نبودن متولی مقتدر دریایی علت عدم استقبال مالکان از کشتی‌های تفریحی

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: یکی از علل عدم استقبال مالکان کشتی از شناورها و کشتی‌های تفریحی نبودن متولی مقتدر در حوزه صنایع دریایی است.

علی شریفی دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

علی شریفی در گفت‌وگو با مارین‌پرس، درباره عدم رشد مطلوب گردشگری دریایی در کشور و عدم استقبال مالکان کشتی از شناورها و کشتی‌های تفریحی اظهار کرد: مهم‌ترین علت این است که دریا در ایران متولی مقتدر ندارد! شما نمی­دانید که با چه کسی طرف هستید. هرکسی به خودش اجازه می‌دهد شما را اذیت کند. با این بهانه که شما شئونات اسلامی را رعایت نکردید. ما وقتی‌که مرجعیت درست در حوزه دریا نداریم هرکسی به خودش اجازه می­دهد که در این حوزه ورود پیدا کند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران در ادامه اضافه کرد: وقتی‌که من مالک کشتی هستم و می­خواهم کشتی بخرم باید از چه کسی مجوز بگیرم؟ تردد و نظارت بر کار من توسط چه کسی انجام می­شود؟ قطب گردشگری ایران جزیره کیش هست و سازمان منطقه آزاد متولی همه امور هست و در حقیقت شما که تمایل به فعالیت دارید روال این است که باید به سازمان منطقه آزاد بروید و مجوز مربوطه را کسب کنید پس‌ازآن می­توانید فعالیت کنید، ولی در واقعیت این‌طور نیست! هزار نفر آقابالاسر دارند. چه دلیل دارد که یک مالک کشتی و سرمایه‌گذار در بحث گردشگری ورود کند که هرلحظه یک نفر بیاید و بگوید شئونات اسلامی را رعایت کند. لذا آن فرد می‌رود و پول خود را درجایی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند.

صنعت دریا در ایران متولی مقتدر ندارد

شریفی با بیان اینکه کسی که تاجر است و به دنبال سود حاصل از سرمایه‌گذاری است طبیعتاً باید بازگشت سرمایه برای او حاصل شود خاطرنشان کرد: ولی وقتی به بهانه‌­های مختلف شناور توقیف شود، سرمایه­‌گذار عطایش را به لقایش می­بخشد و جهت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر ورود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت اقتصادی شاهد ماشین­‌هایی باارزش دو سه میلیارد تومان در خیابان­ها هستیم و قطعاً درخواست خرید و سرمایه‌گذاری برای شناورهای تفریحی نیز وجود دارد ابراز کرد: ولی به‌محض اینکه شما بخواهید در آب­های شمال یا جنوب یک قایق تفریحی بخرید تعداد زیادی از سازمان‌ها به موضوع ورود می­کنند و به چندین نفر باید پاسخ بدهید و بعضاً با برچسب امنیتی محدودیت‌های مختلف ایجاد می­شود؛ آخرش هم یک عکس در می­آید که شئونات اسلامی رعایت نشده ‌است.

شریفی در پایان گفت: به همین راحتی ما متولی دریایی نداریم، برای گردشگری هم متولی نداریم و این به اقتصاد ما ضرر می‌زند. وقتی‌که ما با مسائل جزیره‌ای برخورد کنیم سرمایه‌گذار را فراری می­دهیم.

آخرین اخبار دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تعمیر یدک‌کش «هفت تیر» با تکیه بر توان متخصصان داخلی

د شهریور 11 , 1398
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از تعمیر و راه‌اندازی یدک کش " هفت تیر "به همت کارشناسان و متخصصان عملیات دریایی شرکت پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارک خبر داد.
شناور و کشتی یدک‌کش هفت تیر

شاید برای شما جالب باشد