بزرگترین لنج باری فایبرگلاس ایرانی به خارج صادر شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بزرگترین لنج باری فایبرگلاس ساخت ایران با ظرفیت حمل یکهزار و 300 تن کالا در جزیره قشم تولید و به خارج از کشور صادر شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، الله مراد عفیفی پور روز یکشنبه در خصوص جزییات عملیات تولید و صادرات این شناور باری افزود: این لنج باری در360 روز کاری (کمتر از یکسال) طراحی و تولید شد که امکان ترابری دریایی انواع کالا با ظرفیت حمل یک هزار و 300 تُن را دارد.
وی رقم قرارداد ساخت این شناور بزرگ باری را 2 میلیون و 700 هزار درهم اعلام کرد و گفت: این شناور مجهز به 2 موتور با قدرت مجموع 2 هزار و 500 اسب بخار و 55 متر طول، 16 متر عرض و حدود 6 متر آبخور است.
مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان اظهارداشت: وزن خالص سازه این شناور 150 تن و وزن ناخالص آن حدود 500 تن است.
عفیفی پور ادامه داد: تمامی فرآیندهای طراحی، تولید و آب ‌اندازی این شناور سنتی به همت متخصصان و جوانان بومی فعال در صنعت شناورسازی جزیره قشم انجام شده است.
وی بیان داشت: در فروردین ماه امسال این شناور در جزیره قشم به آب اندازی شد و پس از صدور گواهینامه ها و تاییدیه های لازم از سوی موسسه های معتبر رده بندی، نیمه اردیبهشت ماه به خارج از کشور انتقال یافت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابراز داشت: این شناور از امکان دریانوردی با سرعت 20 مایل دریایی (حدود 37 کیلومتر بر ساعت) در زمان حمل کالا برخوردار است و برای الحاق به ناوگان حمل و نقل دریایی در آب‌های اقیانوس هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
عفیفی پور گفت: شرکت سازنده این شناور سنتی در جزیره قشم مستقر است که هم اکنون رکورد ساخت بزرگترین لنج باری ایران با ظرفیت حمل 2 هزار تن کالا را در کارنامه خود دارد و در مجموع برای 320 نفر به طور مستقیم و حدود یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال آفرینی کرده است.
وی یاد آورشد: پس از ساخت لنج چوبی یکهزارتنی تولید داخل که سال گذشته در هرمزگان به آب اندازی شد، بزرگترین لنج باری فایبرگلاس تولید شده در استان به سفارش یک سرمایه گذار و تاجر خارجی زیرنظر اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ساخته و به مالک شناور تحویل داده شد.
عفیفی پور، ساخت و تحویل بزرگترین لنج باری فایبرگلاس صادراتی در یکسال اخیر را نمایانگر و اثبات کننده توانمندی‌ های فنی جوانان هرمزگانی در صنعت شناورسازی ایران دانست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: شناورهای تولید شده در کارگاه های لنج سازی استان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند.
وی گفت: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران به عنوان یکی از زیرمجموعه های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین المللی و تمامی امور نظارت بر ساخت شناور در کارگاه ها و کارخانجات شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران زیرپرچم ایران است.
عفیفی پور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از رونق تولیدات ساخت ایران در سال 98 اظهار داشت: با توجه به تدبیر اتخاذ شده وتمهیدات صورت گرفته، در سال های اخیر نه تنها روند واردات شناورهای سنتی (لنج های چوبی و فایبرگلاس باری و صیادی) به داخل کشور متوقف شده بلکه هم اکنون هرمزگان به جایگاه مهم صادر کننده شناورهای دریایی در منطقه خلیج فارس دست یافته است.
استان هرمزگان با بهره مندی از 60 کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی هم اکنون کانون مهم تولید شناورهای دریایی در ایران محسوب می شود که این شناورها با نظارت کارشناسان متخصص سازمان بنادر و دریانوردی و با رعایت استانداردهای بین المللی تحت کلاس های موسسه های رده بندی ایرانی تولید می شود.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گام دوم تجاری در کریدور ایرانی

ی اردیبهشت 22 , 1398
دو بال تجاری برای هند و افغانستان از مسیر چابهار فعال شد. اوایل اسفندماه سال گذشته نخستین محموله صادراتی از افغانستان به مقصد هند صادر شد. این صادرات از طریق بندر چابهار صورت گرفت. حال آخرین اخبار حکایت از آن دارد که نخستین محموله وارداتی از هند به مقصد افغانستان، وارد چابهار شده و از این بندر به این کشور صادر می‌شود.
توسعه بندر چابهار به عنوان هاب منطقه

شاید برای شما جالب باشد