موضوعات: شیلات

جلسه واردکنندگان آبزیان با نماینده محترم ولی فقیه در سازمان دامپزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

گزارش جلسه با نماینده دفتر ولی فقیه در سازمان دامپزشکی
زمان: چهارشنبه
مکان: دفتر اتحادیه
حاضرین: حضرات حجه الاسلام رنجبران (رئیس)، امامی (مشاور) و ایمانی کارشناس دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی و آقایان فرهاد اسکندری رئیس کمیته واردات سندیکای صنایع کنسرو ایران، یاری از شرکت شیلات خلیج فارس نوین و کرد احمدی نماینده برند تحفه، خدایی و بابایی.
خلاصه مباحث:
پس از خیر مقدم آقای دکتر خدایی و تقدیر و تشکر حاج آقا رنجبران از تشکیل جلسه و معارفه افراد ، موارد ذیل مطرح و در نهایت جمع بندی لازم انجام شد:
1) آقای احمدی: مطابق ماده 4 قانون نظارت بر ذبح شرعی و صید، می بایست فرایند صید و برداشت ماهی، حمل و نقل تا مرحله تولید و عرضه به بازار به نحوی انجام شود که حلیت و پاکی محصول احراز گردد.
در گذشته یک بار بازدید از مراکز صید و تولید ماهی درکشورهای خارجی انجام شده و با توجه به فترت چند ساله لازم است که یک بار دیگر این فرایند کنترل و بازبینی شود. نظر دفتر این هست که برای کلیه محموله های ماهی وارداتی دریایی و پرورشی در هر بار این کنترل و نظارت انجام شود. در خصوص نظارت بر صادرات ماهی حرام گوشت هم می توان این موضوع را نه یک تهدید و مشکل بلکه یک فرصت برای صادرات به کشورهایی که نشان حلال برای آنها مهم است دانست.
2) آقای ایمانی با اشاره به سوابق همکاری با اتحادیه و استقبال شرکت ها در دوره گذشته اعلام نمودند که در برخی از کشورها امکان اعزام ناظر به کشتی وجود دارد (نظیر هند) و در برخی کشورها نظیر نیوزلند این امکان مهیا نیست. ایشان بر اساس موارد موفق همکاری های قبلی با اتحادیه بر مباحث آموزشی و تشکیل کارگاه های لازم در این زمینه و آگاهی بخشی به فعالان آبزیان تاکید نمودند.
آقای ایمانی پیشنهاد کردند که می توان پس از تایید فرایند شرکت های خارجی که با خریداران ایرانی همکاری می کنند نسبت به رجیستر کردن آنها اقدام کرد که نیازی به بازدید تکراری نباشد.
3) آقای خدایی اظهار نمودند که خوشبختانه فعالان صنعت آبزیان کشور غالباً متدین و نسبت به مباحث شرعی معتقد و عامل هستند و لذا جای نگرانی از این بابت وجود ندارد و با عنایت به آن که ماهی و نوع صید تفاوتی با گذشته نکرده لذا انجام مجدد بازدیدها ضرورتی ندارد، خصوصاً با توجه به هزینه های بسیار سنگین می تواند در این شرایط اقتصاد فعلی مانع تولید تلقی شود. ایشان تاکید کردند که خوشبختانه چون فرایند صید حلال از نظر علمی موجب بهبود کیفیت ماهی می شود و با عنایت به روش کار کشورهای پیشرو و شرکت های اصلی صید و صادرات تون ماهیان و ماهیان تجاری، ماهی مرده در آب (اصلی ترین دغدغه ناظرین محترم شرعی) ضایعاتی محسوب شده و فاقد کیفیت هستند و خود به خود از چرخه صادرات خارج می گردند. لذا اطمینان از این مسئله حاصل است و در مجموع با توجه به آن که محول کردن این گونه موارد به روحانیت محترم ممکن است موجب وهن روحانیت شود پیشنهاد می گردد که با اکتفا به بازدیدهای قبلی در حد ضرورت و با حداقل هزینه در این زمینه اقدام گردد.
4) آقای اسکندری نیز ضمن تایید نظرات آقای دکتر خدایی اظهار فرمودند که در اکثر موارد شرایط و امکانات بازدید از نزدیک بر روی کشتی های صید اقیانوسی واقعاً وجود ندارد و لذا در عمل شرایط اجرای این کار بسیار سخت است و در هر حال با عنایت به آن که اکثر واردکنندگان ماهی تون معتقد به مباحث شرعی بوده و دقت و توجه لازم را دارند مجدداً درخ است نمودند که کار با شرایط سهل و آسان صورت گیرد.
5) آقای کرداحمدی هم اعلام نمودند که ما کاملا باور و اعتقاد به این مطلب داریم که کارمان باید مهر تایید دفتر ولی فقیه را داشته باشد و برای حصول اطمینان طرفین و خصوصاً مردم این حرکت کاملا مورد تایید است و ما برای همکاری اعلام آمادگی می نمائیم.
6) جناب آقای رنجبران موارد ذیل را بیان نمودند:

  • – ما در هر حال وظیفه اجرای قانون را داریم و باید فرایند حصول اطمینان از حلیت محصولات آبزیان را احراز کنیم.
  • – در عین حال حتماً به تذکرات شما (مباحث اقتصادی، توجه به شأن روحانیت، واقع گرایی و…) توجه داریم و نگاه ما هم همین موارد است و با همیاری و همفکری خود فعالان کار را پیش خواهیم برد و بنایی بر تحمیل هزینه اضافه نداریم.
  • – بنای ما بر این بود که تمام محموله ها در همه کشورها را نظارت کنیم اما با توضیحاتی که داده شد مشخص شد که ممکن است اجرای کامل این امر مقدور نباشد و لذا بر حسب آن که در حد توان تکلیف داریم (لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَها) تا جایی که مقدور است به انجام وظیفه خواهیم پرداخت و پس از یک دوره بازدید دیگر، با خودتان نشست خواهیم گذاشت و جمع بندی بعدی را در مورد نحوه اجرای کار با خود شما هماهنگ می کنیم.
  • – در حوزه خارج از کشور دو وظیفه مهم داریم: نخست صید و نظارت بر آن و دوم آموزش فرایندهای مورد نظر پس از صید تا بسته بندی؛ که هر دو کار را ناظر انجام خواهد داد.
  • – در پایانآقای دکتر خدایی پیشنهاد کردند اگر به هر دلیل باید این بازدیدها انجام شود بهتر است از طلاب و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی که در کشور های هدف ساکن هستند و مورو وثوق دفتر نیز می باشند استفاده شود تا هزینه ها بشدت کاهش یابد.

جلسه در ساعت 12:30 به پایان رسید و پس انجام فریضه نماز و صرف نهار چنین مقرر گردید که جرئیات فرایندهای کاری با رعایت مطالبات و دیدگاه های بخش خصوصی در یک جلسه کارشناسی تدوین گردد.


تعداد بازدید: ۲

لینک کوتاه: کپی کن!

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اتحادیه تولید و تجارت آبزیان

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت