موضوعات: اخبار دریایی

کشف ۱۰۰۰ گنج باستانی در عمق ۱۵۰۰ متری دریا / عکس

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مانا، اداره ملی میراث فرهنگی چین اعلام کرد پس‌از یک سال تحقیق و پژوهش روی دو کشتی که سال ۲۰۲۲ میلادی در حدود ۱۵۰۰ متری زیرآب در نزدیکی شیب قاره شمال غربی دریای چین جنوبی کشف شده بودند، حدود ۱۰۰۰ قطعه گنجینه به دست آمد. محققان برای کاوش دو کشتی از شناوری به نام «جنگجوی دریای عمیق» استفاده کردند.

تیم دانشمندان ۸۹۰ قطعه از آثار باستانی اولین کشتی‌شکسته، ازجمله سکه‌های مسی، چینی و ظروف سفالی را کشف کردند. دومین کشتی غرق‌شده ۳۸ اثر ازجمله چوب، نوعی صدف و شاخ گوزن به همراه داشت. اداره ملی میراث فرهنگی تصاویری از گنجینه کشف‌شده و همچنین عکس‌هایی شناوری که آثار باستانی را از کف اقیانوس با پنجه روباتیک بازیابی می‌کند، منتشر کرد.

درحالی‌که کشتی‌های غرق‌شده و گنجینه آن‌ها دارای ارزش فرهنگی آشکاری است، آن‌ها اهداف سیاسی چین را نیز برای ادعای ارضی بر منطقه تقویت می‌کنند. پکن بر‌اساس سیاست طرح خطوط ۹گانه (nine-dash-line) مدعی حاکمیت بر بخش بیشتر دریای چین جنوبی است و با حضور تاریخی در منطقه سعی کرده است از این ادعاها استفاده کند. در سال ۲۰۱۶ میلادی، دادگاهی بین‌المللی حکم داد که عناصر اصلی ادعاهای چین در دریای چین جنوبی، غیرقانونی است، اما پکن می‌گوید که این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد.

پنج کشور دیگر شامل تایوان، ویتنام، فیلیپین، برونئی و مالزی نیز در مورد بخش‌هایی از دریا ادعا دارند؛ بنابراین ریسک این ادعا زیاد است. دریای چین جنوبی، معبر هزاران میلیارد دلار تجارت سالانه است و مقدار زیادی نفت زیر بستر دریا وجود دارد. اکنون گنجینه کشتی غرق‌شده‌ای نیز وجود دارد که چین از آن برای تقویت ادعاهای خود استفاده می‌کند.

گوان کیانگ، معاون رئیس این سازمان گفت:« این کشف نشان‌دهنده پیشرفت اجداد چینی است که به دریای چین جنوبی سفر کرده‌اند و دو کشتی غرق‌شده به‌عنوان شاهدان مهمی برای تبادلات تجاری و فرهنگی در امتداد جاده ابریشم دریایی باستانی عمل می‌کنند.»

بنا به اعلام موزه هنر متروپولیتن، سلسله مینگ چین، که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ روی کار بود دوره بازسازی و گسترش فرهنگی چین به شمار می‌رود. در این دوره، مناظر وسیع و آثار هنری با گل‌ها و پرندگان به‌عنوان تصاویری که سلسله جدید را تجلیل می‌کنند و خیرخواهی، فضیلت و عظمت آن را نشان می‌دهند، موردتوجه قرارگرفته‌اند.

خبر گنج شکسته کشتی تنها چند هفته پس‌ازآن منتشر شد که زیردریایی نمادین نیروی دریایی ایالات‌متحده که در طول جنگ جهانی دوم غرق شده بود، در عمق ۹۰۰ متری زیرآب در دریای چین جنوبی در سواحل فیلیپین یافت شد.

منبع: cbsnews

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت