امکان تولید و ساخت کانتینرهای دریایی در کشور فراهم‌شد

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از «خودکفایی در تولید کانتینرهای ویژه حمل و نقل چند وجهی در ایران » خبر داد و تاکید کرد: با ابتکار عمل این سازمان و در پی هماهنگی با سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، خط تولید کانتینرهای چند وجهی مخصوص “تجارت دریابرد”، برای رفع نیازهای داخلی و همچنین صادرات جهانی، در کشور راه‌اندازی شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، محمد علی حسن زاده با حضور در شبکه خبر و برنامه ” صبح با خبر”، با اشاره به اهمیت تولید و خودکفایی در ساخت انواع کانتینرهای حمل و نقل دریایی در کشور، تصریح کرد: با ساخت استاندارد کانتینرهای ویژه تجارت دریایی در ایران، وابستگی به خارج از بین می رود و از این پس با خروج خطوط کشتیرانی از بنادر کشور، با کمبود کانتینر برای جابه جایی بار مواجه نخواهیم شد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه امروزه از ۱۸ مدل کانتینر در دنیا در حمل و نقل استفاده می شود، افزود: امکان  تولید و ساخت کانتینر های دریاییدر کشور  فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه ورق کانتینرهای حمل و نقل چند وجهی، ورق خاصی است که امکان تولید این نوع ورق در کارخانجات فولاد کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: از دیگر وجوه اهمیت تولید کانتینرهای مورد نیاز حمل و نقل دریایی در کشور این است که از این پس به جای صادرات سنگ آهن خام، می توانیم با ارسال سنگ آهن به صنایع فولاد و تبدیل آن به ورق مخصوص کانتینر و تولید کانتینرهای استاندارد حمل و نقل دریایی به عنوان محصول نهایی، علاوه بر اشتغال زایی، به ارز آوری در کشور کمک کنیم.

به گفته حسن زاده، ساخت و تولید کانتینرهای ویژه حمل و نقل چند وجهی به “پلاک استاندارد” نیاز دارد که سازمان بنادر و دریانوردی با شناسایی شرکت های معتبر برخوردار از گواهی نامه صلاحیت بازرسی خط تولید این نوع کانتینر در داخل کشور، زمینه را برای ثبت پلاک استاندارد بر روی کانتینرهای ساخته شده و اجازه خروج آنها از مرزهای کشور برای فروش و به کارگیری در تجارت بین المللی فراهم کرد.

وی با بیان اینکه « امروزه کانتینر یکی از ابزارهای مهم تجارت جهانی محسوب می شود»، توضیح داد: بنا بر اعلام کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد( آنکتاد)، از کل حجم تجارت دریابرد در جهان، نزدیک به ۴۰ درصد در  تجارت فله مایع؛ ۳۵ درصد از حجم تجارت جهانی برای فله جامد؛ تقربیا ۱۶ درصد از تجارت دریابرد با کانتینر و مابقی به صورت کالا های جنرال کارگو انجام می شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به رشد سالانه دو رقمی جا به جایی کالاهای کانتینری در جهان ، گفت: طی یک سال گذشته با خروج خطوط کانتینری از بنادر کشور، با کاهش ابزار جابه جایی و باکس های کانتینری در کشور مواجه شدیم که با راه اندازی خط تولید کانتینر حمل و نقل چند وجهی، گام بزرگی در خودکفایی کشور در این زمینه برداشته شده است.

وی عنوان کرد: در حمل و نقل دریایی  دیگر نیاز به واردات  باکس های کانتینری خارجی نداریم.

 عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تصویب کنوانسیون کانتینر های ایمن( csc) در سازمان جهانی دریانوردی در سال ۱۹۷۲ میلادی و قانونی شدن این کنوانسیون در ایران با تصویب در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹ شمسی ، اظهار داشت: منظور از کانتینرهای چندو جهی یا کانتینرهای بین وجهی، کانتینرهایی است که از حیث قابلیت طول، عرض و ارتفاع می توانند در همه وجوه حمل و نقلی مثل جاده ای روی کفی تریلی ؛ ریلی روی واگن قطار و دریایی روی کشتی های کانتینربر بارگیری شود.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خط کشتیرانی چابهار - ونیز ایجاد شد

ی مهر 7 , 1398
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مثبت خواندن همکاری‌های دریایی و بندری ایران و ایتالیا، عنوان کرد: جامعه دریایی ایران ارتباط خوبی با مقامات دریایی کشور ایتالیا دارد.
خط کشتیرانی چابهار - ونیز ایجاد شد

شاید برای شما جالب باشد