بندر چابهار و مزیت‌ها و فرصت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری

بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن در سال، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده و می‌تواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.

بندر اقیانوسی چابهار هاب توسعه اقتصادی
زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و متصل به آبهای آزاد بین المللی در چند سال اخیر با همت دولت تدبیر و امید به گنجی بزرگ برای ایران و کشورهای منطقه تبدیل شده و می تواند برخی کشورهای همسایه و محصور در خشکی را از طریق دریا به دنیا متصل کند.

فراهم شدن زیرساخت‌ها و میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هم اینک آماده سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استانهای شرقی و جنوب شرقی کشور نوید می‌دهد.

آماده شدن زیربناها در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در این بندر زمینه های لازم برای سرمایه گذاری با سود سرشار و بازگشت سریع سرمایه را فراهم کرده است.  

مشارکت در فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ساخت ترمینال نفتی و پتروشیمی، ساخت انبار کالاهای خشک، ایجاد مخازن فرآورده‌های نفتی و خوراکی، انبار رو باز و محوطه ترمینال و اسکله مسافری دریایی، مراکز رفاهی و خدماتی، محوطه‌های نگهداری لجستیک کانتینر، کارخانه کشتی سازی و اوراق کشتی، ایجاد مرکز خدمات رسانی به کشتی‌ها (تعمیرات، آذوقه و سوخت رسانی) و ایجاد صنایع کوچک پایین دستی پتروشیمی از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری کلان چابهار هستند که نیازمند حضور سرمایه و شرکت‌های بزرگ داخلی است.

ساخت سیلوی غلات، خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات، صنایع جانبی محصولات کشاورزی، تولید انرژی، صنایع فلزی و فولاد، پردازش مواد معدنی و کانی، ایجاد پایانه ویژه ترانزیت و سواپ فرآورده‌های نفتی، ساخت مجتمع‌های تخصصی و سردخانه‌ای به منظور صادرات و واردات کالای فاسدشدنی، خدمات بانکرینگ، ایجاد مرکز توزیع کالای صادراتی به کشورهای همسایه، مجتمع کارگاهی تعمیرات استراتژیک و غیر استراتژیک، جمع آوری مواد زائد و تصفیه آب کشتی‌ها، ساخت کارخانه آرد و کارخانجات ملزومات بسته بندی و خوراک دام و طیور از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در بندر چابهار است.

احتمال اعمال ۳۰ درصد تخفیف گمرکی و کشتیرانی در بندر چابهار

مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در بندر چابهار

بندر چابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

مشوق‌های تعرفه‌ای قابل اعطا به خطوط لاینر در بخش حقوق و عوارض وارد بر کشتی‌ها ۶۰ درصد تخفیف، هزینه توقف در کنار اسکله ۸۰ درصد، هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی ۶۰ درصد، هزینه‌های تخلیه و بارگیری کالا (THC) حدود ۹۰ درصد و انبارداری کانتینر خالی ۹۰ درصد تخفیف دارد.

تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار، عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد، اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل‌های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از معافیت‌های غیر تعرفه‌ای در بندرچابهار است.

کاهش هزینه صادرات و واردات با روند افزایشی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ۲ سال اخیر میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار رشد قابل توجهی داشته است. 

حسین شهدادی افزود: بندر چابهار در تخلیه به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور آمادگی کافی دارد و با روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها و حمل زمینی آن، زمینه برای تأمین کامیون در مسیر برگشت برای حمل کالاهای صادراتی از طریق بندر چابهار فراهم شده و تأثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات خواهد داشت.

وی گفت: بندر چابهار امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.

منقطه آزاد تجاری و بندر چابهار در سواحل مکران

محدودیتی در ورود و خروج کشتی در بندر چابهار وجود ندارد

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: ورود و تخلیه کشتی ها در بندر چابهار هیچ محدودیتی ندارد بطوریکه در برخی مواقع همزمان هفت کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می کنند.

بهروز آقایی با اشاره به اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها با نرم مطلوب و روان ترافیکی بصورت شبانه روزی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات در اقتصاد و اشتغال مردم استان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: بندر چابهار امروز با مدرن‌ترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا در کشور ایفا می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بندر چابهار امروز با مدرن‌ترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری، نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا ایفا می‌کند، افزود: این توانایی باعث شده تا بندر چابهار هم اکنون هیچ محدودیتی درخصوص تخلیه و بارگیری انواع کالاها نداشته باشد.

آقایی گفت: مطمئنا ترانزیت در رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت. در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای استان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد. همچنین در کنار قسمت‌های حمل و نقلی قطعا سیستم‌های خدماتی در مسیر و بین راه‌ها از این فرآیند و این مزیت ترانزیت منتفع می‌شوند.

وی افزود: این مزیت و قابلیت منحصر به فرد چابهار در بحث ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پررونق در این زمینه باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.

توسعه بندر چابهار به عنوان هاب منطقه

تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری موثر سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه های استانی و حمایت دولت، کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی به کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی چابهار مصوب شده است که می تواند در توسعه این بندر مفید باشد.

آقایی با بیان اینکه طی سه سال گذشته و پس از تکمیل و بهره برداری از فاز اول طرح توسعه با شناسایی فاکتورهای موثر بر افزایش ترافیک کالا و کانتینر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار؛ پیشنهاد کاهش سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق این بندر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت تصریح کرد: کاهش ۲۵ درصد سود بازرگانی بر کالاهای وارده از طریق بندر چابهار موجب کاهش هزینه های وارداتی و ایجاد جریان کالایی و بهره مندی استان و منطقه از ترافیک های ناشی از افزایش واردات و صادرات خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه موضوعات الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد، اختصاص ۲۰ درصد واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به بندر چابهار و کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی، از پیشنهادهای سه گانه اداره کل بنادر و دریانوردی استان در راستای توسعه محور شرق و سواحل مکران بوده است که با پیگیری موثر سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه های استانی و حمایت دولت اکنون مصوب شده است افزود: قطعا تاثیر این الحاق و تحقق پیشنهادها بر رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار و توسعه و پیشرفت محور شرق بیش از پیش منجرخواهد شد.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

چرا تحریم نفتکش‌ها این دفعه فرق دارد؟

د تیر 9 , 1399
برنامه دولت ترامپ برای افزودن ۵۰ نفتکش به فهرست طولانی نفتکشها برای بالا بردن هزینه‌های حمل نفت در شرایط معمولی کافی است اما ممکن است این بار فرق کند.
تعمیر نفتکش سابیتی در ایزوایکو-sabiti oil tanker

شاید برای شما جالب باشد