موضوعات: سرخط خبرها

برای تحقق توسعه دریامحور به توسعه ناوگان نیاز داریم/ لزوم تشکیل کنسرسیومی برای حمایت از توان ساخت کشتی در داخل کشور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی احمدی در نشست ویژه اعضای شورای مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور، با موضوع اجرای سیاستهای کلی نظام در خصوص توسعه دریامحور، تاکید کرد: ناوگان شرکت ملی نفتکش نیازمند نوسازی است.

علی احمدی توضیح داد: شرکت ملی نفتکش ایران برای حفظ و ارتقای صیانت از ظرفیتهای جابهجایی، با توجه به نیازهای جدید بازار، باید به فکر ناوگان جدید و نوسازی ظرفیت های خود باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اعلام اینکه این شرکت به 50 فروند شناور اقیانوسپیما با برآورد سرمایه‌ گذاری 5 میلیارد دلار نیاز دارد، تاکید کرد: اگر چه شخصاً به حمایت و تقویت ظرفیت داخلی در ساخت شناور اعتقاد دارم، اما چنین ظرفیت اعتباری و توان و تکنولوژی ساخت شناور نفتکش در داخل کشور وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ضرورت دارد ظرفیت کشتیسازی‎‎‎های داخلی و نوع کشتیهای قابل ساخت آنها در حال حاضر توسط دبیر خانه شورای عالی صنایع دریایی برآورد شده و از شرکتهای کشتیرانی نظیر شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکتهای کشتیرانی خصوصی خواسته شود تا در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت کشتیسازیهای داخلی برای کشتیهای اولویتدار، سفارش ساخت داخل بدهند و برای سایر نیازهای ناوگان حمل و نقل دریایی توسط مراجع ذیربط اجازه خرید ساخت کشتی از منابع خارجی داده شود.

علی احمدی با بیان اینکه نوعاً شناورهایی که شرکت ملی نفتکش ایران نیاز دارد، الزاما باید از خارج کشور تامین شود، تاکید کرد: به بهانه حمایت از توان داخل، کار حمل و نقل دریایی را نخوابانیم و کشور را برای تامین شناورهای پیشرفته با تکنولوژی معطل نکنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به تکنولوژی جدید ساخت شناورها و کمبود ظرفیت تکنولوژیکی ساخت در داخل کشور، گفت: ناچاریم برای رفع خلا و جلوگیری از خسران در آینده، به سمت سفارش ساخت در خارج از کشور برویم و یا با تشکیل کنسرسیومی از ذینفعان داخلی و صاحبان شیبیاردهای خارجی و تامینکنندگان مالی (فایناس) برای ساخت کشتیهای اقیانوسپیما به انتقال فناوری و تامین مالی از منابع خارجی در خدمت سازندگان داخلی باشیم .

وی با بیان اینکه وقتی از ظرفیت خارجی برای ساخت شناور نفتکش حرف میزنیم، منظور کشور چین است، افزود: پیشنهاد ما برای سفارش ساخت شناور، استفاده از ظرفیت توافق و قرارداد 25 ساله با چین (لیست دوم سایناشور) در صنایع دریایی است.

علی احمدی همچنین برای حمایت و پشتیبانی از ظرفیتهای ساخت شناور در شیپ یاردهای صدرا، ایزوایکو و غیره پیشنهاد کرد ابتدا طرحی در این راستا ارائه شود و سپس به مقتضای آن کنسرسیومی برای انتقال دانش فنی و تامین منابع مالی خارجی برای کمک به شیپیاردهای داخلی و ساخت کشتیهای بزرگ و دارای فناوری سطح بالا در کشور ایجاد گردد.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت