سواحل شنای محمودآباد دارای فاضلاب و باکتری‌های روده‌ای هستند

یافته‌های به‌دست‌آمده از مطالعه‌ای یک ساله روی آب سواحل شنای شهرستان محمودآباد، نشان داد که آب این سواحل کیفیت مناسبی ندارد. حضور باکتری‌های روده‌ای در نمونه آب‌ها نشان‌دهنده ورود فاضلاب به این سواحل است.

تابلو شنا ممنوع در ساحل و دریا
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، در سال‌های اخیر نگرانی‌ها در مورد آلودگی دریای کاسپین بیشتر شده‌. این دریاچه با مشکلات زیست‌محیطی متعددی مثل ورود فاضلاب شهری و صنعتی روبرو است. ورود این فاضلاب‌ها باعث آلودگی سواحل شده و برای شناگران در این آب‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

با توجه به اهمیت آلودگی آب و ارتباط آن با سلامت گردشگران، سیده فاطمه موسوی، هادی نیک‌نژاد و فتح‌الله غلامی بروجنی از پژوهشگران بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در مطالعه‌ای کیفیت آب سواحل شنای شهرستان محمودآباد استان مازندران را بررسی کردند.

شهرستان محمودآباد بیشترین ساحل آزاد و قابل دسترس برای مسافران را در بین سایر شهرهای ساحلی استان دارد و در ایام تعطیلات مقصد مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور است.

با بررسی میزان تراکم جمعیتی و نیز میزان استفاده گردشگران از ایستگاه‌های شنا در شهرستان محمودآباد، ۱۵ ایستگاه انتخاب شد و از هر ایستگاه به صورت ماهانه، در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان ۱۶۸ نمونه از عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری از سطح آب دریا برداشته شد. این نمونه‌گیری‌ها در دو شرایط آب‌وهوایی آرام و مواج انجام گرفت و از مناطقی بود که بیشترین تعداد شناگر را داشتند.

نمونه‌ها پس از برداشت بلافاصله در شرایط استاندارد به آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان محمودآباد منتقل و آزمایش‌های میکروبی بر روی آن‌ها انجام می‌شد. پس از انجام آزمایش‌های مربوطه، میانگین تعداد باکتری‌های کلی‌فرم کل و کلی‌فرم مدفوعی و انتروکوک‌های روده‌ای در نمونه‌ها مشخص شد.

باکتری‌های کلی‌فرم و انتروکوک‌های روده‌ای باکتری‌هایی هستند که در روده جانداران خون‌گرم از جمله انسان زندگی می‌کنند و حضور آن‌ها در محیط آبی نشان‌دهنده آلودگی آب با مدفوع است.

با بررسی میزان میکروارگانیسم‌های کلی‌فرم کل و انتروکوک‌های روده‌ای مشخص شد که تمام ایستگاه‌ها در فصل زمستان بیش‌ترین مقدار را داشته است و بیشترین میزان کلی‌فرم مدفوعی در فصل پاییز بوده است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، از دلایل احتمالی این موضوع می‌توان به تخلیه پساب‌های خانگی و شهری و کشاورزی اشاره کرد که به صورت مستقیم و تصفیه‌نشده وارد محیط آبی می‌شوند. همچنین با تغییرات جوی و بارندگی‌های فصل پاییز و زمستان، آلودگی‌های باکتریایی موجود در حوزه آبریز دریا وارد سواحل شنا می‌شود.

بررسی مناطق مختلف نشان داد که ایستگاه طرح دریا ستاره شیلات بیش‌ترین میزان آلودگی باکتریایی را داشته است. به گفته پژوهشگران این مطالعه دلایل احتمالی این موضوع، موقعیت جغرافیایی این ساحل، دسترسی آسان و نزدیکی آن به راه اصلی و همچنین تخلیه فاضلاب رستوران‌های اطراف است.

بر اساس نتایج این مطالعه، بیشتر ایستگاه‌های شنای این شهرستان از نظر بار آلودگی نامطلوب هستند. به پیشنهاد محققان این پژوهش، برای کمک به حفظ سلامت و جلوگیری از شیوع بیماری نیاز به نظارت بیشتر بر طرح‌های سالم‌سازی دریا و نمونه‌برداری دائمی از آب دریا است. همچنین افزایش امکانات بهداشتی رفاهی و آگاهی شناگران و گردشگران در استفاده صحیح از آن‌ها ضروری است.

این مطالعه بر اساس طرح پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده و یافته‌های آن شهریور ماه سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی کیفیت میکروبی آب سواحل شنای شهرستان محمودآباد در سال ۱۳۹۸» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران منتشر شده است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کرونا در دریاها چگونه کنترل شد؟

د شهریور 17 , 1399
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات گسترده کنترل ویروس کرونا در بنادر از توقف ناوگان ملی کشور در بنادر خارجی جلوگیری به عمل آورد و ناوگان دریایی با بالاترین استانداردهای سلامت و ایمنی و کمترین ابتلا به ویروس کووید ۱۹ به فعالیت تجاری خود ادامه می‌دهد.
کنترل کرونا در شناورها و لنج ها در بنادر ایران

شاید برای شما جالب باشد