موضوعات: سرخط خبرها

نوسازی دو فروند اسکله فلزی شناور بندر شهید ذاکری قشم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش راد، محمدرضا پوررجبی معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به آغاز داکینگ و تعمیرات زیرآبی و اساسی همزمان چند یدک‌کش‌ و شناور راهنمابر بر روی سرسره تعمیراتی بندر شهید رجایی اظهارداشت: یدک کش ثارالله متعلق به هرمزگان، یدک کش احد متعلق به استان خوزستان و شناور راهنمابر قیام ۷ نیز متعلق به اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هفت فروند شناور نیز با کاربری های مختلف درحال تعمیر هستند، اظهارداشت: یک‌کش ثارالله به طول ۳۰متر و عرض ۹ متر برای انجام تعمیرات زیرآبی شامل خزه تراشی، ضخامت سنجی، تعویض نقاط خورده شده، تعمیرات شافت و پروانه و جایگزین کردن آندهای فرسوده از سی‌ام آبان بر روی سرسره تعمیراتی اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی مستقر و عملیات تعمیرات آن آغاز شد.

به گفته معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، قدرت سیستم رانش یدک کش ثارالله حدود ۳ هزار اسب بخار با آبخور حدود ۳.۲۵ متر و طول یدک کش احد نیز ۲۶متر، عرض ۸/۸ متر و آبخور حدود ۳متر می‌باشد.

پوررجبی در خصوص به آب اندازی دو فروند اسکله فلزی شناور بندر شهید ذاکری قشم نیز توضیح داد: در راستای حفظ و ارتقاء ایمنی زیرساخت‌های مسافری جزایر و بنادر استان هرمزگان، دو فروند اسکله فلزی شناور بندر مسافری شهید ذاکری قشم بعد از انجام تعمیرات زیرآبی و اساسی و انجام بازرسی‌های کارشناسان موسسه رده بندی دوم آذر به آب اندازی شد.

وی گفت:  این نوع اسکله‌ها برای پهلوگیری انواع شناورهای مسافری طراحی و ساخت و نصب شده و جهت حفظ ایمنی سازه و انجام بررسی های بدنه زیرآبی به صورت دوره ای به داک منتقل،  تعمیرات و مجددا نصب می‌شود.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از عمده ترین تعمیرات انجام شده به خزه تراشی و شستشوی بدنه زیرآبی ، گریت بلاست و زنگ زدایی و انجام ضخامت سنجی بدنه و سازه برای اطمینان از استحکام سازه اشاره کرد پوررجبی افزود: تعویض زینک آندهای حفاظتی بدنه زیرآبی برای جلوگیری از خوردگی بدنه، انجام تعمیرات پل‌های دسترسی و ضربه‌گیرهای اطراف اسکله‌ها و همچنین بهینه‌سازی سیستم روشنایی اسکله‌ها جزو مهم‌ترین اقلام تعمیراتی این نوع اسکله است.

وی طول این نوع اسکله‌ها را حدود ۲۲ متر ، عرض پنج متر و آبخور حدود ۴۰ سانتیمتر اعلام کرد.

به گفته معاون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ از ابتدای سال تاکنون تعداد شش فروند از اسکله‌های فلزی شناور در محوطه تعمیراتی بندر شهید رجایی تعمیر و به آب اندازی و به بنادر مختلف منتقل شده و تعمیرات اسکله‌های بنادر جاسک و تیاب نیز در درست اقدام است.

پوررجبی در پایان با بیان اینکه عملیات تعمیرات اساسی و زیرآبی شناورها براساس الزامات موسسه رده‌بندی هر سه سال انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: کاربری یدک کش‌ها یاد شده برای پهلودهی و جداسازی کشتی‌های تجاری بوده و علاوه بر عملیات یاد شده از قابلیت شرکت در عملیات اسکورت کشتی و مشارکت در عملیات‌های اطفا حریق نیز برخوردار می‌باشد.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت