مرین‌پرس > حمل‌ونقل و لجستیک > بازگشت هزاران ملوان به خانه پس از ماه‌ها سرگردانی در دریا
کد خبر: 6730 تاریخ انتشار: مرداد 5, 1399

بازگشت هزاران ملوان به خانه پس از ماه‌ها سرگردانی در دریازمان مطالعه: 2 دقیقه

بیش از دهها کشوری که هاب‌های مهم کشتیرانی دارند، موافقت کردند مقررات مرزی و بندری را برای ملوانان تسهیل کرده و به تعویض بیش از ۲۰۰ هزار ملوانی که ماههاست به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانسته اند به خشکی برگردند، کمک کنند.

به گزارش مرین‌پرس، کشورهایی شامل آمریکا، سنگاپور، یونان و امارات متحده عربی اعلام کردند که محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا برای ملوانان را کاهش داده و پروازهای تجاری را افزایش می دهند تا به تعویض ملوانان کمک کنند. این توافق پس از ماهها فشار روی دولتها، بنادر و شرکتهای کشتیرانی برای یافتن راه حلی برای جابجایی ملوانان حاصل شده که موارد خودکشی و انقضای قرارداد خدمت آنها افزایش پیدا کرده است.

پس از برگزاری نشست مجازی دریانوردی بین‌المللی که پنج شنبه گذشته از سوی انگلیس برگزار شد، ملوانان اکنون به عنوان کارکنان ضروری در سطح بین المللی شناخته می شوند و این موضوع به جابجایی آزادانه تر و سریعتر آنها کمک می کند. در پی شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها برای مقابله با این اپیدمی، برخی از خدمه کشتیها بیش از یک سال است در دریا بسر می برند که فراتر از محدودیت زمانی توافقنامه های دریایی بوده است.

کیتاک لیم، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی اظهار کرد اکنون زمان اقدام برای ملوانان فرا رسیده است. فعالیت ایمن کشتیها و سلامت خدمه آنها نباید به خطر بیافتد. بحران انسانی ملوانان تبعاتی برای همه ما، اقتصاد جهان و ایمنی زندگی در دریا خواهد داشت.

در حالی که شرکتهای اداره کننده کشتیهای تفریحی توانسته اند اکثر ملوانان را با استفاده از پروازهای چارتری و در برخی موارد، کشتیهای خالی از مسافر به خانه برگردانند اما اکثر خدمه کشتیهای تجاری سرگردان بوده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حدود ۲۰۰ هزار ملوانی که روی کشتیها کار می کنند، به دلیل محدودیتهای سفر نتوانسته اند به خانه برگردند در حالی که قرارداد خدمت آنها منقضی شده است.

طبق اعلام سازمان بین المللی دریانوردی، ملوانان معمولا بین چهار تا شش ماه در کشتیها خدمت می کنند و در دریا، در شیفتهای ۱۰ تا ۱۲ ساعت در هر هفت روز هفته فعالیت دارند.

بر اساس کنوانسیون سازمان بین المللی کار درباره کار دریایی، حداکثر مدتی که یک ملوان باید در کشتی بدون مرخصی کار کند، ۱۱ ماه است اما برخی از ملوانان به مدت ۱۵ ماه متوالی در دوران شیوع پاندمی روی کشتیها بوده اند و نتوانسته اند از کشتی خارج شده و به خانه بروند.

حدود ۸۰ درصد از حجم تجارت جهانی از طریق کشتیهای تجاری حامل محموله های فله ای، کالاهای کانتینری و محصولات انرژی در نفتکشها انجام می گیرد.

سازمان بین المللی دریانوردی پیش از این اعلام کرده که ملوانان در خط مقدم پاندمی کووید ۱۹ فعالیت می کنند و نقش اساسی در حفظ جریان تجارت کالاهای اساسی مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی دارند. با این حال این بحران شرایط دشواری را برای ملوانان به وجود آورده است و باعث ابهامات و مشکلات در دسترسی به بنادر، تامین مجدد و جابجایی خدمه کشتی‌ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

زیستگاه‌ مصنوعی به قتلگاه آبزیان تبدیل نشود

ش تیر 21 , 1399
طی چند وقت اخیر یکی از راه‌های افزایش ذخایر آبزیان، ایجاد زیستگاه مصنوعی بود که گویا این راه نیز مخاطرات خود را دارد .