موضوعات: شیلات

سرانه مصرف ماهی در آذربایجان شرقی سالانه ۸.۱ کیلوگرم است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرنگار مهر، جواد گوزلی عصر سه شنبه در نشست خبری رونمایی از محصول جدید فرآوری شده ماهی قزل‌آلا برای اولین بار در کشور گفت: سرانه مصرف ماهی در جهان برای هر نفر در سال ۲۰ کیلوگرم است و سرانه مصرف در کشورهایی مثل ژاپن ۷۰ کیلوگرم است. این آمار در کشورمان ۱۳.۸ کیلوگرم در سال و در استان آذربایجان شرقی ۸.۱ کیلوگرم است.

وی درخصوص فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه شیلات کشور نیز گفت: ۶۷ شرکت دانش بنیان در حوزه شیلات در کشور فعال است که سهم آذربایجان شرقی ۸ شرکت است.

وی افزود: ۲۰ باب در استان رستوران طبخ ماهی داریم که کم بوده و حمایت از سرمایه گذاران در این خصوص در اولویت است. ۶۷ مجوز برای تأسیس مرکز زنده فروشی و طبخ به تازگی داده شده است.

گوزلی در خصوص قیمت بالای ماهی نیز گفت: قیمت ماهی در مقایسه با قیمت مرغ و گوشت قرمز بالا نیست و افزایش قیمت نهاده و هزینه‌های جاری در کنار حقوق کارگر و هزینه برق و آب باعث رشد اندک قیمت ماهی شده است.

وی درخصوص راهکار کنترل قیمت ماهی اظهار داشت: افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود، برای همین تلاش می‌کنیم به زودی و در سال آینده مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا به میزان ۱۵۰۰ تن توسط بخش خصوصی در خداآفرین افتتاح می‌شود.

گوزلی ادامه داد: تلاش می‌کنیم مصرف آبزی در استان افزایش یابد، مصرف ماهی هزینه نیست و سرمایه گذاری برای حفظ سلامتی بدن است. مصرف هفته‌ای دو بار ماهی باعث افزایش طول عمر انسان می‌شود.

وی ابراز داشت: برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوساله ۱۵ هزار لیتر آب، برای تولید همین میزان گوشت مرغ چهار هزار لیتر آب و برای تولید یک کیلوگرم گوشت ماهی تنها ۴۰۰ لیتر آب مورد نیاز است.

گفتنی است مرتضی مختاری مشاور کسب و کار این شرکت نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان پایین است و باید رسانه‌ها در جهت گسترش فرهنگ مصرف ماهی تلاش کنند.

مختاری گفت: برای افزایش مصرف ماهی نگاه ویژه ای به بحث بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و بلاک چین و تولید محصولات جدید داریم.

وی ابراز داشت: برای اولین بار در کشور ماهی قزل آلا بدون تیغ در تبریز فرآوری شده است و روز پنج شنبه باحضور مسئولان استانی رونمایی می‌شود.

امیر روشنی فعال عرصه صنعت آبزی نیز در این جلسه گفت: ماهی بدون تیغ برای اولین بار در کشور فرآوری شده است. تمام استخوان‌های ماهی و همچنین سر، چربی اضافی و پوست از ماهی جدا شده است.

وی‌افزود: مصرف ماهی تیلاپیای چینی در بین مردم ایران گسترش یافته و باعث خارج شدن ارز از کشور می‌شود. درحالیکه این ماهی قزل آلا فراآوری شده رقیب جدی برای تیلاپیا است.

وی افزود: ماهی قزل آلا کیلویی ۱۵۰ هزار تومان است ولی ما حاضر هستیم خرده فروشی آنرا به قیمت ۱۳۵ هزاز تومان به فروش برسانیم.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت
برچسب‌ها: آبزیانشیلاتماهی