موضوعات: شیلات

چگونه برترین مزرعه ماهی سالمون فرانسه، برای سازگاری با تغییرات اقلیمی برنامه ریزی می‌کند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در مواجهه با افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از گرم شدن دمای دریاها،مزرعه Saumon de France  که جنوبی ترین تولیدکننده ماهی سالمون قفسی در اروپاست مجبوربه ایجاد تغییر قابل توجهی در چرخه تولید خود شده است و به دنبال توسعه درهر دو بخش و خشکی است.

مزرعه Salmon de France  یک سایت 24 قفسی در شربورگ (منطقه نرماندی)  دارد .

افزایش دمای دریا در تابستان در کانال انگلیسی[1]، خطر پرورش ماهی سالمون در آنجا را به شدت افزایش داده است.

منبع: Saumon de France

مزرعهSalmon de France  که در شربورگ فرانسه مستقر است، با 24 قفس توری، یکی از بزرگترین مزارع پرورش ماهی در این کشور است. این مزرعه که در سال 2014 توسط Pascal Goumain رئیس فعلی آن خریداری شد، در حال حاضر سالانه 400 تن ماهی سالمون و 200 تن قزل‌آلای رنگین کمان تولید می‌کند.
این شرکت اخیراً  به منظور کاهش مدت زمان سپری کردن ماهی‌ها در دریا و افزایش شانس رسیدن به 3000 تن ماهی سالمون که مجوز تولید آن را دارند، تصمیم به تولید بچه ماهی های سایز بزرگ ترگرفته است. این تصمیم پس از یک بحران بزرگ در تابستان 2022 اتخاذ شد.

«تغییرات اقلیمی کل محصول را از بین برد. Goumain توضیح می‌دهد که دمای کانال انگلیسی در طول یک ماه به ۲۱ درجه سانتی‌گراد رسید که ۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای ایده‌آل ماهی سالمون است.

مدل جدید شامل یک رویکرد تولید چند مرحله‌ای است که در آن ماهی سالمون زمان بیشتری را در تاسیسات مدار بسته مستقر در خشکی سپری می‌کند تا بتواند در برابر چالش‌های دریایی مقاوم‌تر شود.

ما تخم ها را از شرکت هایی مانند Hendrix Genetics یا Benchmark Genetics خریداری می کنیم. این تخم‌ها به مدت یک سال در آب شیرین نرسری‌های ما در ایالت  Chartresکه ظرفیت تولید 200000 بچه ماهی سالمون را دارد، پرورش می‌یابند. Goumain توضیح می‌دهد که پس از آن، بچه ماهی‌ها در یک مزرعه RAS آب شور از شش تا هشت ماهگی، پیش پروار می‌شوند تا وزنشان به 1.2 کیلوگرم برسد.

او افزود «ایده این است که ماهی‌های جوان را در حوالی نوامبر (آبان-آذر) به قفس‌های دریایی خود انتقال دهیم و در ژوئن (خرداد-تیر) که وزن آن‌ها به 4 کیلوگرم می‌رسد، آن‌ها را برداشت کنیم. به این ترتیب از تولید [دردریا] درتابستان اجتناب می‌کنیم. ما می‌خواهیم کل فرآیند را کنترل کنیم: از تخم‌ گرفته تا قرار دادن بچه ماهی در دریا و مرحله برداشت.”

به منظور انجام این کار، Goumain  در نظر دارد که هر بخش از چرخه را تکرار کند: با دو هچری و دو تأسیسات RAS برای بچه ماهیان. ما مجوز ساخت و ساز دومین سیستم مدار بسته برای بچه ماهیان در ایالت Cherbourg با ظرفیت 200 تا 300 تن را داریم. به این ترتیب، اگر در هر بخشی از چرخه مشکلی وجود داشته باشد، می‌توانیم از وقفه در تولید جلوگیری کنیم».

مشاهدات نشان می دهد که با چالش‌های مشابه، تولیدکنندگان ماهی سالمون در سایر بخش‌های اروپا نیز تغییرات مشابهی را در چرخه تولید خود ایجاد می‌کنند.

او می گوید:«به نظر می رسد تغییر به این سیستم جدید، برای نروژ و اسکاتلند به عنوان یک سازگاری خوب با تغییرات اقلیمی شکل می‌گیرد.»

به گفته تولیدکننده فرانسوی، علاوه بر اجتناب از خطرات بهداشتی، کاهش قرار گرفتن در معرض اقیانوس‌های باز دارای مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی نیز خواهد بود. با این حال، Goumain معتقد است که ساختارهای کوچک RAS  بر مدل های بزرگ ارجحیت دارد.

او معتقد است «از نظر مدیریت ریسک، چابک بودن با سیستم‌های کوچک‌ترآسان‌تراست.اما چیزی به نام خطر صفر در آبزی‌پروری وجود ندارد.ماهی سالمون یک گونه نسبتاً تازه اهلی شده است و تکنیک‌های مورد استفاده نیز جدید هستند که ترکیبی پرخطر ایجاد می‌کنند».

آکواپونیک و IMTA[2] فراساحلی

این شرکت همچنین درحال ایجاد راه‌های دیگری برای سازگاری بیشتر دربرابر تغییرات اقلیمی است و بخشی از پروژه، مدیریت آکواپونیک است که در سال 2013 تأسیس شده است. این کارآفرین، با مشارکت Scael – یک تعاونی کشاورزی فرانسوی- در حال توسعه سیستم‌های آکواپونیک کلیدی است که می تواند توسط پرورش دهندگان مستقر در خشکی اجرا گردد.

ایده، ایجاد یک سیستم با تکنولوژی بالا و هزینه کم بود. Goumain توضیح می دهد که با سرمایه گذاری 200000 یورویی، مزرعه دارمی‌تواند 20 تن قزل‌آلای [رنگین کمان] تولید کند و درآمد تکمیلی حدوداً 1200 یورو در ماه به دست آورد.

این دو شریک قصد دارند اولین مزرعه را در سال 2024 تجهیز کنند و مخازن ماهی متصل به سیستم‌های قطره‌ای برای رشد سبزیجات را نصب کنند تا از آب غنی از مواد مغذی موجود در مخازن تغذیه شوند.

با نگاهی به آینده، گروه مدیریت اخیراً مناطقی را در یک مرکزبادی فراساحلی تهیه کرده‌اند که قرار است تا سال 2030 در نزدیکی ایالت شربورگ ساخته شود.

Goumain توضیح می‌دهد: «ما تصور می‌کنیم که با رفتن به اعماق اقیانوس، بایستی شرایط محیطی پرورشی بهتری برای ماهی سالمون خود داشته باشیم. ما می‌خواهیم در ابتدا مزرعه کوچک مقیاسی را در این شرایط، پس از راه‌اندازی مرکز توربین بادی فراساحلی آزمایش کنیم».

Pascal Goumain، مالک و موسس Saumon de France

علاوه بر این، او این پروژه را فرصتی برای آزمایش یک سیستم یکپارچه آبزی‌پروری چند گونه‌ای (IMTA) می بیند که نوعی از جلبک ماکرو در کنار ماهی سالمون تولید می‌شود. این حرکت می‌تواند گزینه دیگری را به ما ارائه دهد، چون که شرکت ما به دنبال تحقق اهداف  جاه طلبانه خود واهداف دولت است.

Salmon de France  جنوبی ترین مزرعه ماهی سالمون قفسی اروپا ست. تغییرات اقلیمی به این معنی است که آن‌ها مجبورند در طول گرم‌ترین ماه های سال مزرعه را ترک کنند.

   منبع: Saumon de France

گومن توضیح می دهد: «وزارت کشاورزی فرانسه هدف پرورش 20000 تن ماهی سالمون در فرانسه تا سال 2030 تعیین کرده است؛ و جای تعجب نیست کهGoumain  مصمم است از این سرمایه گذاری حمایت کند و قصد دارد در محدوده بین شربورگ و پروژه‌ قفس های دور از ساحل خود سالانه 6000 تن ماهی سالمون به اضافه 2000 تن ماهی قزل‌آلا تولید کند.

باز نشر مرین‌پرس به نقل از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت