موضوعات: سیاسی نظامی

چین: هرگونه تلاش تایوان برای استقلال مخاطره نظامی در پی دارد

زمان مطالعه: 1 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ژو فنگ‌لیان، سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای ملی چین هشدار داد که هرگونه تلاش دولت محلی تایوان برای دستیابی به استقلال با کمک آمریکا و تسلیحات جدید، تنها خطر مواجهه نظامی در تنگه تایوان را تشدید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته فروش احتمالی تجهیزات مخابراتی نظامی به تایوان به ارزش ۷۵ میلیون دلار را تایید کرد.

فنگ‌لیان دراین‌باره گفت: تلاش‌های حزب پیشروی دموکراتیک تایوان برای نیل به استقلال با تکیه بر آمریکا و تسلیحات، تنها به ایجاد خطر نظامی در تنگه تایوان می‌انجامد و هموطنان تایوانی را در شرایطی خطرناک قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: چین از آمریکا می‌خواهد تا به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک پکن-واشنگتن پایبند بماند و فروش سلاح به تایوان را متوقف کند. ما قاطعانه مقابل فروش سلاح از آمریکا به منطقه تایوان می‌ایستیم. این موضع یکپارچه و روشن است.

پنتاگون اوایل فوریه اعلام کرد که به منظور تولید و تحویل ۵۰ فروند سامانه هوا به زمین به تایوان به ارزش بیش از ۶۸ میلیون دلار، با کارخانه صنایع دفاعی-صنعتی «ریتیون» قراردادی را امضا کرده است. انتظار می‌رود مفاد این قرارداد تا مارس ۲۰۲۸ تکمیل شود.

به‌دنبال سفر نانسی پلوسی، رییس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در آگوست ۲۰۲۲، تنش بین پکن و واشنگتن تشدید شد. پکن این سفر که از آن به عنوان حمایت از جدایی‌طلبان یاد کرد را نقض اصل چین واحد توصیف و در واکنش به آن رزمایش بزرگی را در اطراف تنگه تایوان برگزار کرد.

منبع

مدیر سایت