برگزاری اجلاس ششم بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در دریای خزر / تعیین منطقه جست‌وجو و نجات دریایی تحت مسئولیت هر یک از کشورها/ طراحی چارچوب هماهنگ برای اجرای عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات دریایی/ انتخاب کشور ترکمنستان به عنوان امین تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در دریای خزر

زمان مطالعه: 2 دقیقه



ششمین اجلاس بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در دریای خزر، با حضور هیات‌های کارشناسی از ۵ کشور حاشیه این دریا شامل جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان، به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده؛ مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار داشت: هدف از اجلاس بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی، بررسی متن و مفاد پیش‌نویس تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی در خزر، با رویکرد نهایی‌سازی و تصویب آن در مراحل آتی بوده است.

وی افزود: در این اجلاس، موضوعاتی چون “تعیین منطقه جست‌وجو و نجات دریایی تحت مسئولیت هر یک از کشورها” و “تسهیل در ارائه خدمات امداد و نجات دریایی” مورد مذاکره قرار گرفت.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه، در اجلاس ششم بررسی تفاهم‌نامه جست‌و‌جو و نجات دریایی خزر، کشور ترکمنستان به عنوان امین این تفاهم‌نامه انتخاب شد، گفت: کشور ترکمنستان، مسئولیت‌هایی از قبیل نگهداری از تفاهم‌نامه امضا شده (پس از نهایی شدن)، اعلام و اعمال اصلاحات به آن و غیره را برعهده خواهد داشت.

پسنده تاکید کرد: تفاهم‌نامه یادشده پس از نهایی شدن، توسط هیات‌های کارشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر، به امضای وزرای ذیربط این پنج کشور خواهد رسید.

به گفته مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، تفاهم‌نامه مذکور با هدف ایجاد چارچوب هماهنگ برای اجرای عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات دریایی میان کشورهای حاشیه دریای خزر طراحی شده است و مواردی از قبیل نقاط تماس کشورهای عضو برای مقاصد جست‌و‌جو نجات دریایی، تعیین فرایند عملیات مشترک جست‌وجو و نجات و غیره را در بر می‌‌گیرد.

پسنده با بیان اینکه در صورت بروز سوانح بزرگ، به مشارکت کشورها برای کمک‌رسانی به شناورها و افراد مضطر در دریا نیاز است، تاکید کرد: جست‌وجو ونجات دریایی به عنوان فعالیتی بشردوستانه و در جهت حفظ جان افراد در دریا، نیازمند هماهنگی و همکاری کشورها و ارگان‌های ذیربط است و از این رو، تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و منطقه‌ای در این خصوص در مناطق مختلف جهان مورد استفاده و پیروی قرار می‌گیرد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نامه ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی در خصوص خبرسازی‌های دروغین طرف‌های غربی

پ مرداد 14 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه به گزارش مرین‌پرس، محسن بهاروند سفیر کشورمان در انگلیس روز چهارشنبه با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی مستقر درلندن، با محکوم کردن خبرسازی های دروغین در مورد اقدامات ایران برای آسیب زدن به امنیت دریانوردی درخلیج فارس و دریای عمان، از جامعه بین […]

همچنین بخوانید: