موضوعات: شیلات

کاهش قیمت شدید میگوی اکوادور در عین افزایش صادرات 1.1 میلیارد دلاری این کشور

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اتاق ملی آبزی پروری آخرین داده‌های صادرات ماه نوامبر را منتشر کرد. صادرات این ماه به 85546 تن رسید که 8 درصد کمتر از اکتبر و هم سطح ماه نوامبر 2021 بود. از ابتدای سال تا کنون حجم صادرات به 971300 تن رسید که 29 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال 2021  است. این اولین ماه در سال 2022 است که صادرات به میزان زیادی از صادرات سال گذشته بیشتر نشده است.

قیمت‌ها  از ماه اوت به صورت ماهیانه کاهش یافت و در نوامبر این روند، شدت بیشتری گرفت. متوسط ​​قیمت صادراتی در ماه نوامبر با کاهش 0.43 دلاری نسبت به اکتبر به 5.80 دلار در هر کیلوگرم رسید. ارزش کل صادرات میگوی اکوادور از ابتدای سال تا کنون به 6.16 میلیارد دلار رسید . این مقدار از ارزش کل صادرات سال 2021 که 5.01 میلیارد دلار بود هم بیشتر است.

بازارهای اصلی

چین

در ماه نوامبر، صادرات به چین نسبت به اکتبر با 18 درصد کاهش به 47868 تن رسید که البته این مقدار 56 درصد از کل حجم صادرات میگوی اکوادور بوده است. با این حال، این مقدار از نوامبر سال گذشته که 54 درصد به مقصد چین صادرات انجام شد بود کمی بیشتر است.

با توجه به تعداد بالای موارد ابتلا به COVID-19 در ماه نوامبر در چین، قوانین سختگیرانه‌ در رابطه با سیاست رسیدن آمار ابتلا به صفر، ادامه یافت. در سراسر چین افزایش موارد ابتلا منجر به قرنطینه جزئی و کامل شد. به گفته منابع ما، تقاضا برای میگو در این مدت به ویژه برای بخش خدمات غذایی تا حدودی کاهش یافت، زیرا رستوران‌ها به طور موقت تعطیل شدند. کاهش تقاضا را می‌توان با کاهش قیمت‌ها  نیز مرتبط دانست که با کاهش 0.48 دلاری به 5.68 دلار به ازای هر کیلوگرم در نوامبر رسید، که پایین ترین نقطه قیمتی است که در طول سال 2022 مشاهده شده است. در مقایسه با سال گذشته، این قیمت 0.94 دلار کمتر بود.

ایالات متحده

پس از روند کاهشی ماه اکتبر، صادرات به ایالات متحده در ماه نوامبر بالا رفت و به 16549 تن رسید که 26 درصد نسبت به اکتبر افزایش داشت ولی هنوز 3 درصد کمتر از نوامبر سال گذشته بود. اگرچه که حجم صادرات افزایش یافت ، اما قیمت‌ها در ماه نوامبر در بازار ایالات متحده روند نزولی پیدا کرد و به 6.25 دلار در کیلوگرم رسید،. یعنی 0.63 دلار کمتر از اکتبر و 1.18 دلار کمتر از سال گذشته. به گفته منابع ما، در این مدت، موجودی بالایی در انبارهای بازار اتحادیه اروپا، چین و ایالات متحده وجود داشت، که باعث شد واردکنندگان آمریکایی فضایی برای مذاکره پیدا کنند و از قیمت‌ها ی پایین‌تر بهره ببرند.

اتحادیه اروپا

پس از صادرات نسبتاً قوی به اروپا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، مجدداً این روند در ماه نوامبر کاهش پیدا کرد. بین ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته روند کاهشی مشابهی وجود داشت. در ماه های سپتامبر و اکتبر صادرات به اروپا معمولاً نسبتاً بالا است چون که واردکنندگان در سراسر اروپا در حال آماده شدن برای جشن‌های پایان سال هستند. صادرات اکوادور در این ماه به 11390 تن رسید که نسبت به ماه گذشته 22 درصد و نسبت به سال قبل 11 درصد کاهش داشت. قیمت صادرات به اروپا، مثل چین و آمریکا از اکتبر با کاهش روبرو بود.

در سال 2022 قیمت‌ها 0.24 دلار کاهش یافت و به 5.82 دلار در کیلوگرم رسید، این عدد پایین‌ترین قیمتی بود که در این سال وجود داشت که 1.25 دلار کمتر از سال گذشته بود. در این دوره، اکوادور به  دلیل کاهش تقاضای بازار (به لحاظ موجودی بالای انبارها) و وجود تورم اقتصادی در کشورهای خریدار، دوره جدیدی از قیمت‌های پایین میگو در مزارع را تجربه کرد.

در نگاه دقیق‌تری به اروپا، صادرات به اکثر کشورهای اروپای جنوبی و به خصوص کشور‌های فرانسه، ایتالیا و پرتغال نسبت به سال قبل کاهش یافت، این در حالی است که حجم صادرات به اسپانیا بالا رفته بود. در مورد شمال غرب اروپا، صادرات به بلژیک افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشت، در حالی که صادرات به هلند و بریتانیا نسبت به ماه مشابه سال گذشته کمتر بود.

اسپانیا

صادرات به اسپانیا در نوامبر به 4487 تن رسید که 20 درصد نسبت به ماه اکتبر کاهش داشت اما 9 درصد بیشتر از سال گذشته بود. قیمت‌ها  نسبت به اکتبر 0.33 دلار کاهش یافت و در نوامبر به 5.46 دلار در هر کیلوگرم رسید. در مقایسه با سال گذشته، این قیمت، 1.09 دلار کمتر بود. همانطور که قبلا گزارش شده بود، اسپانیا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میگو زیادی در طول نیمه اول سال وارد کرد، اما از آنجایی که در طول تابستان مصرف کمتر از حد انتظار بود، موجودی سردخانه‌ها در سه ماهه سوم نسبتاً بالا بود.

به دلیل تورم و وجود هزینه‌های بالای زندگی و نیز موجودی نسبتاً بالای سردخانه‌ها، مصرف‌کنندگان پس از گذشت تابستان بیشتر اوقات، بیرون از منازل غذا را صرف می‌کنند، که این موارد باعث کاهش فشار بر روی سردخانه‌ها شده و می‌توان به توضیح علل صادرات نسبتاً بالا به بازار ‌اسپانیا کمک کند.

فرانسه

صادرات به فرانسه در ماه نوامبر کاهش بیشتری داشت و به 1924 تن رسید. این کاهش 30 درصدی نسبت به اکتبر و 25 درصد نسبت به سال گذشته بود. با کاهش حجم صادرات به فرانسه، قیمت‌ها  به 5.88 دلار در کیلوگرم کاهش یافت که نسبت به اکتبر 0.35 دلار کمتر بود.

ایتالیا

صادرات به ایتالیا در ماه نوامبر نسبت به سال قبل کاهش داشت و به 1975 تن رسید. این مقدار 37 درصد کمتر از نوامبر سال 2021 بود. با این حال، حجم صادرات 9 درصد بیشتر از ماه اکتبر بود. مشابه کشور‌های اسپانیا و فرانسه، قیمت‌ها در ماه نوامبر کاهش داشت و به 5.65 دلار در کیلوگرم رسید که 0.50 دلار نسبت به اکتبر کاهش داشت و به پایین ترین قیمت خود از می 2021 تا کنون رسید.

پرتغال

صادرات به پرتغال در ماه نوامبر نسبت به ماه گذشته با 15 تن افزایش نسبت به اکتبر ثابت ماند. صادرات به 269 تن رسید که 25 درصد کمتر از نوامبر 2021 بود. برخلاف سایر کشورهای اروپای جنوبی، قیمت‌ها 0.05 دلار افزایش یافت و به 6.05 دلار در کیلوگرم رسید اما این مقدار نیز 0.75 دلار کمتر از سال گذشته بود.

بلژیک

در شمال غربی اروپا، بلژیک برای سومین ماه متوالی به بزرگترین بازار صادراتی میگوی اکوادوری تبدیل شد. صادرات به بلژیک در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر بسیار بالا بوده و هر ماه این مقدار از 1000 تن فراتر رفت. صادرات به بلژیک در ماه نوامبر به 1304 تن رسید که 208 درصد نسبت به نوامبر سال گذشته افزایش ولی نسبت به اکتبر 31 درصد کاهش داشت.

آمار‌های تجاری نشان می‌دهند که بخشی از حجم صادراتی که در سال‌های گذشته در این دوره به فرانسه صادر شده بود، اکنون به بلژیک، که یک مرکز تجاری مهم با بازار‌های عمده‌ و خرده‌فروشی است، راه پیدا کرده. بنابراین، بخشی از این حجم احتمالاً به سایر کشورهای اروپایی صادر شود. پس از سه ماه کاهش قیمت، بلژیکی‌ها شاهد افزایش 0.41 دلاری برای رسیدن به 6.48 دلار در هر کیلوگرم بودند. اما علیرغم افزایش قیمت، این رقم ۱.۵۸ دلار کمتر از سال قبل بود.

هلند

صادرات به هلند نسبت به ماه اکتبر 56 درصد کاهش داشت و به 341 تن رسید و این رقم 23 درصد کمتر از نوامبر سال گذشته بود. قیمت‌ها در هلند از اکتبر با 0.90 دلار افزایش به 7.12 دلار به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد اما همچنان 1.63 دلار کمتر از نوامبر 2021 بود.

بریتانیا

در نهایت، صادرات به بریتانیا از ماه اوت تا کنون نسبتاً ثابت مانده و صادرات به انگلیس در ماه نوامبر کاهش جزئی 8 تنی نسبت به اکتبر داشته و به 591 تن رسید. این مقدار 25 درصد کمتر از سال قبل بود. در حالی که حجم صادرات ثابت بود، ولی قیمت‌ها در نوامبر 0.73 دلار کاهش، و به 6.57 دلار در کیلوگرم رسید که پایین ترین قیمت از مارس 2021 بود.

منبع: Kontali Shrimp

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت