آمریکا همچنان چشمان خود را به روی این واقعیت بسته که ناوهای آن به خاطر تخریب، آسیب و یا زمین گیر شدن از تکمیل ماموریت های خود، در معرض شکست در میدان نبرد با ایران هستند.
رصد ناو هواپیمابر نیمیتز توسط پهپاد ایرانی نیروی دریایی سپاه

شاید برای شما جالب باشد