اندونزی : مقدار ارزش صادرات غذاهای دریایی برای سال 2023 هدف گذاری شد
این کشور برای صادرات ماهی و محصولات شیلاتی خود برای سال 2023 به ارزش 7.6 میلیارد دلار هدف گذاری کرده است. پیشبینی میشود که ارزش صادرات سالانه غذاهای دریایی اندونزی به ارزش 6.2 میلیارد دلار برسد، بنابراین هدف سال 2023 افزایش با 1.4 میلیارد دلار یا 22.5 درصدی در نظر گرفته شده است.
ماهی تون، خرچنگ آبی و اختاپوس گونههای اصلی صید آزاد این کشور و میگو، خرچنگ و جلبک دریایی محصولات اصلی آبزی پروری اندونزی هستند. طی 11 ماه سال 2022، صادرات غذاهای دریایی اندونزی 2.15 میلیارد دلار به آمریکا، 1.02 میلیارد دلار به چین، 678 میلیون دلار به ژاپن ، 651 میلیون دلار به کشورهای آسه آن و 357 میلیون دلار به اتحادیه اروپا شد.
بر اساس آخرین گزارش آبزی پروری رابوبانک، تحت عنوان ” چه انتظاراتی در صنعت آبزی پروری در سال 2023 باید داشت”، سال 2023 یک سال رکورددار برای تولید میگو اما برای ماهی سالمون، یک سال عادی خواهد بود. این گزارش پیشبینی میکند که تولید جهانی میگو در سال 2023 به 6 میلیون تن برسد. تولید میگوی اکوادور بین 18 تا 30 درصد در سال 2023 رشد خواهد کرد و تولید آسیا در سال 2023 به بیش از 4 میلیون تن افزایش خواهد یافت. برای تولید ماهی سالمون اقیانوس اطلس، در سال های 2023 تا 2024 یک “عادی سازی رشد” در تولید رخ خواهد داد زیرا نروژ و شیلی از کنترل های نظارتی برای تعدیل رشد عرضه استفاده می کنند. تولید جهانی ماهی سالمون در سالهای 2023 و 2024 حدود 4 درصد افزایش مییابد و در سال 2023 به 3 میلیون تن خواهد رسید و سپس در سال 2024 از آن هم فراتر میرود. افزایش سالانه تولید ماهی تیلاپیا به میزان 4.3 درصد در سال 2022 و 4.8 درصد در سال 2023 در آمریکای لاتین پیش بینی می شود که تا پایان سال به مقدار 6.8 میلیون تن برسد. در حالی که عرضه جهانی گربه ماهی از کاهش تولید ویتنام، تولیدکننده برتر در سالهای اخیر حکایت می کند.
این تجزیه و تحلیل نشان می دهد در حالی که نگرانی اصلی برای پرورش دهندگان ماهی در سال 2021 نوسانات قیمت های بازار بود؛ مواد اولیه خوراک به نگرانی اصلی برای فعالان آبزی پروری در سال 2023 تبدیل شده است.
مالزی : قیمت غذاهای دریایی برای چین افزایش می یابد
انتظار می رود قیمت غذاهای دریایی در طول دوره سال نو چینی حداقل 15 تا 20 درصد به علت عرضه کمتر افزایش یابد. حلوا سفید 500 گرمی 33.45 دلار آمریکا است، در حالی که قیمت میگو 16.75 دلار آمریکا در هر کیلوگرم، راشگو 5.85 دلار آمریکا در کیلوگرم، راشگو هندی 13 دلار آمریکا در کیلوگرم و سرخو 8 دلار آمریکا است. هر کیلوگرم هامور 7.5 دلار آمریکا و ماهی مرکب 9 دلار آمریکا به ازای هر کیلوگرم است. با این حال، انتظار میرود که تقاضا برای حلوا سفید ، هامور و میگو با وجود افزایش سرسامآور قیمتها، قبل از چین افزایش یابد، زیرا این ها محصولات ضروری برای جشن در نظر گرفته میشوند.
به گفته رئیس انجمن عمده فروشان ماهی کوالالامپور هوی سونگ، تنها یک پنجم از کل صیادان به دلیل هزینه بالای سوخت و آب و هوای بد به ساحل می روند.
چین: طرح جدید مصرف برای کاهش اتکای کشور به صادرات غذاهای دریایی
یک طرح اقتصادی برای دور کردن کشور از اتکا به صادرات و افزایش تولید و مصرف مواد غذایی داخلی در دهه آینده توسط دولت ارائه شده است. این سند با عنوان “طرح کلی برنامه ریزی استراتژیک برای گسترش تقاضای داخلی (2022-2035)” در 15 دسامبر 2022 منتشر شد.در این سند هدف افزایش مصرف داخلی را تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی چین تعیین می کند و این کشور را از اتکا به هزینه های زیرساختی دور می سازد تا اقتصاد خود را به حرکت درآورد. این طرح به عنوان پاسخی به تلاشهای خریداران کلیدی کالاهای چینی، از جمله ایالات متحده، برای جدا کردن خود از زنجیرههای تامین چین طراحی شده است، زیرا تقاضا در بازارهای کلیدی غربی به دلیل نرخ بالای تورم کاهش یافته است و در ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال 2022به بالاترین سطح خود در 40 سال گذشته رسیده است.
طرح جدید در چین همچنین برای تشویق شهروندان به هزینه و مصرف بیشتر است. افزایش مصرف داخلی چین را به عنوان “ملت مصرف کننده غذاهای دریایی” معرفی می کند و همچنین این کشور را به عنوان “بزرگترین بازار غذاهای دریایی جهان” می شناساند.
اقتصاد جهانی آبزیان
انتظار میرود که روند بهبود تولید ماهی در سطح جهانی طی سال 2021 با حمایت از روند بازگشت به حالت عادی تولید و افزایش تقاضا، امسال نیز ادامه یابد. انتظار می رود کل تولید در سال 2022 با 1.5 درصد افزایش به 184.6 میلیون تن برسد. رشد در بخش آبزی پروری احتمالاً نسبت به سال گذشته 2.9 درصد افزایش مییابد، اما با تداوم پیش بینیها و رعایت احتیاط در مورد هزینههای ذخیره سازی و نهادهها این نرخ، 4-5 درصد کمتر از روند بلند مدت خواهد بود. علیرغم کاهش تأثیر محدودیتهای همهگیر بر فعالیتهای ناوگان ماهیگیری. صید ماهی، هزینههای سوخت و کاهش سهمیهها، کاهشی 0.2 درصدی داشته است.
پیشبینی میشود که علی رغم کاهش 1.9 درصد حجم صادرات ،درآمد کل امسال با 2.8 درصد افزایش به 178.1 میلیارد دلار آمریکا برسد،. در حالی که این روند مثبت بوده، اما این ارقام، رشد پایینتری را از روند بلند مدت نشان میدهند، که این نرخ منعکس کننده بهبود مداوم بازار و چالشهای ادامهدار بر تأمینکنندگان است. اوایل سال 2022 در آسیا، افزایش برداشت میگو باعث افزایش حجم صادرات و درآمد بیشتر تولیدکنندگان عمده شده است. در آمریکای جنوبی، میگوهای اکوادوری، تیلاپیای برزیلی و افزایش تولید ماهی قزلآلا شیلی، محرکهای اصلی رشد مداوم صادرات هستند. در بازارهای عمده فروشی ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، رشد ارزشی واردات بر حسب دلار آمریکا تا حد زیادی به دلیل تقویت مداوم دلار آمریکا در برابر بیشتر ارزهای اصلی جهان کمتر بود.
با کاهش اثرات همهگیری COVID-19، بازار جهانی محصولات شیلاتی پویاتر شده ، اما به طور کامل به شکل قبلی خود خود باز نگشته است. فعالیت مجدد کسبوکارهای خدمات غذایی مثل رستورانها به عنوان یک منبع سنتی مهم تقاضا، مجددا در دسترس تأمینکنندگان قرار گرفته و باعث شده فروش به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در همین حال، بهبود صنعت گردشگری بهویژه برای رستورانهایی که گونههای محبوبی مانند دوکفهایها، خرچنگ، لابستر، باسدریایی و سیبریم را سرو میکنند، از دیگر پیشرفتهای مهمی هستند که به تقویت سریع بازار کمک میکنند.
علیرغم تأثیرات منفی، اما این بیماری همهگیر توانسته به عنوان یک کاتالیزور برای نوآوریهای مختلف در تحویل، فروش، بازاریابی و محصولات عمل کند که به نظر می رسد این نوآوریها همچنان در دراز مدت پابرجا بمانند. با این حال، روند صعودی تقاضا در همه گونهها یکسان نبوده، به طور مثال کنسرو ماهی طی همهگیری بسیار محبوب شد اما پس از این دوره با کاهش علاقه مصرف کنندگان روبرو گردید.
منابع متعددی بر روند فشار صعودی قیمتها وارد میکنند. اولین عامل نرخ تورم است که در بسیاری از کشورها مقدار آن بسیار بالا است، به دنبال آن افزایش قیمت کالاها، به معنای گرانتر شدن نهادههایی از جمله خوراک و سوخت است. همچنین نرخ حمل و نقل در افزایش هزینهها دخیل است ولی این نرخ از زمان همهگیری بیماری، از مقدار اوج خود کمی عقب نشینی کرده، اما از نظر نسبی بسیار بالا باقی مانده است. رشد عرضه برای بسیاری از گونههای کلیدی دارای محدود بوده و از نرخ بهبود بازار عقبتر مانده است. این عوامل به همراه اثر ترکیبی احیای بازار خردهفروشی و بازگشایی مداوم، قیمتها را برای بسیاری از محصولات شیلاتی به شدت افزایش داده است. برای برخی از گونهها، مانند ماهی سالمون و پانگاسیوس (گربه ماهی)، قیمتها اکنون به بالاترین حد خود در چندین دهه گذشته رسیده است. شاخص قیمت ماهی طبق آمار سازمان فائو از پایان سال 2020 به شدت در حال افزایش است و در ماه فوریه به سطح 117 رسیده که بالاترین سطح خود تاکنون است.
تایوان
مجموع صادرات هامور زنده در سه ماهه سوم سال 2022 نسبت به مدت مشابه در سال 2021 با 20 درصد کاهش به 3883 تن از نظر مقدار و 23 درصد به 34.623 میلیون تن نسبت به مدت مشابه در سال 2021 کاهش یافته است. پروتکل COVID-19 برای واردات محصولات دریایی زنده و تازه/منجمد سختگیرانه شد. چین ممنوعیت هایی را اعمال کرد که بر اساس قانون 103 منتشر شده در سال 2020 اعمال می شد که کنترل دقیق، آزمایش و ضد عفونی را برای واردات مواد غذایی با زنجیره سرد تعیین می کرد. این قانون، محصولات شرکتهایی را که محمولههایشان پس از ورود به چین از طریق بازرسی نشانههایی از آلودگی COVID-19 نشان میدهد، متوقف میکند. از سوی دیگر واردات هنگ کنگ 114 درصد افزایش یافته است زیرا رستوران ها و بازارهای ماهی زنده به طور کامل راه اندازی شده اند.
آمار مقادیر و قیمت های معاملاتی برخی محصولات شاخص شیلاتی
چین: قیمت های صادراتی تیلاپیا (ارقام به هزارتن) ژانویه-سپتامبر 2022-2018 | |||||||||
ژانویه-سپتامبر | سالانه | ||||||||
نوع محصول | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
فیله منجمد | 80.3 | 65.6 | 20.7 | 17.5 | 20.0 | 112.8 | 77.0 | 29.1 | 26.1 |
ماهی کامل منجمد | 102.7 | 83.6 | 65.4 | 58.2 | 53.4 | 135.2 | 109.2 | 92.1 | 78.8 |
فیله با پودر سوخاری | 135.6 | 154.9 | 223.6 | 265.5 | 229.0 | 196.9 | 248.7 | 319.2 | 381.0 |
مجموع | 318.6 | 304.0 | 309.7 | 341.3 | 302.4 | 444.9 | 434.9 | 440.4 | 458.0 |
منبع: china customs |
مجموع واردات کل گونه های تون ماهیان منجمد به آمریکا از ابتدای سال با رسیدن به میزان 7414 تن 86.9 درصد برای دوره ژانویه تا سپتامبر 2022/2021 افزایش داشته است. این رشد بالاترین میزان از سال 2019 است که مقدار واردات 5114 تن بوده است.
ایالات متحده آمریکا: واردات ماهی تن منجمد (کل) (در MT) | |||||||
ژانویه-سپتامبر | سالانه | ||||||
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2019 | 2020 | 2021 | |
آلباکور | 464 | 255 | 297 | 598 | 694 | 366 | 347 |
یلوفین | 6761 | 3599 | 1597 | 2762 | 3487 | 2212 | 5034 |
بیگ آی | 45 | 13 | 20 | 1673 | 1687 | 22 | 17 |
بلوفین | 43 | 40 | 103 | 44 | 56 | 116 | 57 |
بلوفین اس | 15 | 11 | 15 | 36 | 41 | 30 | 18 |
اسکیپ جک | 86 | 48 | 21 | 1 | 11 | 156 | 89 |
مجموع | 7414 | 3966 | 2053 | 5114 | 5976 | 2902 | 5562 |
منبع: US NMFS |
رویدادها
امارات متحده عربی SEAFEX Middle East 20-24 فوریه 2023 دبی، امارات متحده عربی وب سایت: seafexme.com | هند بیست و سومین نمایشگاه بین المللی غذاهای دریایی هند 15-17 فوریه 2023 کلکته، هند وب سایت: https://www.indianseafoodexpo.com |
اسپانیا نمایشگاه جهانی غذای دریایی (SEG) 25-27 آوریل 2023 بارسلون، اسپانیا وب سایت: https://www.seafoodexpo.com/global/ | ایالات متحده آمریکا نمایشگاه غذاهای دریایی آمریکای شمالی (SENA) 12-14 مارس 2023 بوستون، ایالات متحده آمریکا وب سایت: https://www.seafoodexpo.com/north-america |