مرین‌پرس > آموزش و فناوری > دانشگاه‌های دریایی > ماجرای تصاحب ساحل دانشگاه دریانوردی چابهار توسط شهرداری چیست؟
کد خبر: 9161 تاریخ انتشار: مرداد 17, 1399

ماجرای تصاحب ساحل دانشگاه دریانوردی چابهار توسط شهرداری چیست؟زمان مطالعه: 6 دقیقه

شهرداری چابهار دو هفته ای هست که ساحل پشت دانشگاه چابهار، محدوده خیابان شیلات تا گمرک را به طور کامل آزاد کرده تا بتواند طرح مصوب پارک و دیوار حفاظت ساحلی را اجرا کند اما دانشگاهیان و دانشجویان معتقدند این ساحل برای دانشگاه است و شهرداری حق این کار را ندارد در صورتیکه رئیس جدید دانشگاه دغدغه های جدی تری را نسبت به این موضوع مطرح می کند.

به گزارش مرین‌پرس، دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مدعی شدند که شهرداری چابهار قصد دارد با ساخت و ساز در محوطه پشت دانشگاه و ساحلی که متعلق به این دانشگاه است، حق دانشجویان را پایمال کند آن هم دقیقا موقعی که هیچ دانشجویی آنجا نیست و این کار نیز به دلیل عدم حضور دانشجویان و حتی بیشتر مسئولان در دانشگاه به راحتی صورت خواهد گرفت.

دانشگاهیان و دانشجویان مدعی هستند شهرداری چابهار از بحران های پیش آمده بهره برداری کامل را کرده است و با چنین شرایطی می خواهد قبل از اینکه کسی از ماجرا با خبر شود طرح خود را کاملا اجرایی کند، البته این نظر دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه بود که به هر ترتیب باید حق را به آنها داد چراکه نگران هستند اما واقعیت ماجرا چیست و آیا دانشگاه توسط شهرداری چابهار تصرف شده است و اصلا دانشگاه به چه کسی تعلق دارد؟ اینها سوالاتی بود که ما را بر آن داشت با رئیس جدید دانشگاه و شهردار چابهار در زمینه دغدغه های این روزهای دانشجویان دانشگاه علوم دریایی چابهار صحبت کنیم.

مسئولان دانشگاه دریانوردی نگران اجرایی شدن پارک ساحلی

سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار گفت: شهرداری چابهار مصوبه‌ای برای اجرای جاده‌ای منصوب به جاده سلامت دارد که مورد تایید وزارت علوم نیز هست و بر اساس این مصوبه، یک جاده بایستی در امتداد ساحل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ایجاد شود؛ بر اساس نقشه کلی که وجود دارد، بندر کلانتری به بندر شهید بهشتی در امتداد ساحل دانشگاه به یکدیگر متصل خواهند شد.

منصور کیانی مقدم افزود: این جاده از حریم ساحلی دانشگاه عبور می‌کند و بر اساس این مصوبه که چند سال پیش به تصویب رسیده‌است، حریم ۶۰ متری از داخل آب دریا بایستی برای آن لحاظ شود، متاسفانه چندین سال بعد از تصویب این مصوبه سطح آب دریا به علت گرمایش زمین بالا آمده است و چنانچه در زمان تصویب، این طرح اجرا می‌شد الآن این جاده ساحلی نیز زیر آب بود.

وی ادامه داد: سئوال مجموعه دانشگاه از شهرداری این است؛ چنانچه جاده امروز اجرا شود و چند سال دیگر آب دریا بازهم بالاتر بیاید، آیا مجدداً حریم داشگاه باید عقب نشینی کند و این داستان تا به کجا ادامه خواهد داشت؟ یکی از چالشهایی که برای خانواده بزرگ دانشگاه دریانوردی به وجود خواهد آمد این است که خطر آسیب به شالوده ابنیه و سازه‌هایی مانند ساختمان آمفی تئاتر، مسجد و سلف سرویس دانشگاه که در نزدیکی چند متری این جاده ساحلی قرار دارند، با تاسیس این جاده بخاطر لرزش های ناشی از حرکت وسایل نقلیه و سستی خاک ساحلی، دچار مشکلات عدیده و حتی تخریب خواهند شد.

سرپرست این دانشگاه با اشاره به این که سه بنای مذکور از نمادهای اصلی دانشگاه و شهر هستند و هزینه بالایی را نیز دربرداشته‌اند، افزود: با احداث این جاده ساحلی، حفاظت فیزیکی دانشگاه به خطر خواهد افتاد و با توجه به عدم توجه به این مسئله مهم و عدم توجه به ارتقا حفاظت فیزیکی در زمان احداث ابنیه؛ امنیت و حفاظت فیزیکی دانشگاه، کاملاً زیر سوال خواهد رفت.

وی ادامه داد: ایجاد جاده ساحلی، دسترسی دانشگاه به دریا برای انجام دوره‌های آموزشی و پژوهشی رشته‌های علوم و فنون دریایی قطع خواهد شد و همچنین در میان مدت و بلندمدت دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی برای دانشگاه بوجود خواهد آمد.

کیانی مقدم افزود: در صورت ایجاد جاده سلامت، توریست و مسافر از جاده ساحلی رفت و آمد خواهند داشته باشند و در این مسیر، بتدریج آلاچیق های خدماتی و استراحتی ایجاد خواهد شد و کانون های تفریحی شبانه روزی به فعالیت خواهند پرداخت و موسیقی های ویژه خودشان را از بلندگوها پخش خواهند کرد، این در حالی خواهد بود که در چند متری در دانشگاه کلاس های آموزشی در حال برگزاری است و مراسم معنوی مانند نماز جماعت برقرار می‌شود و تشکل‌های دانشجویی در حال اجرای برنامه فرهنگی، مذهبی و صنفی خود خواهند بود.

سرپرست جدید دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهاربا اشاره به اینکه این موضوع به معنای وجود تضاد کامل در اهداف دانشگاه و بهره‌برداران از خدمات جاده سلامت خواهدبود، یادآور شد: مسئولین دانشگاه به هیج وجه منکر این مصوبه و حق قانونی مردم فهیم و دوست داشتی چابهار در بهره‌برداری و انتفاع اجتماعی خود از این طرح نیستند و حقوق هیچ نهاد و یا شخصی را تصرف نکرده اند اما خوب است قبل از اجرای طرح، حداقل دغدغه‌های این مرکز آموزشی و فرهنگی طی جلساتی تحلیل شود و طرح‌های اجرایی منطقی به تصویب طرفین برسد که آسیب‌های نگران کننده‌ای برای دانشگاه نداشته باشد.

ساحل برای مردم است نه دانشگاه!

شهردار چابهار نیز از مصوب بودن طرح پارک ساحلی-گردشگری پشت دانشگاه چابهار خبر داد و گفت: این طرح از سال 69 به تصویب رسیده است و اگر تا به الان نیز اجرایی نشده شاید دلیلش کوتاهی مسولان وقت بوده است و البته یک دلیل هم این است که تا به الان دانشگاه در برابر این موضوع مقاومت کرده‌است و ما نیز چاره دیگری نداریم و این طرح را که لایق یک شهر توریستی و بین‌المللی است، باید اجرا شود.

یونس حقانی ادامه داد: شهرداری یک سال و نیم پیش به دانشگاه اخطار داده بود که برای خودش حریمی را مشخص و دور آن حصار کشی کند یا به هر طریقی می‌تواند این حریم را تعیین کند اما هیچ اقدامی از سوی دانشگاه صورت نگرفت تااینکه امسال با توجه به لزوم اجرایی شدن این طرح، تصمیم گرفتیم از اوایل مرداد طرح را شروع کنیم و اکنون با بازگشایی محوطه بالاخره کار ساخت جاده ساحلی و پارک گردشگری آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه صاحب زمین دانشگاه، شهرداری است اظهار کرد: اینکه ادعا می‌کنند دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی باید بهره‌ای از ساحل و دریا داشته باشد حرف درستی است اما این ساحل سالهاست که بدون هیچ کاربردی در اختیار دانشگاه قرار دارد و به یک مخروبه تبدیل شده است؛ حقیقت ماجرا این است که صاحب ساحل، تک تک شهروندان و همه مردم هستند نه اینکه ساحل متعلق به دانشگاه باشد و ما نیز قول می‌دهیم اگر دانشگاه طالب باشد و پای میز گفت‌وگو بیاید، حتما یک منطقه از ساحل را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا از آن برای اقدامات علمی و تحقیقاتی‌شان بهره ببرند.

حقانی در توضیح این طرح گفت: جاده ساحلی از بندر شهیدبهشتی تا بندر کلانتری امتداد خواهد داشت و قرار نیست برای عبور و مرور خودروها استفاده شود؛ ما بعد از ملغی شدن طرح اتصال دو بندر به یکدیگر با استفاده از استحصال آب دریا، برای اجرایی کردن این طرح مصوب وارد عمل شدیم و در نظر داشته باشید که یک سال و نیم پیش وقتی می‌خواستیم این طرح را اجرا کنم، متوجه شدیم که دانشگاه دو ابنیه‌اش به طور کامل در طرح مصوب ما قرار دارد اما از آنجایی که برای اسراف نشدن در بیت المال، نمی شد این دو ساختمان را تخریب کرد، کاملا طرح ها را تغییر دادیم تا برای دانشگاه آسیبی نداشته باشد.

وی در پایان با یادآور شدن این موضوع که طبق منویات رهبری شهر چابهار یک شهر بین المللی در زمینه گردشگری و هم در زمینه ترانزیتی است، افزود: این طرح نیز برای محقق شدن نظرات مقام معظم رهبری با توجه به نگاه ویژه ایشان به سواحل مکران اجرایی شده‌است و کاملا یک طرح توریستی است که شامل یک مرکز تجاری، آکواریوم بزرگ، قسمت اداری، دیوار حفاظت ساحلی و … خواهدبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تشکیل کارگروه ساماندهی صید در دریاهای جنوب

س مرداد 14 , 1399
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از تشکیل کارگروه ساماندهی صید در دریاهای جنوب خبر داد و گفت: با توجه به اینکه حجم زیادی از منابع آبزی توسط رویه‌های غلط در حال از بین رفتن است و نارضایتی مردم را به دنبال داشته بنابراین از کارگروه می خواهیم در اسرع وقت کار خود را انجام دهد تا رویه صحیح ایجاد شود.