برنامه‌های کاهش ورود فاضلاب به خلیج فارس در بوشهر تدوین شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش ورود فاضلاب به خلیج فارس و ارتقای سیستم تصفیه خانه‌های شرکت‎های صنعتی تدوین شده‌است.

ورود فاضلاب و پساب بوشهر به دریای خلیج فارس
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، فرهاد قلی نژاد در وبینار تخصصی به مناسبت حفاظت از اکوسیستم‌های حرا و توسعه پایدار افزود: امروزه با توجه به فشارهای اقتصادی، محیط زیست در وضعیت خاصی قرار گرفته که در این اوضاع بیشترین فشارها به منابع زیستی هر کشور وارد می‌شود.

وی بیان کرد: در این شرایط نیاز است که برای تحقق مفهوم نوین توسعه پایدار به محیط زیست و حفظ منابع زیستی کشور توجه ویژه شود زیرا این منابع به عنوان حقی برای نسل حاضر و محفوظ نگه داشتن این حق برای نسل‌های آینده باید حفاظت شوند.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: باید باور داشته باشیم که این منابع زیستی اساس توسعه اقتصادی است و براساس اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیتی اعم از اقتصادی و غیره که با تخریب محیط زیست ملازمه پیدا کند در قانون اساسی ممنوع بوده و جرم اعلام شده‌است.

قلی نژاد ادامه داد: در این بین جنگل‌های مانگرو یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند زیستی جهان هستند که زیستگاه این نوع پوشش ارزشمند در کشور و در حوزه خلیج فارس نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: فواید و کارکردهای این زیستگاه‌ها بر همه روشن است و دغدغه‎هایی که ما برای حفظ این جنگل‌ها داریم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قلی نژاد یادآور شد: تاثیری که این جنگل‌ها روی آب و هوا و شرایط زیستگاهی آن برای گونه‌های گیاهی و جانوری و جذب آلاینده‌ها و تولید اکسیژن و جاذبه گردشگری همه از فواید این زیستگاه ارزشمند است.

وی ادامه داد: امروزه در خلیج فارس به دلیل انواع تهدیدهای زیست محیطی نگران حفظ این جنگل‌ها هستیم و ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس از کشورهای حاشیه این دریا بویژه ورود فاضلاب‌ها یکی از نگرانی‌های عمده حفظ اکوسیستم خلیج فارس و جنگل‌های مانگرو است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: همچنین نسبت به تصرف عدوانی خورها حساس هستیم زیرا آنچه که امروز حیات جنگل‌ها را در خلیج فارس تهدید می‌کند ساحل سازی‌ها و تجاوز به خورها است که سازمان محیط زیست در سال‌های اخیر در این زمینه مقاومت زیادی کرده و اجازه نخواهد داد که به حریم دریا تجاوز شود.

وی بیان کرد: ابلاغیه رئییس جمهوری به استان‌های ساحلی و استانداران این است که هر گونه تصرف در حریم دریا و خورها ممنوع و به طور حتم باید از آن جلوگیری شود.

قلی نژاد ادامه داد: در سال‌های اخیر به کمک سازمان‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت در زمینه توسعه جنگل‌های حرا و نهال کاری فعالیت‌های خوبی انجام شده و در استان بوشهر نیز۹۰ درصد از این جنگل‌ها تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و جز مناطق چهار گانه محسوب می‎شود.

وی بیان کرد: این جنگل‎ها در پارک ملی دریایی نایبند، خور بساتین و منطقه مند و دیر نخیلو نیز وجود دارد که با همکاری همه نهادها باید بتوانیم از منابع زیستی آن نگهداری کنیم.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تمرین انهدام ناو هواپیمابر آمریکایی

س مرداد 7 , 1399
یگان‌های مختلف سطحی، تکاوری، غواصی، موشکی سپاه انهدام و مقابله با ناو هواپیمابر آمریکایی را تمرین کردند.

شاید برای شما جالب باشد