۲۵درصد از منابع آبی هرمزگان را از دریا تامین می کنیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: درحال حاضر تنها پنج درصد مصرف آب استان از منابع آب دریا تامین می‌شود که به دنبال افزایش این رقم به ۲۰ تا ۲۵ درصد هستیم.

تاسیسات آب شیرین کن آب دریا در هرمزگان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، هوشنگ ملایی افزود: شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان همچنین در تلاش است که ۱۰ تا ۲۰ درصد مصرف آب استان را به سمت منابع سطحی سوق بدهد.

وی با اشاره به اینکه طرح آمایش آب هرمزگان در حال تدوین است، بیان داشت: در استان هرمزگان ۸۵ درصد مصرف، روی آب زیرزمینی بارگذاری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهارداشت: مدیریت منابع آب، مستلزم همکاری تمام جوامع و اقشار با یکدیگر است و با همکاری چند وجهی می‌توان آب را به بهترین نحو مدیریت کرد و این میراث گران‌بها را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

ملایی ادامه داد: یکی از الزامات توسعه پایدار در هر منطقه‌ای، وجود زیر ساخت‌هایی همجو آب است و این نعمت حیاتی، آبادانی را به همراه دارد و یکی از عوامل مهم تحقق توسعه پایدار تلقی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: بنا داریم با همکاری سازمان جهادکشاورزی، موضوع آب کشاورزی را به صورت شهرستانی بررسی کنیم که این کار را از شهرستان رودان آغاز کردیم.

ملایی با اشاره به وضعیت مدیریت آب کشاورزی در شهرستان رودان گفت: کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف آب زیرزمینی در حوزه کشاورزی می‌تواند کمک کند که سطح آب سفره‌های دشت رودان کاهش پیدا نکند و برای رسیدن به این هدف باید تمام عوامل دخیل در این موضوع همکاری کنند.

وی گفت: رودان شهرستانی است که اقتصاد آن به کشاورزی متکی است و ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: امروز اگر ایران با وجود تخاصم بیگانگان با مشکل روبرو نیست به خاطر فعال بودن تولید در کشاورزی است. 

از مجموع ۵۴ دشت استان هرمزگان افزون بر ۱.۴ میلیارد مترمکعب آب از طریق ۲۳ هزار حلقه چاه و حدود ۳۴۰ چشمه و قنات برداشت می‌شود.

سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، ۷۱ درصد و آب شیرین کن ها ۲۹ درصد است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری، سهم منابع آبی از آب شیرین کن ها به ۶۶ درصد افزایش و در بخش چاه و سد به ۳۴ درصد کاهش یابد.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شناخت فرمانروای آب‌ها با کتاب «کوسه‌های ایران»

د شهریور 17 , 1399
کتاب«کوسه های ایران» با نویسندگی فاطمه رضوانی، به معرفی انواع کوسه‌های کشورمان و خاصیت آن‌ها برای کودکان و نوجوانان پرداخته است.
کتاب کوسه‌های ایران نوشته فاطمه رضوانی

شاید برای شما جالب باشد