موضوعات: سرخط خبرها

تبادلات تجاری ایران و قزاقستان به ۳ میلیارد دلار می رسد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش  تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سریک ژومان گارین روز سه شنبه ۱۰ آبان در حاشیه بازدید از ظرفیت های ترانزیت و لجستیک بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران به دیدار اخیر رییس جمهور قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در شهر سمرقند اشاره کرد و گفت: طی این دیدار طرفین بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری خود از جمله افزایش تبادلات کالا تا ۳ میلیارد دلار تاکید کردند.

 وی همچنین به دیدار روز گذشته خود با وزیران راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در تهران اشاره کرد و بیان داشت: طی توافقنامه مشترک با این وزیران، افزایش حجم ترانزیت میان دو کشور از یک میلیون تن به ۴ میلیون تن در سال پیش بینی شده است.

معاون نخست وزیر قزاقستان هدف اصلی بازدید از بندر شهید رجایی را توسعه حمل و نقل و تجارت عنوان کرد و افزود: برای توسعه سرمایه گذاری های خود در بندر شهید رجایی و همچنین صادرات کالاهای قزاقستان از این بندر به سایر کشورها از جمله هندوستان، چین و کشورهای اوراسیا نیازمند همکاری های دوجانبه هستیم.

ژومان گارین با ابراز شگفتی از حجم تجارت و عملیات بندری در بندر شهید رجایی در شرایط تحریم ها، گفت: باعث خوشحالی است که در این بندر تجاری ایران کارهای بسیار بزرگی درحال انجام است.

وی ادامه داد: قزاقستان بزرگترین کشور دنیاست که راهی به آب های آزاد ندارد به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران و توسعه تجارت از طریق بنادر آن به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان یک مسیری مطمئن برای توسعه صادرات جهت تسهیل حمل ونقل و ترانزیت بین دو کشور حائز اهمیت است.

معاون نخست وزیر قزاقستان با اشاره به وجود یک بندر تجاری این کشور در چین، بیان کرد: بندر شهید رجایی همچنین فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی از طریق خاک قزاقستان به کشور چین است.

منبع

مدیر سایت