مرین‌پرس > اخبار انجمن‌ها و اتحادیه‌ها > ایجاد شرکت‌های پیمانکاری صنایع فراساحل از دستاوردهای مهم صنایع دریایی
کد خبر: 2924 تاریخ انتشار: تیر 8, 1399

ایجاد شرکت‌های پیمانکاری صنایع فراساحل از دستاوردهای مهم صنایع دریاییزمان مطالعه: 2 دقیقه

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: از دستاوردهای مهم صنایع دریایی کشور، ایجاد شرکت‌های پیمانکاری صنایع فراساحل است.

بهمن حروفی در گفت‌وگو با این خبرگزاری با بیان اینکه یک دستاورد مهم ما ایجاد شرکت‌های پیمانکاری حوزه صنایع فراساحل هستند که با اعتمادی که به آنان شد کارهای بزرگی توسط آنان انجام شد گفت: در این فرآیند عملاً یک فرآیند صنعتی منطبق مبانی علمی توسعه آغاز شد، یعنی یک بازار محرک با مزیت نسبی مناسب در کشور مورد توجه قرار گرفت (نفت و گاز فراساحلی) و تلاش شد تا همه چیز حول این محرک تعریف و تکمیل شود. اگر در ادامه کار تأمین مالی درستی انجام می‏شد، تداوم مسیر کاری ایشان می‌توانست ما را در تولید انواع تجهیزات دریایی و تصاحب دانش روز دریایی سرآمد کند.

بارگیری سومین سکوی گازی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران اضافه کرد: به‌واسطه این حرکت، دانشگاه، محققین و شرکت‌های مشاور ما نیز می‌‏توانستند تحرک علمی و معنی‌داری ایجاد نمایند و مدیران ممتازی نیز در این پروژه‏‌ها پرورش می‌‏یافت و شراکت‌های خوبی نیز شکل گرفته و پایدار می‌‏شدند. مشابه این امر ایجاد شرکت مپنا در صنایع نیروگاهی بود که به کسب فنّاوری توربین گاز و بسیاری تجهیزات دیگر این صنعت و ورود فنّاوری‌های روز (با همکاری زیمنس و …) منتج شد.

متولیان امر نسخه مطلوبی برای حوزه دریایی و اقتصاد ارائه نمی‌‏دهند

این کارشناس حوزه دریا با بیان اینکه چندین سال متوالی است که در شعارهای سال، بر این امر تأکید می‏‌شود و قرار است تا برنامه‏‌ریزی‌‏های ملی با ترجیح منافع بلندمدت بر کوتاه‌مدت و تأکید بر تولید ارزش واقعی و بر اساس افق ۱۴۰۴ صورت پذیرد اظهار کرد: ولیکن واقعاً چند حکم در احکام برنامه‌های پنج‌ساله و قوانین بودجه‌های سنواتی وجود دارد که یک برنامه پیوسته ۲۰ ساله را دنبال نماید؟ در حوزه صنایع دریایی کشور که بنده چنین حکمی را سراغ ندارم!

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه متأسفانه متولیان امر نسخه مطلوبی برای حوزه دریایی و اقتصاد ارائه نمی‏‌دهند عنوان کرد: یا سیستم را به سمت یک اقتصاد کوپنی و کم بازده می‌‏برند و یا چنان ندای اقتصاد آزاد سر می‏دهند که عملاً همه‌چیز را به دست تجار می‎سپارند و نتیجه‌‏ای جز اولویت منافع کوتاه‌مدت حاصل نمی‌‏شود.

حروفی تصریح کرد: اتفاقاً راه درست، چیزی در میانه این‌هاست، ولیکن نگه‌داشتن حد وسط و حد تعادل همیشه کار سختی است و تنها یک سیستم دقیق تولی گری می‏تواند ضمن فرار از تمامیت‏‌خواهی به نحوی با سایر ذی‏نفعان تعامل و تقسیم کار نماید که از همه توان جامعه در فرآیند توسعه استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بیمه‌های دریایی؛ بیمه گر مقصر است ؟ یا بیمه گذار ؟

د مرداد 28 , 1398
شناسایی صحیح و ارزیابی واقعی ریسک های مرتبط با یک شناور در فازهای ساخت، بهره برداری و تعمیرات ادواری و نیز ریسک های مرتبط با کالایی که قرار است با یک شناور حمل شود، از ضرورت های مهم و اساسی بیمه گران فعال در صنعت دریایی کشور می باشد.