موضوعات: سرخط خبرها

برگزاری اجلاس ششم بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در دریای خزر / تعیین منطقه جست‌وجو و نجات دریایی تحت مسئولیت هر یک از کشورها/ طراحی چارچوب هماهنگ برای اجرای عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات دریایی/ انتخاب کشور ترکمنستان به عنوان امین تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در دریای خزر

زمان مطالعه: 2 دقیقه



ششمین اجلاس بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در دریای خزر، با حضور هیات‌های کارشناسی از ۵ کشور حاشیه این دریا شامل جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان، به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده؛ مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: هدف از اجلاس بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی، بررسی متن و مفاد پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در خزر، با رویکرد نهایی‌سازی و تصویب آن در مراحل آتی بوده است.

وی افزود: در این اجلاس، موضوعاتی چون “تعیین منطقه جست‌وجو و نجات دریایی تحت مسئولیت هر یک از کشورها” و “تسهیل در ارائه خدمات امداد و نجات دریایی” مورد مذاکره قرار گرفت.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه، در اجلاس ششم بررسی تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی خزر، کشور ترکمنستان به عنوان امین این تفاهم‌نامه انتخاب شد، گفت: کشور ترکمنستان، مسئولیت‌هایی از قبیل نگهداری از تفاهم‌نامه امضا شده (پس از نهایی شدن)، اعلام و اعمال اصلاحات به آن و غیره را برعهده خواهد داشت.

پسنده تاکید کرد: تفاهم‌نامه یادشده پس از نهایی شدن، توسط هیات‌های کارشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر، به امضای وزرای ذیربط این پنج کشور خواهد رسید.

به گفته مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، تفاهم‌نامه مذکور با هدف ایجاد چارچوب هماهنگ برای اجرای عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات دریایی میان کشورهای حاشیه دریای خزر طراحی شده است و مواردی از قبیل نقاط تماس کشورهای عضو برای مقاصد جست‌و‌جو نجات دریایی، تعیین فرایند عملیات مشترک جست‌وجو و نجات و غیره را در بر می‌‌گیرد.

پسنده با بیان اینکه در صورت بروز سوانح بزرگ، به مشارکت کشورها برای کمک‌رسانی به شناورها و افراد مضطر در دریا نیاز است، تاکید کرد: جست‌وجو ونجات دریایی به عنوان فعالیتی بشردوستانه و در جهت حفظ جان افراد در دریا، نیازمند هماهنگی و همکاری کشورها و ارگان‌های ذیربط است و از این رو، تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و منطقه‌ای در این خصوص در مناطق مختلف جهان مورد استفاده و پیروی قرار می‌گیرد.

منبع

مدیر سایت

انتشار
منتشر شده توسط:
مدیر سایت