موضوعات: شیلات

تولید ماهی امسال در خلخال افزایش می‌یابد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نعمت‌الله جوانمردی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع تولید ماهیان گرمابی و سردآبی این شهرستان حدود ۳۵۰ تن در سال است که برای افزایش این میزان به بیش از ۹۰۰ تن هدف‌گذاری شده است.

او اظهارکرد: از مجموع تولید ماهیان سردآبی و گرمابی سالانه ۳۰۰ تن ماهی سردآبی از ۱۲ استخر و مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا و همچنین ۵۰ تن ماهی گرمابی از مزارع کشاورزی این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت آبزی‌پروری برای افزایش تولید ماهیان سردآبی با توجه به وجود منابع آبی مطمئن بیش از تولید فعلی است ، گفت: بسته‌های حمایتی به متقاضیان تولید و پرورش ماهیان سردآبی ارائه می‌شود.

وی افزود: به جهت وجود منابع آبی فراوان و تنوع اقلیم ظرفیت ، قابلیت و پتانسیل بالایی برای پرورش ماهی در این شهرستان وجود دارد و تلاش می‌شود با استفاده از این ظرفیت‌های خدادادی تولید سالانه ماهی را در این منطقه بطور قابل توجهی افزایش دهیم.

وی اظهارکرد: همچنین به دلیل وجود چشمه‌های متعدد ، علاوه بر استخرهای پرورش ماهی ایجاد شده توسط مجریان طرح‌های شیلاتی و تولیدکنندگان ماهی بیش از ۱۰۰  استخر پرورش ماهی دومنظوره کشاورزی خلخال فعال هستند.

رئیس اداره شیلات و آبزی‌پروری خلخال گفت: با هدف ترویج  فرهنگ تولید ماهی و اصلاح الگوی تغذیه و حمایت از تولیدکنندگان و فعالان در بخش تولید ماهی ، اداره شیلات این شهرستان ۲۰ هزار قطعه بچه ماهی رایگان قزل‌آلای رنگین کمان اصلاح نژاد شده را در استخرهای تولید این گونه ماهی توزیع می‌کند که متناسب با افزایش اعتبار سطح این کمک‌های بلاعوض مالی نیز  افزایش می‌یابد.

جوانمردی افزود: یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش پرورش تولید ماهی اعلام کرده و هم‌اکنون مراحل اولیه این طرح در حال طی روند اداری می‌باشد.

او گفت: با وجود رودخانه‌ قزل‌اوزن در بخش خورش‌رستم خلخال و بالا بودن دمای آب و هوا در این منطقه، پروژه بزرگ مجتمع آبزی‌پروری تولید ماهیان گرمابی منطقه چم منامین با ظرفیت ۵۰ تن در سال و با پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه در حال رایزنی برای تامین منابع مالی و جذب سرمایه‌گذار است. 

وی اظهارکرد: مطالعات و مقدمات کار برای اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت بالا در این شهرستان فراهم شده است.

جوانمردی از برنامه‌های در دست اجرای شیلات خلخال را اقدام برای پرورش ماهی صنعتی ، مکانیزه کردن و پیاده‌سازی اصول علمی روز در استخرهای موجود پرورش ماهی برای ارتقای کیفی و کمی تولید ماهی در این شهرستان ذکر کرد.

او اظهارکرد: همچنین تشویق و هدایت تولیدکنندگان به راه‌اندازی پروژه‌های گردشگری در کنار مزارع پرورشی به جهت عرضه ماهی از تولید به مصرف، بالا بردن سرانه مصرف ماهی و جذب گردشگر در بخش آبزی‌پروری مواردی است که در حال انجام و پیگیری می‌باشد.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت